• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto, eerste wasbeurt: het beste resultaat + langdurige bescherming?

Wok

Detailing addict
8 mrt 2010
48
52
Even mijn account weer afstoffen ;)

Afgelopen week is mijn nieuwe ecowarrior dieselstation (14% bijtelling :-b ) afgeleverd:
7652916166_926deb7908_o.jpg


7652916668_aff0503ac8_o.jpg


(voor de liefhebbers van specificaties: Renault Mégane Estate 1.5dCi 110 Stop&Start ECO2 GT-line voorzien van o.a. leren bekleding, xenon, BOSE-audio, etc...)

Er staan nu een paar honderd kilometer op de teller en de eerste sporen van vervuiling worden nu zichtbaar (remstof op de wielen, vliegjes op de neus en voorrruit, etc...). Binnenkort wordt het dus tijd voor de eerste wasbeurt en ik wil het bij deze auto eigenlijk meteen goed gaan aanpakken: de wasstraat heb ik altijd wel gemeden, maar ik maakte bijvoorbeeld wel gebruik van de borstels in de wasbox en meer van dat soort doodzondes. Dat wil ik nu dus anders doen...

MAARRRR....

Helaas woon ik drie-hoog-achter en heb ik daardoor niet de mogelijkheid om voor de deur uitgebreid in de weer te kunnen gaan met tuinslang/hogedrukreiniger/foamlans/etc... Voor de hogedrukspuit ben ik dan ook aangewezen op de wasbox op een paar honderd meter van mijn huis.

Nu is het wassen van de auto aan de straat bij ons niet verboden in de APV, dus ik heb wel de mogelijkheid om de voor de deur te werken volgens de 'twee emmers' methode. Alleen voor het afspoelen zal ik dan weer naar de wasbox moeten...

Dat gezegd hebbende, wil ik nu een stappenplan gaan bedenken om de auto goed te kunnen wassen, de glans op peil kan brengen en de lak een duurzame bescherming kan geven. Het betreft een nieuwe auto, dus swirls e.d. zijn (nog) niet aan de orde. Mijn voorlopige idee:

1) WASBOX: Wielen inspuiten met velgenreiniger en nawerken met een borstel. Vervolgens afspoelen.
2) WASBOX: Wielen inspuiten met Iron-X en de auto foamen. Vervolgens auto en wielen afspoelen.
3) THUIS: Wassen volgens 'twee emmers' methode met washmitt
4) THUIS: Banden en velgen met borstel/oude washmitt wassen
5) WASBOX: Auto en wielen afspoelen
6) THUIS: Auto afdrogen
7) THUIS: Auto kleien
8) WASBOX: Auto afspoelen
9) THUIS: Auto afdrogen
10) THUIS: Glaze aanbrengen (of toch nog eerst licht polijsten? Finale op zwart met een DAP ofzo?)
11) THUIS: Sealant en/of wax aanbrengen
12) THUIS: Wielen demonteren en voorzien van wheelwax; banden voorzien van dressing. Wielen nadien weer monteren natuurlijk ;)

Komen we op de bijbehorende boodschappenlijst:
- Velgenreiniger: Meguiar's Wheel Brightner en Iron-X
- Velgenborstel: EZ (Mini) Brush, Mothers Wheel Brush
- Wasmiddel: Monello Lavare
- Washulpmiddelen: Monello Washmitt
- Afdrogen: Monello Sensa Aqua
- Kleien: ik heb nog een anderhalve clay bar van Meguiar's, dus alleen een lubricant is voldoende: Dodo Juice Born Slippy?
- Glaze: ???
- Sealant/wax: ???
- Wheelwax: PB Wheel Sealant
- Overig: Monello MF doeken (trio pack?), MF Applicators

Ik hoor graag op- of aanmerkingen! :ja
 
Heb je geen familie waar je met water zou kunnen werken?
Tussen de stappen reinigen en drogen gaan rijden is niet bijzonder handig. Daarmee verzamel je weer vuil en dat wil je juist niet bij dit stappenplan.
Tussen stap 5 & 6 zou ik de auto thuis nog afsploelen (of zelfs wassen).

Ondanks de nieuwe auto zou ik de Iron-X ook gebruiken voor de lak!

Na kleien hoef je niet perse te wassen, wanneer je het residu telkens netjes af neemt met een doek. (Kan je auto thuis blijven staan en hoef je er ook niet mee te rijden = vuil verzamelen).

Hierna kun je zien in welke vorm je jouw stap 10 ten uitvoer brengt. Je ziet nu hoe de lak erbij staat.

Gefeliciteerd met je mooie auto!
 
He raar maar waarom doe je niet 1 tot en met 9 gewoon bij de wasbox.
Heb zelfs al eens een wax daar aangebracht, wel handmatig dan hè.
 
Dank zover! :)

De stappen 3,4, en 6 zou ik inderdaad ook gewoon in de wasbox kunnen doen; stap 8 en 9 zijn niet strikt noodzakelijk. Dat scheelt al weer een keer heen en weer rijden ;)

Ik heb besloten me eerst op het wassen te richten en heb de eerste bestelling gedaan:
full.png


Weet iemand toevallig of die GAMMA seals van GritGuard ook passen op de emmers van het Monello waspakket? Dan kan ik thuis mooi een emmer sop maken en die meenemen naar de wasbox.

Volgende maand dan maar eens verder met het vervolg (clay lube, MF doeken, glaze, wax, etc...)
 
Zou je niet gelijk een wax/sealant erop doen? Heb je iig bescherming.
Bv Poorboys EXP of EX sealant met Carnaubawax.
Persoonlijk zou ik dat nog eerder doen dan Iron-x.
Tuurlijk, Iron-x is echt super spul hoor, maar een goede bescherming van je wagen lijkt me belangrijker...

Ff naar de action voor wat goedkope micro-vezel spullen om bv. de velgen te reinigen.
 
Point taken ;)

Op zich is de bescherming nu nog wel ok, maar voor volgende maand staat de volgende bestelling al in de planning: Born Slippy, Lime Prime, Natty's paste wax, MF doeken, pads.

Mijn bankrekening vindt het echter niet zo prettig als ik meteen €250+ spendeer aan dergelijke spullen, dus ik doe het even gefaseerd :)
 
Mooie auto, mooi kleur :) Ik vind de binnenbekleding super. Welk kleur is dat juist ?
Als lubricant kan ik spray&wipe 1:1 verdund aanraden. Is totaal niet vettig dus wassen na kleien hoeft niet.
 
Dat is grappig wok, we hebben nagenoeg dezelfde auto ik heb alleen geen leer maar wel de 18" GT wielen. En ik woon ook in een flat en ben dus aangewezen op de wasboxen in de buurt.
Dus ik volg je topic met veel belangstelling.

Ik ga zelf van de week de PB EXP sealant aanbrengen, zal je daarvan op de hoogte brengen.
 
@hondasport: mijn auto heeft volledig leder bekleding, zoals te zien in de combinatie zwart met wit. Bedankt voor de tip van de lubricant!
@VW_marcel: Als het goed is, is mijn eerste bestelling inmiddels onderweg, dus ik kan binnenkort in ieder geval een eerste wasbeurt doen. Ik ben benieuwd naar je ervaring met de PB EXP.
 
Zo, de eerste bestelling is binnen! Leuk gebaar van CC dat ze er nog een Piccolo Nero voor nop bij hebben gedaan :-)^

Morgen de wasbox maar eens even opzoeken...