• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe Zwarte Berlingo ABSOLUTE BEGINNER

Paddy

Detailing rookie
29 mei 2013
24
0
Hallo Allemaal,

Na jaren in oudere auto's gereden te hebben die hooguit 2 x per jaar door de wasstraat gingen, hebben we een mooie diepzwarte Berlingo aangeschaft, een echte familiewagen ( niet een snelle Babe-magnet), die ook voor vele kilometers per jaar woon/werk en vakantie moet gaan zorgen de komende jaren. We hebben hem sinds een ruime maand en omdat ik me voorgenomen heb deze echt netjes te houden (in tegenstelling tot de oude wagens). Ik heb sindsdien heel veel op dit forum gelezen en recent mijn eerste bestelling gedaan bij Carclean na een meer dan prettige correspondentie met de heren hiervan. Ook heb ik bij de lokale autozaak nog wat spullen gekocht. Ik woon in Duitsland (economisch vluchteling :-" ) dus op straat wassen is definitief uit den boze. Ben dus aangewezen op de washbox. (zal hem echt nooit meer door de wasstraat halen!). Heb hem tot nu toe alleen ingefoamed in de wasbox en afgespoten, gedroogd met de meguiars water magnet en met meguiars ultimate quick detailer. (Deze heb ik overigens bijna vol in de washbox laten staan vorige week, dus heb ik helaas niet meer in m'n bezit).

Ik heb nu de volgende artikelen:
1 x Meguiars Water magnet droogdoek
3 x grote witte + 3 x groene monello doeken
1 x Monello Clay Set (incl. nog 1 x groene doek + detailerspray)
1 x 4 step probeerkit van Poorboys met daarin de PB shampoo, PB professional polisher, PB BlackHole en PB EX-P.
1 x Collonite 476s
2 x witte handpad, 1 x zwarte, 1 x rode, 2 x disco pad, 4 x edgeless pads.
1 x zachte schapenwollen handmitt
1 x chenille handmit
verder nog een partijtje normale MF doeken en sponsen, waaronder 2 paarse hele zachte viltachtige doekjes die perfect waren om de detailer op te wrijven.

Nu wil ik dus "echt" gaan beginnen met de spulletjes die ik heb. Ik denk dat ik met de 120 ml. PB flesjes de eerste keer een heel eind kom. Ik zal het echter wel in meerdere stappen moeten doen, de weekeinden zijn goed gevuld de komende tijd, 's avonds kan ik ook vaak pas wat later beginnen (auto staat buiten, geen garage). Nu dacht ik aan het volgende stappen plan, heb uiteraard het stappenplan op het forum vele malen doorgelezen, maar heb nog wel wat vraagjes hierover als absolute beginner.

Ik dacht aan het volgende plannetje:
1. vrijdagavonds naar de wasbox, auto foamen met de daar voorhanden foamlans, afspoelen, daarna met 2 emmermethode wassen met de PB Shampoo, wielkasten met spons en ondergedeelte met de chenille washmitt, bovenkant met de haren washmitt (met de bovenkant beginnen uiteraard).
Zaterdagochtend vroeg beginnen, het gedeelte dat ik die dag onderhandel wil nemen (ik denk beginnen met dak of motorkap) kleien, afnemen met groene doek.
Hierna met witte handpad professional polish gebruiken
Hierna met zwarte handpad de Black Hole opbrengen zoals beide te zien is in de sticky topic handmatig stappenplan
De EX-P wilde ik overslaan en bewaren voor de "winter" beurt
Als laatste een laag collinite 476s erop met edgeless pad afnemen en uitwrijven met groene/witte doeken.

Week erop wilde ik dan hetzelfde doen, volgende deel onderhanden nemen en dan een 2e laag collinite 476s op het deel dat de week ervoor behandeld is. Zo verwacht ik na een maand de auto klaar te hebben.

Nu zijn mijn vragen (en daar kom ik niet echt goed uit)..
zijn de gekozen applicatorpad's de juiste voor de producten of kan ik dit beter wisselen? (bijvoorbeeld, moet ik de rode handpad gebruiken voor de collinite i.p.v. edgeless pad?)
Hoe lang moet er tussen de verschillende stappen zitten, of kan het allemaal achter elkaar door? Ik heb wel gelezen dat de wax moet "curen" tussen de 10 minuten en langer (swipetest doen) maar moet er bijvoorbeeld tussen de blackhole en de wax ook nog een bepaalde tijd zitten?

De lak is nog vrij nieuw, nooit door de wasstraat geweest, zelf zoveel mogelijk afgebleven met doeken etc. echter vandaag gezien dat er wel swirls zitten in de motorkap (grote cirkels) ik vermoed dat dit is gekomen door de dealer bij het rijklaar maken van de Berlingo met een machine. Had dit niet eerder gezien maar dat heeft meer te maken dat we ook bijna nog geen zon gehad hebben!

