• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe HD aanschaffen

Jestar

Banned
Disaster of Bling
13 jan 2016
233
40
32
Beste mensen,

Mijn Nilfisk alto is onderhand de geest aan het geven en ben nu aan het kijken naar een Kranzle HD.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe goed werkt deze samen met de foamlans van Monello?

Heb verschillende filmpjes bekeken en deze krijgen een goede schuimlaag om zo de voorwas te kunnen doen....

Graag hoor ik jullie bevindingen van de Kranzle!

Kränzle is een topmerk, maar ook prijzig. Er zijn al een paar topics over, wellicht handig om even te lezen.
https://forum.Carclean.com/threads/kranzle-hogedrukreiniger.11888/
.
https://forum.Carclean.com/threads/welke-hd-kranzle.15146/
.
https://forum.Carclean.com/threads/foam-lance-voor-kraenzle.14773/
.
https://forum.Carclean.com/threads/iemand-ervaring-met-kranzle-hd.3102/

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Ik heb nu ruim een jaar een Kränzle 1152 TST, naar volle tevredenheid. Hij voelt onverwoestbaar (32 kg), en de slang van 15 meter vind ik ideaal. De foam lance van Monello heb ik iets minder dan een jaar, en ook die vind ik heel fijn.

Waar zou ik op letten bij de aankoop:

- Een inductiemotor of niet. Sommige modellen van Kränzle hebben een inductiemotor en die is stiller en slijtvaster dan de 'normale'. Ik heb er één zonder inductiemotor, en die maakt best wat herrie (93 decibel).
- De hoeveelheid water die eruit komt en de druk die de machine levert. Als je dik foam wilt, dan is dit volgens mij waar je op moet letten. Hoe hoger de druk, hoe dikker het foam zal zijn. Ik heb de mijne wel eens op de laagste druk gezet (30 bar uit mijn hoofd), en toen kwam er minder dik schuim uit. Daarnaast is de hoeveelheid water die er uit komt vermoedelijk van belang. Hoe meer water, hoe sterker de verdunning, hoe dunner het foam zal zijn. Uit mijn HD komt ongeveer 10 L/min, en dat is meer dan gemiddeld. Als gevolg hiervan is mijn foam wat dunner dan wat ik nog wel eens langs zie komen hier op het forum of op YouTube, ondanks dat ik dezelfde foams en verdunning in de fles gebruik, denk ik. Nu is het foam nog altijd dik zat, en vind ik heel dik foam niet eens praktisch, omdat dat in mijn ervaring sneller van de auto af zakt. Mocht je heeeel dik foam willen, dan zou je een machine moeten hebben die veel druk levert en niet een al te hoge water doorvoer.

• Leuk
Reacties: Jestar
Dan ga ik er binnenkort een aanschaffen en een kranzle adapter halen voor mijn foamlans

Kranzle echt top HD reinigers, heb er zelf de 2195 TST staan. Had eerst een Karcher K7, was ook niet verkeerd, maar Kranzle is echt beter.
Zeker de 15 meter slang is ideaal en niet zo stug als bij andere merken.

Over het schuim hoef je je niet druk te maken, dat is zeker dik.
DSC_6112.webp

Kranzle echt top HD reinigers, heb er zelf de 2195 TST staan. Had eerst een Karcher K7, was ook niet verkeerd, maar Kranzle is echt beter.
Zeker de 15 meter slang is ideaal en niet zo stug als bij andere merken.

Over het schuim hoef je je niet druk te maken, dat is zeker dik.Bekijk bijlage 81537
Dat is wel meteen t dubbele, dan ga ik maar voor t kleinere broertje de 1152t

....
- De hoeveelheid water die eruit komt en de druk die de machine levert. Als je dik foam wilt, dan is dit volgens mij waar je op moet letten. Hoe hoger de druk, hoe dikker het foam zal zijn. Ik heb de mijne wel eens op de laagste druk gezet (30 bar uit mijn hoofd), en toen kwam er minder dik schuim uit. Daarnaast is de hoeveelheid water die er uit komt vermoedelijk van belang. Hoe meer water, hoe sterker de verdunning, hoe dunner het foam zal zijn.

Dat is dus een verkeerde aanname: de hoeveelheid foammiddel die meegenomen wordt met het water is afhankelijk van de druk: hogere druk neemt meer foammiddel mee. (heeft te maken met statische, dynamische en totale druk, maar dat is een heel verhaal over stromingsleer). In het algemeen zal een HD met hogere druk ook minder water gebruiken, dus in de praktijk klopt de richtlijn van minder water, dikker schuim meestal wel. Daarnaast is er nog de discussie of schuim nu echt goed reinigt of niet (zie topic over Nanolex prewash)

• Leuk
Reacties: Jansen
@Cordoba Dank voor deze uitleg. Mijn tijd in Delft was te kort om het fijne te leren over stromingsleer :D Ik dacht dat de hoeveelheid foammiddel die meegenomen wordt alleen afhankelijk was van de stand van de stelknop op de foam lance.

Maar als ik het goed begrijp dan wordt er minder foammiddel meegenomen als ik de druk op de HD lager zet en dan is dat de reden dat het foam minder dik is?

Of schuim beter reinigt dan niet schuimende middelen kan ik ook niks over zeggen.

Ik weet wel dat als ik met mijn detailkwast langs randjes van de carrosserie, lampen, dak, nummerplaat, merktekens etc. ga tijdens een pre-Wash, liever een schuimend middel (foam) heb om extra lubricatie te hebben dan een niet schuimend middel.

Als iemand begrijpt wat ik hier typ haha.

Scheelt niet veel met de plaatselijke handel hier, toch iets makkelijker met garantie etc!

Als je ellende hebt, moet de HD reiniger toch retour naar de fabriek. lokaal doen ze er niks aan.
Begrijpelijk, maar voor 20 euro meer heb ik m gelijk in huis. En haal ik m bij de zaak waar we al pak m beet 15 jaar komen.

Toch bedankt voor het meedenken!

@Cordoba Dank voor deze uitleg. Mijn tijd in Delft was te kort om het fijne te leren over stromingsleer :D Ik dacht dat de hoeveelheid foammiddel die meegenomen wordt alleen afhankelijk was van de stand van de stelknop op de foam lance.

Maar als ik het goed begrijp dan wordt er minder foammiddel meegenomen als ik de druk op de HD lager zet en dan is dat de reden dat het foam minder dik is?

Die stelknop doet waarschijnlijk niets anders dan de onderdruk aanpassen via een regelventiel. Door de snelheid van het water in de lans (de snelheid is gerelateerd aan de druk die de pomp levert), ontstaat dwars op de stromingsrichting een onderdruk, en die onderdruk zorgt ervoor dat het foammiddel aangezogen wordt, en dus meegaat met de waterstroom. Door in de aanzuigbuis een verstelling te maken, waarmee je het gat waar de foam doorheen aangezogen wordt, groter/kleiner kunt maken, kun je de verhouding dus aanpassen.

Je hebt dus in feite 2 mogelijkheden tot aanpassing: de druk van de HD veranderen, óf het regelventiel anders instellen.

• Leuk
Reacties: Jansen