• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe Auto Detailen - Peug 308d

BravoTjet2008

Detailing rookie
4 sep 2015
4
0
Beste autoliefhebbers.

Ik heb al wat rondgezocht op dit forum en buitenlandse fora echter kan ik geen concreet antwoord op m'n vragen krijgen. Veel auto's heb ik gedetailed en ik doe dit met plezier, maar nog nooit een hagelnieuwe auto. Zelf heb ik een Fiat Bravo in Grigio Argento Vivo (zilver metallic). Hiervan is de lak niet spijkerhard, maar ook niet heel zacht in mijn ervaring.

Mij is gevraagd om iemands nieuwe auto van bescherming te voorzien, vlak nadat deze is opgehaald bij de dealer. Het gaat om een nieuwe Peugeot 308 SW - Zwart metallic.
Deze worden gebouwd in de Jura en komen waarschijnlijk met de trein.

De trotse nieuwe bezitters willen een langdurige bescherming (2 x per jaar behandeling herhalen). Wat ik wil is een bestelling plaatsen bij Carclean waar ze de komende tijd mee vooruit kunnen

Ik wilde het als volgt aan gaan pakken:

- Inspuiten met Monello Non-Ferro
- Wassen met Mothers California Gold Shampoo
- Kleien met de Mothers Clay kit (suggesties voor andere klei welkom)
- Aanbrengen PB black hole dmv foam applicator
- Aanbrengen PB EX-P Carnauba - Uur laten hazen - Buffen en vervolgens 12+ uur laten curen
- Aftoppen met PB Natty's blue


Nu mijn vragen:

Halen we uit deze planning een lange standtijd?

Ik hoor links en rechts dat PSA lakken nogal zacht (slecht) zijn. Is dit waar? En moet ik hier rekening mee houden met het aanschaffen van de klei?

Heeft PB blackhole invloed op de hechting van de EX-P?

Worden metallic "flakes muted" door de sealant af te toppen met Nattys blue?

Alle Suggesties zijn welkom!
 
Als de eigenaar maar 2 keer per jaar wil poetsen (of laten poetsen) dan zou ik de black hole achterwege laten dit verkort namelijk de standtijd van de wax. Tevens zal het op een nieuwe auto niet erg noodzakelijk zijn omdat het volgens mij voornamelijk is om eventuele achtergebleven defecten na polijsten te kunnen verdoezelen (binnen de perken natuurlijk) Het zou op een zwarte auto een iets diepere glans moeten bewerkstelligen maar betwijfel of dat noodzakelijk is.

Verder schiet mijn ervaring te kort om meer bruikbare info te kunnen geven :schaam
 
PB's EX-P met Natty's heeft best een lange standtijd. Heeft het bij mij 4 maanden volgehouden. Echter is dit natuurlijk altijd afhankelijk van de omstandigheden.

Er gaat bij je tweede vraag iets mis met je redenering. Waarom is een zachte lak slecht? Over het algemeen geldt wel dat peugeot lakken zacht zijn ja. Maar dit is enkel te controleren met een testspot. HIer hoef je niet echt rekening mee te houden met het aanschaffen van klei. De hardheid van de lak zegt niet veel over de kans op marring. Er zijn bijvoorbeeld harde lakken die erg gevoelig zijn maar ook zachte lakken die erg ongevoelig zijn voor krassen e.d.

De Black hole beïnvloed de standtijd wel iets, maar dit is te verwaarlozen.
 
Hey Bravotjet,

Een nieuwe auto heeft best nog wat te verduren gehad. Een dealer zal de auto dus zelf, voordat de nieuwe eigenaar hem ophaalt, ook even laten behandelen.
Je kan je dus afvragen wat er dan met de auto gebeurt en wat er op word gesmeerd.

BravoTjet2008;n430836 zei:
Ik wilde het als volgt aan gaan pakken:

- Inspuiten met Monello Non-Ferro
- Wassen met Mothers California Gold Shampoo
- Kleien met de Mothers Clay kit (suggesties voor andere klei welkom)
- Aanbrengen PB black hole dmv foam applicator
- Aanbrengen PB EX-P Carnauba - Uur laten hazen - Buffen en vervolgens 12+ uur laten curen
- Aftoppen met PB Natty's blue

Het volgende is wat ik zou doen;

- Afspoelen
- Wassen met 2 emmer methode
- Rondje doen met Non-Ferro
- Nogmaals afspoelen.
- Wassen met 2 emmer methode.

- Kleien
- Cleaner (bijv. PB's Pro Polish)
- Ontvetten
- EX-P Sealant aanbrengen
- 2de laag EX-P Sealant aanbrengen

Ik zou de auto afspoelen om het meeste vuil eraf te halen.
Wassen met de 2 emmer methode.
Rondje doen met Non-Ferro.
Opnieuw afspoelen en wassen om de Non-Ferro écht weg te halen samen met het vuil dat hij heeft aangepakt.

