Ik heb nu ruim een jaar een Kränzle 1152 TST, naar volle tevredenheid. Hij voelt onverwoestbaar (32 kg), en de slang van 15 meter vind ik ideaal. De foam lance van Monello heb ik iets minder dan een jaar, en ook die vind ik heel fijn.
Waar zou ik op letten bij de aankoop:
- Een inductiemotor of niet. Sommige modellen van Kränzle hebben een inductiemotor en die is stiller en slijtvaster dan de 'normale'. Ik heb er één zonder inductiemotor, en die maakt best wat herrie (93 decibel).
- De hoeveelheid water die eruit komt en de druk die de machine levert. Als je dik foam wilt, dan is dit volgens mij waar je op moet letten. Hoe hoger de druk, hoe dikker het foam zal zijn. Ik heb de mijne wel eens op de laagste druk gezet (30 bar uit mijn hoofd), en toen kwam er minder dik schuim uit. Daarnaast is de hoeveelheid water die er uit komt vermoedelijk van belang. Hoe meer water, hoe sterker de verdunning, hoe dunner het foam zal zijn. Uit mijn HD komt ongeveer 10 L/min, en dat is meer dan gemiddeld. Als gevolg hiervan is mijn foam wat dunner dan wat ik nog wel eens langs zie komen hier op het forum of op YouTube, ondanks dat ik dezelfde foams en verdunning in de fles gebruik, denk ik. Nu is het foam nog altijd dik zat, en vind ik heel dik foam niet eens praktisch, omdat dat in mijn ervaring sneller van de auto af zakt. Mocht je heeeel dik foam willen, dan zou je een machine moeten hebben die veel druk levert en niet een al te hoge water doorvoer.