• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier (en géén poetser....)

Voor geïnteresseerden zal ik hier nog even wat ervaring toevoegen. Dit draadje staat weliswaar in het voorstel-deel van het forum, maar zo is het nou eenmaal ontstaan. Ik kan het niet verplaatsen.

Sinds de eerste behandeling van de auto (nieuw, in mei dit jaar) heb ik ‘m twee keer gewassen. Ik weet het, dat is erg weinig, maar ik had op voorhand al verteld dat ik het niet ga redden om er elke maand -of vaker- aan te werken. Toch moet ik zeggen dat deze wasbeurten me een voor mij ongekend resultaat opgeleverd hebben. Na de eerste keer vertelde ik al dat de lak zó glad was dat een kunststof kapje weggleed van een nauwelijks hellend dak. Nu merkte ik dat het vuil dat op de auto zit zich haast niet hecht aan de behandelde lak. Vooraf afspoelen met HD (ik had helaas nog geen foam), wassen met gewone shampoo en vooral veel water. Goh, wat ging dat vuil er gemakkelijk af. En zo schoon als de auto er onder uit kwam! Nix hoeven kleien; dat ga ik in het voorjaar nog wel eens opnieuw bekijken, maar ik had gedacht dat dit wel nodig zou zijn. Kennelijk heeft die supergladde auto goed gewerkt en is nix blijven hechten.

Afgewerkt met Gyeon Bathe+. De auto staat er weer bij te shinen en alle druppels parelen er weer vanaf, een mooi gezicht.
Het is fijn om hier wat geleerd te hebben. Ook al doe ik het niet zo gedetailleerd en vaak als de meesten hier, toch heeft dit duidelijk effect en voordelen boven ‘gewoon door de wasstraat’ en zelfs boven gewoon met de hand wassen.

En ik heb geen spijt van mijn keuze om geen wax te gebruiken maar alleen een supergladde laag te hebben. Dat werkt goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat terug zitten lezen, maar kwam er niet helemaal uit... Wat heb je uiteindelijk gebruikt als bescherming wat je zo goed beviel? (EX-P en Bathe+ foam, toch?)
 
Ik heb wat terug zitten lezen, maar kwam er niet helemaal uit... Wat heb je uiteindelijk gebruikt als bescherming wat je zo goed beviel? (EX-P en Bathe+ foam, toch?)
Ja, EXP eerst. Maar daar overheen de Gyeon Bathe+ als foam aangebracht.

Aanvankelijk dacht ik om (ook) een wax te gebruiken, maar dat heeft voor mijn gevoel toch wel wat nadelen. Het is niet alleen nogal wat werk om aan te brengen, maar het houdt ook (microscopisch) vuildeeltjes vast. Het was een afweging die voortkwam uit de diverse reacties hier. En iemand zei ergens in dat proces dat ik dan net zo goed een gladde auto kon hebben waar het vuil niet aan zou hechten. En dat blijkt dus inderdaad een goede keuze!

Nu heb ik het weer met Gyeon Bathe+ gefoamd als laatste. Makkelijk werk en zéér effectief.

Overigens, bij die nieuwe Gyeon Q²M wetcoat staat niet dat die gefoamd kan worden. Dat stond wél bij de vorige versie. Kan deze nieuwe ook met de foamlans aangebracht worden?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de Bathe+ gefoamed hebt en niet de Wetcoat. :p
Wetcoat spray je op de natte auto, Bathe+ kan je in de foamlans gebruiken. Volgens mij haal je ze door elkaar, want het lijkt mij sterk dat er ooit geadviseerd werd om de Wetcoat te foamen.

Nieuwe flesjes van Gyeon, bedoel je? Het product is naar mijn wetens niet veranderd en dus kan je Bathe+ lekekr blijven foamen.


