• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto beschermen

ceetn

Detailing trainee
20 apr 2017
7
47
35
Binnenkort krijg ik van de firma een nieuwe bedrijfswagen dus had ik graag geweten hoe ik deze kan beschermen tegen alle invloeden van buitenaf, maar ook voorzien van wat extra glans. Het gaat om een zwarte Audi A3.
Is het voldoende om deze na levering van een waxlaag te voorzien? Een nieuwe wagen hoef je denk ik niet te kleien of zie ik dat verkeerd?
Is volgende wax hiervoor geschikt of beter niet omdat dit een licht schuurmiddel bevat: https://www.Carclean.com/product/Valma/Excalibur_Car_Wax_500ml_EX02_100166
Ik heb nog een bijna volle fles van deze staan van een vorige wagen en was toch altijd tevreden met het resultaat dat deze wax geeft, zowel glans als bescherming (beading zag er toch altijd goed uit)
Verder heb ik ook nog turtle wax ice liquid polish staan wat ik ook vaag gebruikte (omwille van het gemak)
 
Ik zou altijd even kleien. De auto heeft waarschijnlijk al een flinke rit achter de rug, dus de kans is zeker aanwezig dat er vervuiling op zit. Polijsten kan overigens ook nodig zijn om de glans terug te brengen, want af-fabriek worden auto's niet altijd goed opgeleverd. En ook de dealer kan de boel nog verpesten uiteraard door de auto te poetsen of door de wasstraat te doen.

De waxen die je aanhaalt zou ik links laten liggen, omdat er veel betere te krijgen zijn voor een vergelijkbare prijs. Denk aan bijvoorbeeld collinite 845/476, sonax polymer netshield, en anderen.
 
oké, bedankt. Dat lijkt me duidelijk, dan zal ik nog snel even kleien. Ik haalde gewoon die waxen aan omdat ik er nog veel van heb, is het puur voor de duur van de wax dat je andere zou aanraden of is er een betere reden hiervoor? Ik gooi deze namelijk liever niet weg, de turtle wax zal ik dan wel iemand anders blij mee maken, maar ik vraag me af waarom ik die Valma Excalibur beter niet gebruik.
 
Ik heb mijn nieuwe wagen ook gekleid omdat ik die wou waxen, resultaat is krassen op de lak.
Wagen hing vol ijzerdeeltjes die in de klei kwamen. Nu mag ik direct al gaan polieren.
Denk als je niet meteen wil polieren na het kleien je hem best goed vrij maakt van metalen en andere troep.
 
Zijn die deeltjes blijven zitten na het wassen ofzo? Zou ik niet graag meemaken op een nieuwe wagen :(
 
Een nieuwe auto zou ik als volgt behandelen :

Foamen, 5 min wachten, afspoelen, pre-wash, 5 min wachten, afspoelen, ijzer verwijderaar, afspoelen, teer verwijderaar, foamen en zonder afspoelen wassen met 2 wash mitts, 2 emmer methode, afspoelen, klei-en, eventueel polijsten, pre-wax-en, wax-en.
 
Eens met @Istnogferarie, alleen zou ik de ijzerverwijderaar en teerverwijderaar doen na het wassen, omdat je die ook wilt inwerken met een doek of mitt voor het beste resultaat. En dat doe je dan natuurlijk het liefst op een zo schoon mogelijke auto.
 
Deze ijzer/teer verwijderaars, welke zijn dan geschikt? Dus je sprayt heel je wagen daar dus mee in en spoelt weer af? Een produkt als non-ferro destijds wel eens gebruikt voor m'n standaard (winter) velgen, maar durfde dit niet aan op de wagen zelf.

Welke pre-wash kun je hiervoor gebruiken?
 
Deze ijzer/teer verwijderaars, welke zijn dan geschikt? Dus je sprayt heel je wagen daar dus mee in en spoelt weer af? Een produkt als non-ferro destijds wel eens gebruikt voor m'n standaard (winter) velgen, maar durfde dit niet aan op de wagen zelf.

Gewoon doen, kan geen kwaad. Als het op de velgen kan, kan het ook op de lak....

Welke pre-wash kun je hiervoor gebruiken?

Er zit verschil tussen foamen en pre-wash maar enkele pre-wash producten zijn :

Dodo Juice
Dodo Juice
Nanolex
Valet Pro
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Delight
Pre wash is inderdaad iets anders als foam. Een foam is wel een pre wash, maar een pre wash is geen foam.
Een foam word gebruikt voor normale vervuiling op een auto.
Een pre wash is meestal sterker als een foam, en word vaak gebruikt op sommige zwaar vervuilde delen van een auto, bijvoorbeeld onderkant of de achterkant. Of heel de auto voor een full detail.

Een pre wash is ook heel vaak niet wax safe, wat een foam vaak wel is