• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto polishen en een glaze?

Bonanza

Detailing trainee
4 aug 2011
19
47
Misschien dat het al vaker voorbij is gekomen, maar met die beperkte search engine op het forum krijg ik het niet gevonden.

Binnenkort wordt mijn nieuwe BMW geleverd en natuurlijk ga ik hem meteen kleien en in de wax zetten. Echter, heeft het zin om hem ook meteen te polijsten en te voeden? Of is dat onzin voor een auto die een paar weken daarvoor nog in de lakstraat stond?

Kort en bondig: ja !
Staat menig over geschreven hoor, zou bijna willen stellen dat een nieuwe auto er slechter aan toe is dan een 2ehands.
Iets langer: uiteraard is het stukje polijsten dan alleen bedoelt om de boel weer netjes op te halen aangezien ( I hope so ) er geen echte lakdefecten in zullen zitten
( m.u.v. hologrammen gemaakt door de huispoetser die de auto gaat afleveren )

Aan de diverse nieuwe auto's te zien die hier af en toe langs komen zou ik hem ook nog even behandelen met Iron-X, best veel vliegroest gezien op nieuw afgeleverde auto's.
En lak schade's komen voor op nieuwe, miss hien zelfs hologrammen door poetsen bij de dealer. Zou de auto bekijken en daar mijn plan op trekken.

Zelf heb ik enige ervaring mogen opdoen met "nieuwe" auto's dus hierbij even mijn visie.

Een "nieuwe" auto komt niet vanaf de spuitcabine direct naar de dealer die jou hem de volgende dag al meegeeft.
Deze auto's staan zomaar een week (of langer) op het fabrieksterrein welke vaak op grote industrie terreinen staan. Je kan zelf wel inschatten dat die wolken die je daar ziet geen schone lucht is en dat die uitstoot ook ergens neervalt.

Vervolgens gaan de auto's op transport naar een distributie centrum in Nederland. Vaak gebeurd dat met Duitse auto's per trein of vrachtwagen.
Onderweg lopen die "nieuwe" auto's ook behoorlijk wat vervuiling op. Vervolgens komt de auto bij jou dealer dienen professioneel laat poetsen voor € 50,-.
Dat poetsen bestaat bij veel dealers uit een wasstraat gevolgd door iets wat wax zou moeten zijn.

Kortom : als jij je BMW voor de deur hebt staan dan heeft de lak alleen maar afgezien en is er van enige verzorging nog geen sprake geweest.

Als ik een "nieuwe" dealer auto doe dan volg ik onderstaande stappen :
- wassen met veel shampoo
- afspoelen
- een iron-x behandeling
- afspoelen met veel, heel veel water
- clayen
- afdrogen
- polijsten *
- voeden
- waxen

Ik heb bij polijsten even een asterisk geplaatst. BMW staat bekend om zijn knetterharde lakken. Handmatig polijsten met als doel om swirls te verwijderen heeft hier eigenlijk geen zin. Polijsten met als bedoeling om de lak te reinigen (zie het als een soort scrubb behandeling) weer wel.
Ga er maar vanuit dat je deze stappen niet in 1 dag afgerond gaat hebben. Lees daarom ook even de recente topics over een klus uitspreiden over meerdere dagen.

Hopelijk kan je wat met deze informatie.
Veel plezier straks met je nieuwe BMW, welk model in welke kleur heb je trouwens gekocht ?

Gr. Arjan

Juffer1 zei:
Zelf heb ik enige ervaring mogen opdoen met "nieuwe" auto's dus hierbij even mijn visie.

Hopelijk kan je wat met deze informatie.
Veel plezier straks met je nieuwe BMW, welk model in welke kleur heb je trouwens gekocht ?

Gr. Arjan

Iron X heb ik hier ook nog staan, kortom: de hele behandeling dan maar :-)^

Het gaat om een 328i Sport Line, in Mineral Grey. Kan niet wachten tot hij afgeleverd wordt...

Heb laats ook mijn nieuwe wagen een volledige beurt gegeven
Wassen
iron x
licht polijsten
daarna blackhole als glaze ....hier viel me echt hard op dat de lak echt glad aanvoelde en de doek er echt overheen gleed, hiervoor was het echter stroef als je er over ging
Zeker en aanrader bij mij
en natuurlijk nadien en wax ;-p