Kleien om vuil in/op je lak aan te pakken.
Een cleaner om de lak chemisch te reinigen.
Ontvetten met een product als Gyeon Prep.

Het is niet duidelijk aantoonbaar gemaakt dat een glaze de standtijd van een bovenliggende wax/sealant zou aantasten qua standtijd.
Maar op een nieuwe auto een glaze aanbrengen, daarbij vraag ik mij af of dit überhaupt meerwaarde heeft.

Als bescherming zou ik 2 lagen Sealant aanbrengen. De standtijd van een sealant is langer als een wax, en aangezien we de slechtere maanden van het jaar tegemoet gaan, zou een langdurige bescherming op zijn plaats zijn.
Ik zie dat je een EX-P variant wil gaan gebruiken met carnauba erin. Ik heb zelf geen ervaring met dit product, maar weet wel dat dat carnauba zorgt voor meer warmte en/of glans, en de polymeren van een sealant zorgen voor standtijd. Lijkt mij dan beter om een pure sealant te gebruiken.


Buiten dit alles om zou ik ook is navragen of de auto door de dealer onder handen is genomen. Mocht deze er al een wax op gezet hebben, zou je de concentratie van je shampoo hoog kunnen maken en zo die waxlaag kunnen verwijderen. Het gebruik van een cleaner zorgt voor nog meer zekerheid qua verwijderen van wax.


Greetz
 
Hi all,

Bedankt voor de snelle reacties! :) Het is inderdaad wellicht beter om de glaze achterwege te laten.

Quantoxx

Ik gebruik zelf de Natty's Blue en heb ook een pot Natty's Red. Zelf ben ik erg fan van de glans en diepte die je met deze waxen haalt. Vandaar dat mijn keuze viel op de EX-P met carnauba.
We kunnen altijd een laag Natty's aanbrengen op een pure sealant mocht de glans van de pure sealant niet "mooi" genoeg zijn.

We kunnen de dealert vragen om niets met de lak te doen bij het "rijklaar maken". Ik denk dat dit niet zo'n probleem zal zijn.

Is het niet beter om te beginnen met de Non Ferro? Dit zodat metaaldeeltjes direct aangepakt kunnen worden?
 
Hey BravoTjet,

Ik zat zelf ook even na te denken over de volgorde van wassen, tijdens het schrijven van mijn reactie.

Ik had namelijk ergens gelezen dat iemand niet de hele auto inspuit met Non-Ferro, maar per paneel een beetje en dit dan uitsmeert.
Ik heb wel eens een zijkant van een Kia Sportage ingespoten en dat kostte aardig wat product.
Dus als je de Non-Ferro uitsmeert c.q. verspreid, dan zou je krassen kunnen maken wanneer je vooraf niet de auto heb gewassen.

Daarbij is het bijvoorbeeld bij een velg verstandiger om eerst de velg te wassen en daarna pas de Non-Ferro te gebruiken. Dit omdat de Non-Ferro dan meteen op de ijzerdeeltjes komt en niet eerst nog op andere vervuiling.

Maar normaals, hier was het bij ook even onduidelijk.


Wat betreft de EX-P met carnauba; Ik geloof zelf niet zo in de 'wetlook' van waxen. Ik heb recent mijn auto gepolijst en de Purple Haze geprobeerd. Deze zou op donkere kleuren, mijn auto is donkerblauw, een diepere wetlook moeten geven, maar deed dit niet. Ik ben dan ook van mening dat mijn polijstwerk al genoeg diepte en kleur als resultaat had.

Met in het achterhoofd dat het om een nieuwe auto gaat, verwacht ik dus dat een wax zijn werk zal doen als bescherming en niet in de vorm van 'wetlook'. Glans zal elke wax wel iets toevoegen, maar 90% van glans komt van je voorbereiding.

Als je klant simpelweg bescherming wil en niet echt naar zijn auto om wil kijken, zou ik puur naar langdurige bescherming kijken in de vorm van een Sealant.
Mocht je klant wél net even dat extra beetje glans willen, als is het tussen de oren, en ook de auto periodiek effe wast, dan zou je een Sealant + Wax op kunnen zetten.

Dit was mijn idee hierbij.


Greetz
 
Ik zou inderdaad eerst wassen en daarna de Non-Ferro gebruiken. Misschien liggen er nog wat losse deeltjes op de auto die je met het wassen weg kan halen, zodat de Non Ferro zich daarna kan richten op de deeltjes die écht vast zitten.

