• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe (2 jaar oude) auto gekocht, zou 2x gepolijst zijn maar zit vol swirls.

MickyB

Detailing chief
2 jun 2018
33
75
Harderwijk
Allen,

zeer recent heb ik een 2 jaar jonge Toyota CHR gekocht. 2.0 hybride in de launch edition, dat betekent alles erop en aan en in een oranje kleur met zwart dak en zwarte wielen. Mooie auto en bij aanschaf heb ik afgesproken dat de auto goed gepolijst zou worden omdat hij vol met waskrassen zit. Hij zou al een keer gepolijst zijn, dus dit zou de tweede keer worden. Auto opgehaald vlak voor de vakantie dus alles snel snel. Tijdens mijn vakantie hadden we een mooie bak zon en zie ik de hele auto nog steeds vol met swirls zit. Het lijkt wel of er niet gepolijst is. Mijn vraag is, is de lak dan zo hard dat men ze er na twee polijst beurten niet uit krijgt? Of wellicht te grof gepolijst en niet nagedaan met een fijner polijstmiddel? Of zou het gedaan zijn door showroom poetsers, oftewel vol gooien met vette wax en succes ermee? En dan nog, zij kunnen dit zelf toch ook zien…..

Trouwens binnen de auto hebben ze alles ingesmeerd met vette glimmende troep. Dus alles glimt en is vet, dat is ook al behoorlijk jaren 90. Vindt het spuuglelijk en ga zelf wel kijken om dit weer te ontvetten. Dat doe je toch niet op zo’n relatief jonge auto met net 25k op de teller. Maar goed, daar kom ik wel overheen de swirls is een ander verhaal.

Overigens vonden ze me een kritische klant, tja het moet gewoon goed zijn.
 

Bijlagen

  • ACFE965B-3FE5-439F-A63E-414F3D75BD3B.jpeg
    ACFE965B-3FE5-439F-A63E-414F3D75BD3B.jpeg
    41,5 KB · Weergaven: 259
  • CA3B3D9E-5710-4F5F-8595-853F52AD9F89.jpeg
    CA3B3D9E-5710-4F5F-8595-853F52AD9F89.jpeg
    419,6 KB · Weergaven: 276
Omdat de foto niet scherp is kan ik niet goed zien of het nou "marring" is of waskrassen. Als ik moet gokken zou ik het eerste zeggen en dan is die dus niet nabewerkt, maar wel gepolijst.

Dan ben je zeker kritischer dan 95% van de mensen, maar ook een detailer die het gewoon strak wil hebben. Niets mis mee, zeker gezien de afspraak en verwachting die je hebt uitgesproken op voorhand.

Ik geloof er echter niet zo in dat je een beter resultaat kunt verwachten van een autoverkoper; dealer of niet. Die lui accepteren soms zelfs hologrammen op een zwarte auto... dus ik zou lekker zelf aan de gang gaan en de auto naar wens maken.

Wel een knappe uitvoering! Veel plezier er van!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Jansen
Er zijn prutsers, poetsers en detailers. Ik kies er zelf voor om als ik een auto koop deze zelf te detailen, dat voorkomt dit soort problemen. Kwaliteit van detailwerk is betrekkelijk en volgens welke of wiens maatstaven? Ik zou het zelf nog een keer overdoen naar hoe jij het wilt en genieten van je mooie auto en dit snel vergeten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Typisch verhaal, je bent één van de velen. ;) Het probleem is niet dat jij kritisch bent, maar dat vele andere klanten het allemaal wel best vinden of het simpelweg niet eens zien. Dealers worden dan ook makkelijker en zien alleen maar de verkoop.

Snel snel, best zo.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik gok ook voor de verkoop volgesmeerd met een vettig goedje. Heb het eerder gezien op tweedehands auto's die "gepolijst zouden worden" (waar niet eens een wasbeurt voor nodig was om met een lampje direct te zien dat dat niet gebeurd was). Verkopers weten dat de meeste mensen het toch niet eens zien, dus beloven ze zoiets gerust. Triest, maar waar.
Zoals al gezegd, als je wil dat een auto er netjes bij komt staan, dan beter zelf doen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Cordoba
Zoals hierboven ook al vermeld staat. Waarschijnlijk lekker snel gepoetst met wat vettig spul wat alle krasjes opvult.
Daar gaat de dealer poetser ook niks aan verbeteren. Dan zou ik echt een goede detailer opzoeken. Of je moet het zelf leuk vinden. En zelf de auto aanpakken.
Mijn eigen auto recent ook gekocht bij een dealer. Glimmen als een malle. Na de eerste wasbeurt kwamen alle krasjes en swirls al tevoorschijn...
 
Mooie CHR zeker in deze kleur en inderdaad de doorsnee kopers zien dit niet eens.
Jammer dat de dealer het ook wel goed vindt zo, maar zij gaan hem uiteindelijk toch niet
swirl/hologram vrij krijgen. Dus zal je helaas zelf aan de slag moeten om hem echt naar je zin
te detailen, maar dan weet je zeker dat het goed is en een lekker gevoel dat hij voor de deur staat
te blinken/glimmen door je goed bestede uren arbeid.
 
Mooie auto! Zal je zeker veel plezier van beleven. Ik snap je helemaal hoor, je koopt een mooie dure auto in een mooie uitvoering, zo goed als nieuw, met 20K op de teller, dan wil je hem perfect hebben. Maar het zal je misschien verbazen hoe hagelnieuwe auto's met 0 km's soms worden afgeleverd. Als bovengenoemde het ergste is, dan mag je gewoon blij zijn! Meeste dealers zouden hem slechter afleveren. Er zullen zelfs genoeg poetsbedrijven zijn die dit voor een dealerprijs niet rendabel kunnen evenaren.

