• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe polijstmachine

Sierk

Detailing rookie
19 sep 2021
4
2
Hallo alllen,

Nu ben ik net jarig geweest en heb ik een polijstmachine cadeau gekregen. Het gaat om een Turtle wax TW 850-OSC. Het is een oscilerende polijstmachine. Kan iemand mij vertellen of dit dus een dap is ? En of deze ook geschikt om mijn polijst journey te beginnen?
 
Oscileren doet hij, gezien de naam
Je moet zelf even voelen of de steunplaat ook los wil draaien als de machine uit staat
je kan ook kijken of je de draaiing kan tegenhouden in de 1 stand.
Als dat niet lukt is het een geforceerde en moet je oppassen omdat hij werkt als een rotary (vaste plaat)
 
Wat @RedCat zegt dat een geforceerde dap werkt als een rotary klopt niet helemaal. De overeenkomst is dat bij beide soorten machine een vaste verbinding bestaat tussen de steunplaat en de aandrijving (motor) van de machine. Het grote gevaar van een rotary is dat je niet of onvoldoende beweegt, of de machine niet goed onder controle hebt en door de lak gaat, dat gevaar is er bij een geforceerde DAP niet echt. Bij een gewone DAP (zoals jouw machine lijkt te zijn), is het wel zo dat als je bijvoorbeeld te hard op de machine drukt, dat de steunplaat alleen maar oscilleert, maar niet meer rond de eigen as draait, op dat moment ben je gewoon niet effectief aan het polijsten, maar er ontstaat geen schade.

Jouw machine lijkt 2 maten steunplaat te hebben, en wat ik aan eigenschappen heb kunnen vinden, lijkt het er op dat dit apparaat vergelijkbaar is met de oudere DAP900 apparaten van Polishing Power.
 
Okee beiden bedankt voor de informatie tot zover. @Cordoba wat raad jij dan aan, is dit een machine om mee te beginnen en het harde drukken dan proberen te vermijden. Of zeg je inruilen die machine en een geforceerde exentrische dap ervoor halen?
 
Nee juist geen forced DA: die is wat lastiger te controleren, kost ook meer kracht (vermoeiend). Zover ik kan zien lijkt me dit apparaat van Turtle wax niet heel anders dan waar ik zelf ruim 10 jaar terug mee ben begonnen. Tip: zet op de rand van de backing plate een streepje met een viltstift. Dan kun je makkelijk zien als de backing plate niet meer of heel langzaam draait en je dus duidelijk te hard drukt. Verder beginnen met de grote backing plate (en pads altijd iets groter dan je backing plate om te voorkomen dat je schade maakt met de rand van je backing plate). Met een grotere backing plate en pad is het makkelijker om de machine goed vlak op de lak te houden, daarom eerst daar wat ervaring mee opbouwen.

Wat de druk betreft: op motorkap, dak en dergelijke is het gewicht van de machine voldoende druk, bij vertikale vlakken zoals de deuren dus ongeveer dezelfde druk uitoefenen.