Misschien is het een idee om een coating als Gyeon CanCoat aan te brengen. Dan heb je langere bescherming en moet je een half jaar standtijd zeker moeten halen dunkt me. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar als ik de ervaringen lees dan is dit zeker een goede optie. Ook het aanbrengen is niet ingewikkelder dan het aanbrengen van een wax, als ik de video's en instructies bekijk.
 
En wat klei betreft kan ik de DodoJuice Supernatural Fine clay aanraden icm, met Born Slippy. Gisteren voor het eerst hier mee gewerkt en ik vind het geweldig. Hiervoor heb ik altijd gekleid met Spray&Wipe 1:1 en de klei van Poorboys, maar de combi van DodoJuice werkte een stuk beter (en is goedkoper) Ik heb ook een stukje gekleid met de klei van Poorboys en Born Slippy, maar dat was niet echt een succes, omdat de klei toen niet lekker meer was te kneden. Daarnaast is de Fine clay sterk genoeg denk ik, omdat het een nieuwe auto betreft.
 
Ik denk dat de manier van aanpakken belangrijker is dan welke producten er gekozen worden. Hiervoor zijn er enorm veel andere topics te vinden op het forum.
 
+1 Ddj sn fine clay...
Als langdurige bescherming het doel is zou je ook eens naar DDJ Iron gloss Sealent kunnen kijken.
 
Ik krijg over 4weken een nieuwe auto geleverd en ga daar ook meteen na het wassen en behandelen met non-ferro, kleien met supernatural clay, poetsen met scholl s30+ of professional polish, wipedown met gyeon prep en dan een mooie laag Sonax PNS...lijkt me een mooie, cleane beschermlaag voor nieuwe lak. Vandaag getest op huidige auto, werkt mooi!
 
Plaatje bij het praatje:
conv_2660.jpg
 
Wit is altijd moeilijk te zien vind ik en op voorhand excuus voor het stom gedraaide filmpje. Succes met de bescherming van de auto!
[video=youtube_share;INTlWGrxfw8]http://youtu.be/INTlWGrxfw8[/video]
 
Ik ben het groten deels met Quantoxx eens... Ik zou je toch zeker aan raden om minstens een cleaner te gebruiken... Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat ook als je een nieuwe auto heb hier al inperfecties in de lak zitten... Ik zal je zeker aan raden de auto licht te polijsten.

S30 zou hier ideaal voor zijn zo als Altos aangeeft. Maar ook Finale is prima... S30 neemt iets fijner af... Ik heb dit jaar een nieuwe Golf gekocht... en ik moest op sommige plekken zelfs naar S3 grijpen op een gele monello pad..

Eigenlijk moet je de lak gewoon simpel weg heel goed inspecteren en dan een plan van aanpak maken...

Zeker op een nieuwe auto altijd een Non Ferro of soort gebruiken idd.

Zeker je Auto eerst even wassen...

En goede stappenplan zal zijn:
De auto goed afspoelen (Of zelfs foamen zal een optie zijn)
Wassen met de befaamde emmertjes
De auto vluchtig drogen.. Dan de wagen insprayen met Non Ferro... 3 a 4 minuutjes wachten dan zachtjes met een mitt of (mf) spons erovereen tot er schuim ontstaat... als dat schuim weg is kan je hem afspoelen..
Kleien is niet altijd nodig bij een nieuwe auto... Maar kan natuurlijk ook geen kwaad... dus je kan het voor de zekerheid doen... of je kan voelen of het nodig is (Met een boterham zakje)
De mothers klei is prima!
En dan licht polijsten of cleanen.
Dan de auto of ontvetten of nog een keer wassen.. en dan beschermen.

Ik vind zeker wel dan een wax mee kan dragen aan de wetlook van een auto... het meeste resultaat haal je idd uit het polijsten... Maar ik vind zeker dat bepaalde waxen mee dragen aan een goede wetlook.

Succes met de auto... En wel even een foto van het resultaat delen met ons ;)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Iedereen bedankt voor de input.

Ik ga het als volgt doen:

Spoelen
Wassen (uiteraard 2 emmers, doe ik altijd)
Non ferro behandeling
Wassen
Kleien
Polish - ik heb ssr2 en ssr1 staan, is ssr1 mild genoeg?
Gyeon Prep behandeling
LSP

Welke LSP ben ik nog niet uit. Ik heb gelezen dat collinite ook een lange standtijd heeft.
 
Daar zal het ook prima mee gaan... Gewoon ssr1 proberen en als het nodig zal zijn kan je altijd de 2 pakken.

exp + natty blue is een prima combi met een goede standtijd imo!

zal je voor collinite gaan doet de 915 het heel mooi op zwarte lakken.