Een wax of sealant, ik vind dat er weinig verschil tussen is te zien qua vuilafstotendheid of beading/sheeting. Dit is immers ook lastig te testen, zeker wanneer je deze beschermingslaag ook weer aftopt met iets als Wetcoat/Bathe+/etc. (Alleen bij goede coatings vind ik duidelijk verschil zichtbaar, omdat er dan zelfs maar weinig traffic film overblijft)

Een beschermde auto is in mijn opinie altijd beter schoon te krijgen, of er nou een wax/sealant/wetcoat/detailingspray/spraywax-sealant of een andere bescherming op zit. ;)
 
Ik denk dat je de Bathe+ gefoamed hebt en niet de Wetcoat. :p
Wetcoat spray je op de natte auto, Bathe+ kan je in de foamlans gebruiken. Volgens mij haal je ze door elkaar, want het lijkt mij sterk dat er ooit geadviseerd werd om de Wetcoat te foamen.

Je hebt helemaal gelijk, het is Bathe+. Meteen ook gecorrigeerd in vorige posts.
Bathe+ is te gebruiken als shampoo en geeft een waterafstotende laag. Dat laatste doet Q²M Wetcoat ook. Is er een verschil in waterafstotendheid tussen die twee? Kan ik beter Q²M Wetcoat foamen als laatste in plaats van Bathe+?

Een wax of sealant, ik vind dat er weinig verschil tussen is te zien qua vuilafstotendheid of beading/sheeting.

Waarin zit het verschil dan tussen wax of sealant? Wat zijn de criteria in de keuze?
 
Laatst bewerkt:
Naja, in dit topic zijn de verschillen al besproken en zo kwam je op de conclusie dat een wax vuil absorbeert. Dit is inderdaad microscopisch. Een sealant zou vuil meer afstoten en dus minder laten hechten.

In de praktijk zal je bij beide beschermingen de auto moeten wassen en is het bijv. niet zo dat een auto met wax niet schoon te spuiten is omdat de wax het vuil vast houd en bij de sealant het vuil er vanzelf af valt. :p

Mijn auto heeft tot recent niet meer in een wax/sealant/coating gestaan, maar foamde ik alleen om de paar weken de auto in met Bathe+ om zo een beschermlaag in stand te houden. (Soms ook met Gyeon - Wetcoat, voor de afwisseling) Zo had ik tenminste een bescherming en verliep het wassen dus makkelijker/veiliger.
 
Mijn auto heeft tot recent niet meer in een wax/sealant/coating gestaan, maar foamde ik alleen om de paar weken de auto in met Bathe+ om zo een beschermlaag in stand te houden. (Soms ook met Gyeon - Wetcoat, voor de afwisseling) Zo had ik tenminste een bescherming en verliep het wassen dus makkelijker/veiliger.
En heb je verschil gemerkt in standtijd of waterafstotend effect tussen Bathe+ en Q²M Wetcoat?
 
Laatst bewerkt:
Goeie vraag. :D

Ik zou zelf neigen naar Bathe+, dat die een betere standtijd heeft. MAAR... Dit is eigenlijk niet te vergelijken omdat ze beide altijd prima hun ding doen, maar er is verder natuurlijk geen constante; De auto maakt elke dag water anders mee, zoals de weersomstandigheden, vervuiling die de auto oppikt, hoeveel er gereden wordt, hoe vaak je moest wassen, enzovoorts. ;)

Ik kies zelf voor Bathe+ foamen omdat het aanbrengen gewoon geinig is en je er letterlijk alles mee in kan foamen. Dit kan natuurlijk met Wetcoat ook, maar dan gebruik je al snel teveel en wordt het een vette bende, wat je merkt bij het drogen en je vettigheid rond blijft smeren. (Zo wil ik absoluut geen Wetcoat op mijn voorruit, Bathe+ juist wél)
 
  • Leuk
Reactions: Hippe lip
Goeie vraag. :D

Ik zou zelf neigen naar Bathe+, dat die een betere standtijd heeft. MAAR... Dit is eigenlijk niet te vergelijken omdat ze beide altijd prima hun ding doen, maar er is verder natuurlijk geen constante; De auto maakt elke dag water anders mee, zoals de weersomstandigheden, vervuiling die de auto oppikt, hoeveel er gereden wordt, hoe vaak je moest wassen, enzovoorts. ;)
Zeker waar, maar als je ze een paar keer hebt gebruikt krijg je toch een beetje gevoel voor de twee.

