• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Newbie poetser, advies graag.

Mikewve

Detailing rookie
22 aug 2011
6
0
Hallo mensen,

allereerst zal ik mijn even kort voorstellen.
Mijn naam is Mike, ben 25 jaar jong.
Sinds een half jaar in het bezit van een Alfa Romeo 145 in de kleur Rosso 130 (rood).
De kleur zal bij sommigen al een lampje doen branden, het is een kleur die onderhoud nodig is.

Nu ben ik niet zo'n poetser, maar omdat deze auto mij heilig is moet ze er ook goed bij staan.
De achterkant en het dak beginnen al een beetje te verkleuren richting het roze, het is nog wel rood
maar je ziet al een lichte verkleuring.
Nu wil ik deze verkleuring beperken en zorgen dat het weer rood rood word.

Ik heb al eens tussen de how-to's gekeken maar er staat zoveel info, ik zie door de bomen het bos niet meer... :confused:
Ook in de online-shop is de keuze reuze, iets te groot voor mij...

De bedoeling is omdat de auto te machinaal te polijsten, om zo de krasjes ed. te maskeren/verwijderen en de originele kleur weer naar boven te halen.
Ik ben in het bezit van een polijst machine (haakse slijper) met een regelbaar toerental.
Het opzet stuk is 17,5 cm maar het viel mij al op dat de meeste pads 6.5 inch zijn, dus te klein, maakt dit nog uit op mijn schijf?
De kit waar ik in geinteresseerd ben is de Meguiars Brilliant Solutions Paint Restoration Kit.

Ik zou graag advies willen als deze kit een juiste keuze is of eventuele andere opties/combinaties van rond de 50 euro.
Ook zou ik willen weten welke pads ik het beste kan gebruiken.

Alvast bedankt, Mike
 
Leg dat ding weer ff terug op de plank svp.
Ik ga er even vanuit dat het geen echte haakse slijper is want dan zijn de rapen meteen gaar, maar een rotary ( ff opsnorren middels zoekmachine ).
Ga eerst voor een excentrische of een Dual Action ( de DAP500 of DAP900 ):
idiot-proof en amper/geen kans dat je de lak om zeep helpt en op je grondlak terecht komt !
Waarom niet even bellen naar CarClean, krijg je meteen goed advies ( of maak afspraak om langs te komen zodat ze kunnen zien hoe en wat )
Vermeld je woonplaats in je profiel, wellicht een ervaringsdeskundige in je buurt die je op weg kan helpen ( meerdere ogen zien meer toch )

Kort door de bocht: maar met €50 kom je er gewoonweg niet
Daarbij: lees machinale stappenplan eens door ( zie mijn onderschrift ) .... heb je al goede doeken, was je met 2 emmers, goede washhandschoen ( dus geen spons )

Wat betreft het verkleuren ( verkrijten van je rode lak ), dat is hier wel bekend maar ga anders eerst naar de basis kijken en svp niet naar alleen wat pads en een steunplaat/backingplate .... gaat 'm niet worden ben ik bang
 
Dat ding is geen haakse slijper om ff duidelijk te zijn, ik formuleerde dat zo om het soort model aan te duiden.
Het is idd een rotary, mijn excuses voor het niet gebruik maken van de technische term.
Waarom niet even bellen naar carclean...? Dat is een optie, maar dacht laat ik het forum eerst eens proberen.
Ik zal mijn woonplaats even vermelden, idd makkelijk.

De links in je onderschrift had ik al bekeken, er zijn zoveel producten te verkrijgen, dat ik van gekkigheid niet weet wat ik moet kiezen.
Uiteraard snap ik dat 50 euro niet veel is, maar om mee te beginnen leek mij dat wel aardig. (op pads, doeken ed. na)
Kwa doeken, emmers en washandschoen zit ik wel goed.
 
Met de hand kun je ook al een erg mooi resultaat boeken.

Ik zou om te starten kijken voor een clay setje, bvb die set van Mothers, daarna de step1 en 2 van Meguiar's en dan een goeie wax. Misschien zo'n panel potje van Dodo, de orange is voor warme kleuren.

Daar zul je al een verbluffend resultaat mee halen, daarna kun je verder investeren in een DAP of een paneel van een sloper scoren en daar op oefenen met de rotary.

