• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe Audi Q3 aanpakken.

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
225
103
Beste Formuleden,

Een aantal jaren geleden ben ik best fanatiek bezig geweest met het detailen. De laatste jaren heeft dit stil gelegen vanwegen de bouw van mijn woning. Gelukkig is mijn huis een heel eind klaar en kan ik me weer bezig gaan houden met (oude) hobbys.

Vorige week heb ik een nieuwe Audi Q3 besteld en wil deze erg graag direct na levering goed beschermen. De levertijd is februari/maart dus ik kan me in de tussen tijd mooi voorbereiden. Hiervoor wil ik graag wat advies vragen, aangezien ik in het verleden ook erg goed geholpen ben op dit forum.

Ik wil graag de Q3 bij levering polijsten en coaten. Maar aangezien mijn polijst middelen al enkele jaren stil staan, wil ik graag nieuwe kopen en nieuwe dingen proberen.

Heeft er iemand advies voor het polijsten met microvezel pads? Ik heb gelezen dat polijsten met microvezel pads erg fijn werkt.
Ik heb 4 nieuwe Flexipads DA Microfibre Finishing Disc liggen. Deze wil ik graag gaan gebruiken, maar met welk polijstmiddel?
Het plan is om de Q3 een stap te polijsten, maar wil wel een polijst middel pakken wat bite heeft en goed finished.

Als de auto netjes gepolijst is, wil ik direct gaan coaten. Ik heb ooit met Gyeon Mohs gewerkt en deze afgetopt met cancoat.
Ik zie dat er ondertussen best wat nieuwe dingen bij zijn gekomen. Nu gaat mijn voorkeur uit na Gyeon Mohs, maar met welke coating top ik deze het beste af?
Alle advies/tips/tricks zijn welkom !

Groetjes Jordy
 
Ikzelf vind Mf pads juist minder fijn werken en schoon te krijgen maar goed. Ik zou eerder voor Scholl of Gyeon pads gaan maar das dan persoonlijk denk ik.

Ik vind Gyeon compound prettig in gebruik en dan ook met Gyeon finishen. (Wel ff testspotje doen)
Monello mezzo en finale is ook een optie.
Mohs op zich zelf is al heel goed maar kijk eens naar onderstaand setje:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie @Ric325i

Misschien moet ik dan gewoon bij pads houden. Heb paar jaar geleden nog een padwasher gekocht, wat ik dus al vergeten was.
Ik ga denk ik de Gyeon Polish Eccentric pad proberen met Gyeon compound en of polish. Dan kan ik het verschil testen.
Hoop dat ik gewoon een stap kan polijsten, met een pasta die ook goed finished.

Wat betreft coaten ben ik al wat wijzer geworden. Ik ga idd voor het setje wat je stuurt, lijkt me goed te doen en een goede standtijd hebben.
 
Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Ik ben fan van MF pads. Ik gebruik de MF pads van Scholl. Betere correctie en betere finish dan de heavy compound pads van Scholl. Ook minder last van pad stall (zeker de 75mm variant op Flex PXE). Schoonmaken geen probleem, ik krijg ze makkelijker schoon dan foam pads. Even onder de warme kraan met een beetje PB Tornado, goed uitknijpen en even droogdraaien op de polijstmachine.
 
@Jordyboy1992 kijk je vroeg om een polijstpasta met “bite” en dan denk ik bv aan Gyeon compound maar daarna zou ik de lak dan sowieso finishen. Maar voordat je de compound gaat gebruiken zou ik zeker even de lak inspecteren en testspotten wat de Gyeon finishing polish doet op de lak. Alles staat of valt ook met hoe je de lak aantreft bij aflevering.
 
Eén-staps polijsten is sowieso een gok, omdat je niet weet hoe de staat van de lak is en eveneens de hardheid nog niet weet. ;)

Zelf zou ik kiezen voor bijv. Scholl - S3 en deze goed doorwerken. Maar de vraag is of je, op de vermoedelijk harde lak, voldoende correctie gaat behalen voordat je het polijstmiddel doorwerkt om richting een finish te gaan.

En dan ligt het natuurlijk niet alleen aan de benodigde correctie en hardheid van de lak, maar ook welke machine je gebruikt en bijv. de kleur van de lak. (Op donkere kleuren zie je meer en dus kan je finish duidelijker niet naar wens zijn)
 
Ik gebruik zelf slecht heel af en toe MF pads.

Ik ben zelf erg te spreken over zowel de Menzerna als de Gyeon pads. Misschien niet helemaal een vergelijking, maar heb zelf onlangs mijn eigen auto gedaan met Menzerna pasta en Gyeon pads. Vervolgens de coating in.
 
Eén-staps polijsten is sowieso een gok, omdat je niet weet hoe de staat van de lak is en eveneens de hardheid nog niet weet. ;)

Zelf zou ik kiezen voor bijv. Scholl - S3 en deze goed doorwerken. Maar de vraag is of je, op de vermoedelijk harde lak, voldoende correctie gaat behalen voordat je het polijstmiddel doorwerkt om richting een finish te gaan.

En dan ligt het natuurlijk niet alleen aan de benodigde correctie en hardheid van de lak, maar ook welke machine je gebruikt en bijv. de kleur van de lak. (Op donkere kleuren zie je meer en dus kan je finish duidelijker niet naar wens zijn)
In het geval van een splinternieuwe auto zou ik niet verwachten direct met S3 te moeten polijsten.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb besloten om de Gyeon Eccentric pads te gaan proberen. Ik neem de cut, polish en finish pad. Daarbij pak ik de Gyeon Polish, compound en compound plus polijst pasta in klein verpakking. Zo kan ik testen wat het beste voor me werkt.

Omdat het een nieuwe auto is, verwacht ik wel lichte sporen maar hopelijk toch geen extreme dingen.
 
Goede keusze.

Ik zou gaan voor de Gyeon Primer op de witte pad, polish op de blauwe pad en compound op de rode pad.

Compound plus kan ik me niet voorstellen dat je die nodig hebt (op de paarse pad) (op een nieuwe auto).

Morgen heb je korting op Gyeon producten bij black friday
 
In het geval van een splinternieuwe auto zou ik niet verwachten direct met S3 te moeten polijsten.

Als het een harde lak is, zal je de nodige slijpkracht moeten hebben om überhaupt lak weg te krijgen. Een flinke betonlak met ''alleen maar wat swirls en lichte krasjes'' vraagt niet om alleen maar een lichte combi omdat het lichte defecten zijn. Dan sta je nog wel even te harken. :P
 
IMG_5326.webp
IMG_5328.webp

Deze had 6k op de teller en we hebben hooguit een medium polish gebruikt . Wat ik zeg is dat alles staat of valt met de staat van de lak.
S3 is vrij grof geschut en in sommige gevallen nodig maar veelal niet.
Mijn BMW had ook keiharde lak en ja om goed te corrigeren was er S3 nodig maar daarna eigenlijk ook alleen maar een medium polish en daarna finishen.