• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe polijstmachine laten inlopen?

bithons

Detailing addict
22 nov 2017
6
60
Beste forumleden,

Als beginneling ben ik vooral hier en daar dingen aan het lezen en ben ik het volgende tegen gekomen;

"Koop je een nieuwe polijstmachine? Ga er dan niet direct een auto mee polijsten. De wisselende belasting op de machine kan er toe leiden dat de koolborstels ongelijkmatig inlopen. Daardoor kan je polijstmachine later tijdens het polijsten onregelmatig gaan lopen.

Het toerental schiet dan plotseling omhoog of wordt juist lager en dat maakt werken lastig.
Leg de nieuwe polijstmachine op zijn kop en laat hem 10 minuten onbelast draaien op het laagste toerental (1.000 toeren). Nu is je polijstmachine pas klaar voor gebruik."
bron; http://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl/zelf-je-auto-polijsten.html

Kan iemand hierover een extra toelichting geven waarom dit gedaan word en of dit uberhaubt wel klopt?

Ik heb naar andere topics gezocht hierover maar heb alleen de onderstaande topic kunnen vinden, antwoorden waren voor mij niet voldoende en of onduidelijk.
https://forum.carclean.com/threads/nieuwe-machine.17192/
 
Lijkt me vrij duidelijk toch. Meeste kennen het niet of het staat niet eens in de handleiding. Maar kwaad kan het zeker niet. Heb al aardig wat machines gehad en nog steeds maar nooit gedaan eigenlijk. En ze doen het nog steeds perfect. Dus als jij je er goed bij voelt om het te doen, gewoon doen
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Duidelijk, uitproberen kan geen kwaad of het nut heeft of niet. Maar het was puur mijn nieuwsgierigheid of iemand het met zekerheid kan bevestigen dat het wel nut heeft.
 
Mijn dap heb ik inderdaad laten inlopen, ging prima en doet het nog steeds goed. Ik ben het eerlijk gezegd totaal vergeten met mn rupes mini en vertool 21 en die lopen absoluut niet onregelmatig.

Met nieuwe auto’s is het dacht ik zelfs andersom, juist niet op cruise control de eerste paar honderd km met juist wisselende belasting, maargoed, de meeste auto’s hebben dan ook geen koolborstels. Sorry, dit voegt echt weinig toe..

Wat @tembaco zegt, kan vast geen kwaad ;)
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Inlopen is vaak niet nodig, wordt na de productie al gedaan in de kwaliteitscontrole
Maar als je het doet dan met wisselende toerentallen, van laag naar middel en terug
Niet te hoog onbelast laten draaien, dat geeft tegengesteld effect
En op de kop is al helemaal nergens voor nodig
 
Inlopen van koolborstels heb ik nog nooit van gehoord. Inschuren van koolborstels wel maar dan praat je over koolborstels van grote elektromotoren. Omdat de borstel vierkant is en de collector rond worden deze ingeschuurd, om de juiste radius te krijgen en dus een groter contactoppervlak. Maar dan praat je ook over hoge stromen!
Heb nog nooit een electrisch apparaat in laten lopen, en nergens last van. Hetzelfde geldt dan namelijk ook voor je boormachine, slijptol, stofzuiger etc etc.
 
De heren van Rupes hebben mij vertelt op de SDD toen ik daar daar mijn LHR15 bigfoot kocht dat de machine in de fabriek word ingelopen en ik gelijk er aan de slag mee kon.
In een van de gevoerde gesprekken daar is mij ook gezegd dat de welbekende dappies ook zo geleverd worden @bithons
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Nieuwe koolborstels zijn rechthoekig en vlak
Gebruikte zijn aan de voorkant rond / hol
Er is verschil door gebruik (aansluiting vlak op rond anker)
Dat verschil (gelijkmatige uitholling) kan je creëren door rustig in te laten lopen

Niet meer niet moeilijker
 
Bij mijn DAP900V2 stond er in elk geval in de gebruiksinstructie dat deze een aantal minuten onbelast moest inlopen (mogelijk dat de machine toen nog niet op de fabriek werden ingelopen). Het op de kop leggen om in te lopen is simpel: als je 'm op de zij legt of met de backing plate naar beneden begint je machine met 'brake dancing'. :cool:

Overigens zie ik wel wat rare uitspraken in je eerste linkje @bithons zoals bijvoorbeeld 'kleien niet nodig voor polijsten' :scream:
 
Leukste op de auto-krassen-weg-poetsen site is toch wel dat je word doorgestuurd naar de Carclean site.
Schermafdruk 2017-11-25 19.52.10.png