Dit alles kost met nog wat doeken en pads net geen 100€
 
Pfiew, geen slijper ;) Het kan idd in het begin erg verwarrend zijn met de specifieke benamingen maar in dit geval dacht ik WOW, even oppassen nu
Locatie Leden: kijk anders wie er in je buurt zit waarvan je denkt een goed gevoel bij te hebben
Mocht je toch handmatig gaan ( nog steeds onderschat denk ik soms ): ga dan voor de middelen waarvan je ze eventueel later ook kan pakken indien je de overstap gaat maken naar machinaal !
Neem bv een ornaje handpad van Monello: voor handmatig maar later ook weer makkelijk als extra te gebruiken indien je machinaal bezig gaat ( owkee dan alsnog handmatig maar wel een superhulpje )
Neem je bv Step1-3 van Meg's, dan ben je verdoemd om deze weg te doen als je naar machinaal gaat.
Pak je de Raffini polijstlijn....handmatig en machinaal te gebruiken >>> wellicht zo een klein handvat.
Emmers: pak 2 bouwemmers in het begin, toch de 2-emmer-methode maar kost je maar €2 ;)
Wel een goede washmitt ( bv die van Meg's ).
Pak zeker weten klei ! altijd nodig, of nu machinaal of handmatig gaat werken, is de basis van een schone lak
Doeken: action doeken zijn prachtig, maar voor de vuile klusjes. Om op je lak te gebruiken .... pak een Poorboys Deluze Mega Towel

Nogmaals: mocht echt teveel bomen rondom je bos staan .... bel gewoon, soms is een 1 op 1 net wat prettiger in het begin !
 
Ik heb besloten op de machine ff aan de kant te leggen, en eerst handmatig te proberen. :ja
Ook heb ik even gebeld met carclean, en m.b.v. het advies van de contactpersoon toch voor het Paint Restoration kitje van Meguiar's gegaan.
Dit omdat ik net begin met het echt goed poetsen van mijn auto, dus eerst even het gevoel en techniek wil leren, vandaar dat het budget ook ook wat aan de lage kans is en ik niet gelijk een fortuin aan grote flacons wil uitgeven.
Dat is ook 1 van de redenen waarom ik de machine niet ga gebruiken, is misschien toch iets te hoog gegrepen gezien mijn ervaring... ;)
De order is onderweg, samen met een PB plush mitt en een Mother Quick Detail Towel.
Maguiar's mitt heeft mijn pa, dus als die van PB niet bevalt pak ik die van Mag ff.
Viel mij trouwens op dat er ook nog een setje Mothers Detail Brushes bij zat, foutje of kadotje?
Over Action gesproken zag dat deze ook microfiber doeken hadden, misschien ook een optie?
 
De brushjes zijn een kado ;) verder zou ik die doeken van deaction alleen op de velgen gebruiken, das mijn persoonlijke mening.
 
Zie je wel, ik keek in mijn glazen bol en zag dat je goed geholpen ging worden ;)
Als je de basis onder de knie hebt, wat meer in de theorie bent gedoken, wat extra centjes bij elkaar hebt gesprokkeld dan weet ik zeker dat tzt je de overstap gaat maken.
Zit hier bomvol met uiterst vriendelijke en behulpzame leden die je op weg kunnen helpen.
Ook zijn er clinics ( gehouden door CC ) met diverse stappen ( handmatig / DAP / Rotary ) die je kan volgen !
Wat betreft de action doeken: zoals eerder aangaf, leuk voor de vuile klusjes maar gebruik ze svp niet op je net mooi gemaakte lak ... ben je weer terug bij af :)
Is een basismateriaal waar je absoluut niet op moet gaan bezuinigen oid !
 
Hoi Mike,

Ik las op het forum jou verhaaltje.
Toevallig woon ik dicht bij je in de buurt (Nieuwlande)
Ik detail sinds een jaar of 2,5 auto's, met de producten van smartwax.
Hier ben ik heel erg tevreden mee, maar ieder z'n merk........

Ik detail machinaal, met de DAP machines.
Mocht je hier wat meer over willen weten of ze graag een keer proberen, dan kan dat.

Met vriendelijke groet,
Miquel
 
@scorpie: ok thanks, dan bewaren we die voor de velgen.

@mk-us: haha... zo blijkt maar weer, een beller is sneller... :p
Ik ben me al goed aan het inlezen en wanneer me pakketje binnenkomt gaan we de basis eens proberen.
Die clinics leken me inderdaad ook wel wat, binnenkort de club maar eens op de hoogte brengen en kijken als er animo voor is.

@veenbesje: heb je even een pm gestuurd, thanks

Bedankt voor de hulp/advies ;)
 
Hier ook nog een Detailer uit HGV...

Pas op,... eenmaal aan begonnen is erg verslavend $$)

ben vanavond bezig met een auto in de erflanden op de stoep dus mocht je in de buurt zijn kan je even kijken hoe het in zijn werk gaat met de DAP

groeten
 
Hoi DUB,

dat is altijd makkelijk.
Waar in erflanden ongeveer, als ik tijd heb kom ik even langs.
Wat voor auto rij je zelf eigenlijk?