Ik kies zelf voor Bathe+ foamen omdat het aanbrengen gewoon geinig is en je er letterlijk alles mee in kan foamen. Dit kan natuurlijk met Wetcoat ook, maar dan gebruik je al snel teveel en wordt het een vette bende, wat je merkt bij het drogen en je vettigheid rond blijft smeren. (Zo wil ik absoluut geen Wetcoat op mijn voorruit, Bathe+ juist wél)
Kijk, Dát is nou nuttige info. Dank je wel!
Zelf vond ik die Bathe+ ook al erg fijn om aan te brengen. Je spuit het in alle kieren en gaten. Bovendien is het in één bewerking aan te brengen, waar je die wetcoat eerst op moet spuiten en daarna goed moet verdelen met de HD.
Nu je dan ook nog met het punt van die vettigheid en voorruit komt, vraag ik me werkelijk af wie (en vooral waarom) er nog voor die wetcoat kiest als Bathe+ het zo goed en eenvoudig doet.
 
Zelf vond ik die Bathe+ ook al erg fijn om aan te brengen. Je spuit het in alle kieren en gaten. Bovendien is het in één bewerking aan te brengen, waar je die wetcoat eerst op moet spuiten en daarna goed moet verdelen met de HD.
Nu je dan ook nog met het punt van die vettigheid en voorruit komt, vraag ik me werkelijk af wie (en vooral waarom) er nog voor die wetcoat kiest als Bathe+ het zo goed en eenvoudig doet.

Jup, sprayen met de fles in je ene hand, met de HD-spuit in je andere.. :S Nu zou je op niet al te warme dagen een hele flank kunnen insprayen en afspuiten, maar het blijft onhandig én tricky.

Waarom iemand voor iets kies is natuurlijk persoonlijk. Ik vind de Bathe+ foamen ook lekker makkelijk, maar een ander vind het misschien weer niks. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ooh, vergeet trouwens niet dat je een wetcoat ook voor andere doeleinden kan gebruiken. ;) Ik lees dat mensen het op douchewanden, spiegels, kozijnen en andere dingen gebruiken. Ik stiekem ook. :p De HD + tuinslang in de badkamer gebruiken om de boel in te foamen is een optie, maar dan is Wetcoat weer makkelijker.
 
Waarom iemand voor iets kies is natuurlijk persoonlijk. Ik vind de Bathe+ foamen ook lekker makkelijk, maar een ander vind het misschien weer niks. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Daarvan ben ik me zeer bewust. Dat is trouwens ook het mooie aan dit forum. Zoveel zielen, zoveel meningen.
Ik ben sinds een paar jaar imker. Daar is het misschien nog wel erger. Zet 10 imkers op een rij en je hebt 12 meningen...:cool:

Ooh, vergeet trouwens niet dat je een wetcoat ook voor andere doeleinden kan gebruiken. ;) Ik lees dat mensen het op douchewanden, spiegels, kozijnen en andere dingen gebruiken. Ik stiekem ook. :p De HD + tuinslang in de badkamer gebruiken om de boel in te foamen is een optie, maar dan is Wetcoat weer makkelijker.
Nou, de wetcoat moet je toch ook weer met de HD verdelen, lees ik op de site. Idd wat lastig in de badkamer....
Die Bathe+ is toch ook prima met de washmitt aan te brengen? Da's een stuk eenvoudiger in de badkamer.
Kortom: doe mij maar Bathe+ voor alle toepassingen :mask:
 
Klopt, moet je eigenlijk met de HD afspoelen, maar de douchekop o.i.d. met een harde straal werkte bij mij prima. :D

Bathe+ als een sopje ging bij mij meteen dramatisch mis op een zwarte lak. Ik heb het daarna ook nooit meer gedaan omdat het middels foamen dus zoveel makkelijker / veiliger is.