Alle aanvullingen, tips voor onderhoud en verdere tips over de Citroën lak zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Patrick
 
Voor de Colli kan je de zwarte, rode of edgeless pad gebruiken; net wat je zelf prettig vind. Hetzelfde geld voor de Black Hole. Voor zowel het waxen als glazen mag je geen cutting factor hebben in je pad's.
Tussen de Black Hole en de wax hoef je niet te wachten; zodra je de BH hebt uitgepoetst kan je direct door met waxen. De wax poets je pas uit na een positieve swipe test.

Gebruik die foamlans van de wasdoos alleen als je je complete waxlaag wilt verwijderen; voor een normale wasbeurt kan je beter een echte shampoo kopen. Die van Poorboys, Dodo Juice en Meg's worden door vele als prettig ervaren.
En als je een nacht tussen het wassen en behandelen laat zitten (+ een rit), neem dan eerst je wagen af met een quick detailer om zo het vuil weer weg te halen wat er tijdens het ritje en in de nacht weer op gekomen is.
 
Ik zou de Water magnet vervangen voor een Senza Aqua van Monello. Die werkt vele malen beter dan die water magnet:grinning:
 
Gebruik inderdaad éénmalig de shampoo van de waxbox om de autolak te "strippen". Daarna gewoon polijsten met de hand, Black Hole en Collinite476S. Deel voor deel is prima te doen lijkt me!
 
Ook volgens mij beter vooraleer te kleien na een nachtje buiten, het deel dat je gaat verwennen eerst afnemen met detailer (bv Spray & Wipe) en mf doek. Verder zeker geen slecht plan hoor!
 
Zoals ook door anderen al aangeven: een nachtje buiten slapen ná de wasbeurt en dan zó gaan kleien is geen goed idee. Ik dacht aan even afspoelen met wat water, maar even een behandeling met spray&wipe is net zo goed. Ik zou wel van boven naar beneden werken: met dak beginnen, aan de andere kant als je het voor de eerste keer doet, is beginnen met de motorkap niet verkeerd. Je kunt op een motorkap makkelijker/beter zien wat je doet, en zeker voor een eerste keer is dat wel prettig.
 
Ik zou de BH eerder skippen , de lak is nog nieuw.........zo spaar je toch wel wat tijd uit .

Mijn plan zou zijn :

wassen , kleien , prof. polish , wax of sealant ...........en foto's nemen !

Mocht je toch nog enkele dingen extra bestellen : vergeet geen bandendressing , moet niet maar maakt het "af" ;)
 
Dan gaan we het zo doen! Ontzettend bedankt voor alle antwoorden en adviezen.
Ik hoop dat ik dit weekend er al aan kan gaan beginnen, wil het wel gelijk goed doen. Mocht er tijdgebrek zijn dan stel ik het een weekje uit.

Heb nog wel een domme vraag... de procedure klei/polish/optie black hole/wax is alleen voor metaal met lak of ook meegelakte kunststof bumpers e.d.?
Wordt de nummerplaat behalve gewassen ook nog behandeld met een speciaal produkt of behandeld met een laagje wax?

Daarna voor het onderhoud, regelmatig wassen met een qualiteitsshampoo, vlekken, poepjes etc. weg met een detailer en een maandje of 2 later weer een laagje Collinite?

De foto's zal ik zeker posten.

Patrick
 
Die collinite gaat wel langer mee denk ik.

De blackhole laten voor wat t is.
Ik heb nu de 845 erop dacht ik. Erg blij mee.
Zou eventueel overwegen een banden dressing en of wheelwax te nemen.
Maar die kan je ook in de collinite zetten als ik me niet vergis.

Wat al een erg groot verschil is voor het wasssen afspuiten met hogedruk en eventueel een eigen foam sprayer als een gloria fm10
Handpompje. Die uit de wasstraat vertrouw ik me wax niet toe.
 
Blackhole maakt de kleur van de auto wel een heel stukje mooier. En die extra 30 minuten moet toch wel lukken!

Collinite op de velgen gaat prima - mooie standtijd + glans.

Collinite - als je er 2 lagen van aanbrengt moet het toch wel een maandje of 4 a 5 goed blijven zitten en beschermen.
 
Ok, ik zal een gedeelte (motorkap, makkelijkste te verwerken) mét blackhole doen, dak (toch wat hoog voor een kleintje zoals ik) alleen klei/polish/wax.
Gloria FM10 komt op mijn verlanglijstje te staan, altijd handig om ook weer wat uit te sparen in de wasbox :) Wellicht dat ik hem wel aan mijn vrouw kan "schenken" als zijnde "handig om de badkamer mee schoon te maken schat" en hem dan langdurig te lenen.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties, als het mij allemaal een beetje lukt zal ik foto's maken en mijn ervaringen in de eerste stappen posten.

Patrick
 
Ook foto's vooraf maken, daar heb je zelf ook houvast aan, om de verbetering te zien. Voor het dak gewoon een trapje pakken, vorige week het dak van mijn Fabia combi ook gedaan, maar wel een opstapje gebruikt, zodat ik er makkelijk bij kon en een goed beeld had (met de dakrails is het extra lastig om er goed bij te komen).