Marges van dealers zijn namelijk te klein om echt budget vrij te maken voor het poetsen. Een beter gepoetste auto dan hierboven is voor 99% van de kopers niet van meerwaarde, die zien dit niet eens. Dus wil je meer dan dit, dan moet je zelf gaan polijsten, of naar een detailer (en dan ook gelijk een coating). Of.......

Je leert er mee leven. Je lak blijft niet perfect, imperfecties zal je hoogstwaarschijnlijk wéér krijgen, ook al doe je nog zo je best en was de lak perfect. Ik persoonlijk ben al hartstikke blij als m'n auto lekker schoon en fris erbij staat, staat te glimmen als een bikkel, de lak heerlijk glad is en het water er zo afloopt. De waskrasjes op mijn auto (recent gepolijst, maar erg zachte lak) en dergelijke zie ik eerlijk gezegd best wel vaak, maar ik neem ze inmiddels voor lief.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Dank allen voor de reacties. Eigenlijk wel bizar dat je een hoop geld uitgeeft en er expliciet om vraagt en dat dus ook uit onderhandeld en dat dit is wat je krijgt. Nav jullie reacties zit ik in dubio. De dealer melden dat ze het alsnog goed moeten doen of zelf aan de gang of uitbesteden.

Het liefste doe ik het zelf maar recent een heftige operatie gehad en dus nog in herstel. Daarbij machinaal poetsen ben ik wel een beetje een beginner. Wel al redelijk spullen in huis.
 
Een groot deel van al mijn details betrof werkzaamheden nadat een auto was opgeleverd door de dealer/verkoper. Bij het grootste deel hiervan was er specifiek aangegeven dat men kritisch was en goed ''poetswerk'' wilde en soms zelfs nadat een auto al terug was naar de verkoper voor een betere ''poetsbeurt''.

Ik spreek dan voornamelijk over NIEUWE auto's, dus moet je nagaan als je een tweedehands auto koopt. ;)


De twijfel die je hebt, die hoort bij het typische verhaal; (Opnieuw) teruggaan naar de verkoper en beter resultaat eisen, uitbesteden bij een goede detailer en flink wat geld kwijt zijn of het zelf gaan doen.

Mijn mening; Als je dit zelf kan, dan lekker zelf doen. Niet alleen krijg je dan het resultaat waar je naar zoekt, maar je bent bezig met wat je leuk vind en de voldoening is enorm. Bijkomend dat als je de spullen in huis hebt, je in de toekomst ook nog zelf dingen kan aanpakken, zoals krasjes en dergelijke. (Wat bij uitbesteding betekent dat je opnieuw moet uitbesteden)
In jouw geval, rekening houdend met de eventuele fysieke beperking, kan je overwegen om het simpelweg in delen te doen. Op je gemakkie, naar je lichaam luisteren, eigen tempo. Zelfde idee als bij het reinigen van het interieur en dergelijke.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Wederom dank voor de reacties, wordt zeker gewaardeerd! Volgende week ga ik eens een klein stukje zelf proberen. Ik heb nu alleen een witte, groen en zwarte pad en Monello Mezzo en Finale. Kom ik daar een eind mee? Of moet ik nog wat zwaarder geschut kopen?
 
Of je daar een eind mee komt, dat zal je simpelweg moeten proberen. ;) Alleen jij weet hoe hard de lak is na een testspot.

Met de huidige pads en polijstmiddelen, heb je (in de basis) een Fijn-en-Medium-combinatie in huis.
* Wit - Finale (Fijn)
* Groen - Mezzo (Medium)
* Zwart (Wax/glaze/ect)

Mocht de lak erg zacht zijn of gevoelig, dan zou je bijv. Zwart - Finale kunnen doen, maar dit komt niet vaak voor en ook dit hangt weer af van wat er nodig is.
 
teruggaan naar de verkoper en beter resultaat eisen, uitbesteden bij een goede detailer en flink wat geld kwijt zijn of het zelf gaan doen.

Mijn mening; Als je dit zelf kan, dan lekker zelf doen.
De auto is destijds bij de aflevering en het op kenteken zetten al een keer gepoetst.
Je huidige verkoper heeft dat ook al 2x laten doen.

Lak “eraf” poetsen is niet zo moeilijk, erbij wel.

De Japanse & Koreaanse merken staan al niet bekend om hun hele dikke en harde lak dus ik zou het ook lekker zelf doen. Laatste wat je nu wil is dat zo’n poetser van het huis nog even met een rotary over je lak gaat en je nog meer gaat interen op je lak.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en RoyR
Als je zelf aan de gang gaat, begin gewoon bij de motorkap (makkelijke werkhoogte), en zorg dat je ongespoten kunststof delen afplakt met een goede tape (schilders crepe-tape is niet geschikt), om een berg schoonmaakwerk van die kunststof te voorkomen. Pak bij voorkeur één of meer panelen per keer, bij een naad valt een klein verschil in glans minder op dan ergens midden op een paneel.

Als je eventueel vooraf de auto (of in elk geval de te behandelen panelen en ruim daar omheen) wast, kun je sneller starten. Als de auto een nacht buiten heeft gestaan alleen even afspoelen (na eerdere wasbeurt) en drogen, en dan kleien en polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr