• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Niet polijsten

JeffkLB

Detailing trainee
5 nov 2019
35
30
26
Ik ben momenteel nog lerende om te kunnen polijsten, maar nu wil ik al wel 't exterieur van een auto onderhanden nemen.

Nu was mijn vraag kan je een auto ook in de wax/glaze zetten zonder deze te polijsten?
En/of andere methodes om de auto weer te laten stralen zonder te polijsten.
 
Ging jij niet auto's van anderen doen?

Je kan zeker een auto in de glaze zetten en waxen. Een glaze is er zelfs voor bedoelt om defecten wat te gaan verhullen. Als je een wagen deftig polijst zal een glaze niets toevoegen omdat je net de defecten/swirls er hebt uit gepolijst.

Andere methodes: een wagen kleien zonder polijsten kan, de diepere vervuiling wordt er dan uitgehaald. Wel opletten met marring. Dus best een zachte klei gebruiken en veel lube.
Een wax zal ook wat defecten verhullen en de auto wat meer laten glanzen. Al is dit minimaal vergeleken met polijsten.
 
Ging jij niet auto's van anderen doen?

Je kan zeker een auto in de glaze zetten en waxen. Een glaze is er zelfs voor bedoelt om defecten wat te gaan verhullen. Als je een wagen deftig polijst zal een glaze niets toevoegen omdat je net de defecten/swirls er hebt uit gepolijst.

Andere methodes: een wagen kleien zonder polijsten kan, de diepere vervuiling wordt er dan uitgehaald. Wel opletten met marring. Dus best een zachte klei gebruiken en veel lube.
Een wax zal ook wat defecten verhullen en de auto wat meer laten glanzen. Al is dit minimaal vergeleken met polijsten.
Ja dat ga ik zeker! Maar ben op dit moment nog wel lerende..

Snap natuurlijk dat polijsten wel in zo'n situatie beter is voor de auto qua krassen en etc.

Maar welke stappen kan je het beste maken?
Moet je eerst kleien om vervolgens te waxen of zijn dat totaal 2 verschillende methodes
 
Voor derden binnen no-time een glimmende auto: Wassen / Kleien / Glaze / Wax / Bandendressing / Trim&Rubber dressing.

Alles verbloemen en laten glimmen, voor een korte periode, voor een lage prijs. ;)
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en RoyR
Moet je dit dan voor 't kleien uitvoeren of tussendoor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bespeur een hoop onervarenheid. Misschien eerst eens goed inlezen en je eigen auto doen voordat je voor derden aan de gang gaat? ;)

Iedereen kan een auto wassen. De volgende stap is correct wassen en reinigen, wat de nodige extra stappen heeft en dus ook meer kennis/kunde vergt.

Specifieke reinigers, kleien, paint cleaner, glaze, AIO, etc. Don't get me wrong, dit is geen afzeiken of bashen, maar stap voor stap kennis/ervaring opdoen is wel verstandig.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en M3fan
Het lijkt ook mij nog vroeg om plannen te hebben om op auto's van anderen te beginnen, afgaande op hoe weinig kennis en ervaring je nog met de materie hebt.

+1 voor het advies om je nog 'n tijdje goed in te lezen, maar ook om voorlopig nog 'n tijdje een en ander alleen op je eigen auto('s) te oefenen.

Succes met je verder verdiepen in de stof en alvast veel plezier met het toepassen van de technieken en ermee oefenen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en M3fan
Ik bespeur een hoop onervarenheid. Misschien eerst eens goed inlezen en je eigen auto doen voordat je voor derden aan de gang gaat? ;)

Iedereen kan een auto wassen. De volgende stap is correct wassen en reinigen, wat de nodige extra stappen heeft en dus ook meer kennis/kunde vergt.

Specifieke reinigers, kleien, paint cleaner, glaze, AIO, etc. Don't get me wrong, dit is geen afzeiken of bashen, maar stap voor stap kennis/ervaring opdoen is wel verstandig.
Dat heb je zeker niet verkeerd ingezien!

Ik ben zeker nog lerende voor 't exterieur van een auto.
Kennis voor 't interieur heb ik al wel enigzins dus vandaar dat ik me nu wil richten op de buitenkant..
 
Was ook zeker niet van plan om a la minut te beginnen met de buitenkant van een auto alvorens ik de nodige kennis heb opgedaan.

Heb niet bepaald zin om straks een auto af te leveren waarbij alles zowat verkeerd is gegaan :D

Maar voor alsnog bedankt voor de nodige informatie, zal mezelf zeker goed inlezen in hoe alles moet!
 
Probeer wat dingen uit. ;)

* Correct wassen zal je waarschijnlijk wel weten.
* Gebruik eens Non-Ferro-achtige producten op de lak en zie wat het doet.
* Neem een klei-glijmiddel zoals bijv. DodoJuice - Born Slippy (zeperig/glibberig) welke ook nog eens erg voordelig is in concentraat-vorm en dus kan je ruim product gebruiken om geen marring te veroorzaken. Combineer dit met een milde klei zoals bijv. de Monello - Dolce Verde.
* Nu de lak vrij is van vervuiling en/of scherpere deeltjes, kan je iets op de lak gaan inwerken, zoals een Paint Cleaner. Een populair product is Poorboys World - Professional Polish. Ervaar wat dit voor je kan doen op lak/ramen/chroom/etc.
* Bekijk wat een glaze voor je kan doen. Wat doet het op een slechte lak, wat doet het op defecten, etc.

... Zo zijn er ook nog All-in-One producten die veelal zouden bestaan uit een Paint Cleaner - Glaze - Wax in één. Maja, dan lever je uiteraard in op de kwaliteit van elk doel.
 
Ik wil graag een kleine tip toevoegen. Sterker nog, ik heb er twee:
1. Volg de online cursus op Youtube van AMMO NYC. Larry Kosilla (het gezicht achter AMMO) heeft een uitgebreide Training Academy opgericht voor startende en gevorderde detailers. Deze Ammo Training Academy heeft mij erg geholpen in het leertraject.
Linkje: https://www.ammonyc.com/beginner/

2. Zorg voor een mentor. Laat iemand met jaren ervaring je op weg helpen en je uit de brand helpen bij de beginklussen en de kunst van het detailen / ondernemen. Fouten maken mag, maar met een mentor leer je meer van je fouten.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: El-Peanut
Probeer wat dingen uit. ;)

* Correct wassen zal je waarschijnlijk wel weten.
* Gebruik eens Non-Ferro-achtige producten op de lak en zie wat het doet.
* Neem een klei-glijmiddel zoals bijv. DodoJuice - Born Slippy (zeperig/glibberig) welke ook nog eens erg voordelig is in concentraat-vorm en dus kan je ruim product gebruiken om geen marring te veroorzaken. Combineer dit met een milde klei zoals bijv. de Monello - Dolce Verde.
* Nu de lak vrij is van vervuiling en/of scherpere deeltjes, kan je iets op de lak gaan inwerken, zoals een Paint Cleaner. Een populair product is Poorboys World - Professional Polish. Ervaar wat dit voor je kan doen op lak/ramen/chroom/etc.
* Bekijk wat een glaze voor je kan doen. Wat doet het op een slechte lak, wat doet het op defecten, etc.

... Zo zijn er ook nog All-in-One producten die veelal zouden bestaan uit een Paint Cleaner - Glaze - Wax in één. Maja, dan lever je uiteraard in op de kwaliteit van elk doel.
Ik zal zeker wat dingen gaan uitproberen!

Zal eens binnenkort met mooi weer een aantal van deze producten bestellen en uitproberen

Bedankt voor de tips!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik wil graag een kleine tip toevoegen. Sterker nog, ik heb er twee:
1. Volg de online cursus op Youtube van AMMO NYC. Larry Kosilla (het gezicht achter AMMO) heeft een uitgebreide Training Academy opgericht voor startende en gevorderde detailers. Deze Ammo Training Academy heeft mij erg geholpen in het leertraject.
Linkje: https://www.ammonyc.com/beginner/

2. Zorg voor een mentor. Laat iemand met jaren ervaring je op weg helpen en je uit de brand helpen bij de beginklussen en de kunst van het detailen / ondernemen. Fouten maken mag, maar met een mentor leer je meer van je fouten.

Succes!
Klinkt zeker niet verkeerd!

Zat net even te kijken en denk wel zeker dat die video's voor een groot deel ook zullen helpen (evenals de andere video's die ook op YouTube staan)

Een mentor zoeken word even lastig maar uiteraard zal ik zeker m'n best doen