Hallo Allemaal,
Na jaren in oudere auto's gereden te hebben die hooguit 2 x per jaar door de wasstraat gingen, hebben we een mooie diepzwarte Berlingo aangeschaft, een echte familiewagen ( niet een snelle Babe-magnet), die ook voor vele kilometers per jaar woon/werk en vakantie moet gaan zorgen de komende jaren. We hebben hem sinds een ruime maand en omdat ik me voorgenomen heb deze echt netjes te houden (in tegenstelling tot de oude wagens). Ik heb sindsdien heel veel op dit forum gelezen en recent mijn eerste bestelling gedaan bij Carclean na een meer dan prettige correspondentie met de heren hiervan. Ook heb ik bij de lokale autozaak nog wat spullen gekocht. Ik woon in Duitsland (economisch vluchteling :-" ) dus op straat wassen is definitief uit den boze. Ben dus aangewezen op de washbox. (zal hem echt nooit meer door de wasstraat halen!). Heb hem tot nu toe alleen ingefoamed in de wasbox en afgespoten, gedroogd met de meguiars water magnet en met meguiars ultimate quick detailer. (Deze heb ik overigens bijna vol in de washbox laten staan vorige week, dus heb ik helaas niet meer in m'n bezit).
Ik heb nu de volgende artikelen:
1 x Meguiars Water magnet droogdoek
3 x grote witte + 3 x groene monello doeken
1 x Monello Clay Set (incl. nog 1 x groene doek + detailerspray)
1 x 4 step probeerkit van Poorboys met daarin de PB shampoo, PB professional polisher, PB BlackHole en PB EX-P.
1 x Collonite 476s
2 x witte handpad, 1 x zwarte, 1 x rode, 2 x disco pad, 4 x edgeless pads.
1 x zachte schapenwollen handmitt
1 x chenille handmit
verder nog een partijtje normale MF doeken en sponsen, waaronder 2 paarse hele zachte viltachtige doekjes die perfect waren om de detailer op te wrijven.
Nu wil ik dus "echt" gaan beginnen met de spulletjes die ik heb. Ik denk dat ik met de 120 ml. PB flesjes de eerste keer een heel eind kom. Ik zal het echter wel in meerdere stappen moeten doen, de weekeinden zijn goed gevuld de komende tijd, 's avonds kan ik ook vaak pas wat later beginnen (auto staat buiten, geen garage). Nu dacht ik aan het volgende stappen plan, heb uiteraard het stappenplan op het forum vele malen doorgelezen, maar heb nog wel wat vraagjes hierover als absolute beginner.
Ik dacht aan het volgende plannetje:
1. vrijdagavonds naar de wasbox, auto foamen met de daar voorhanden foamlans, afspoelen, daarna met 2 emmermethode wassen met de PB Shampoo, wielkasten met spons en ondergedeelte met de chenille washmitt, bovenkant met de haren washmitt (met de bovenkant beginnen uiteraard).
Zaterdagochtend vroeg beginnen, het gedeelte dat ik die dag onderhandel wil nemen (ik denk beginnen met dak of motorkap) kleien, afnemen met groene doek.
Hierna met witte handpad professional polish gebruiken
Hierna met zwarte handpad de Black Hole opbrengen zoals beide te zien is in de sticky topic handmatig stappenplan
De EX-P wilde ik overslaan en bewaren voor de "winter" beurt
Als laatste een laag collinite 476s erop met edgeless pad afnemen en uitwrijven met groene/witte doeken.
Week erop wilde ik dan hetzelfde doen, volgende deel onderhanden nemen en dan een 2e laag collinite 476s op het deel dat de week ervoor behandeld is. Zo verwacht ik na een maand de auto klaar te hebben.
Nu zijn mijn vragen (en daar kom ik niet echt goed uit)..
zijn de gekozen applicatorpad's de juiste voor de producten of kan ik dit beter wisselen? (bijvoorbeeld, moet ik de rode handpad gebruiken voor de collinite i.p.v. edgeless pad?)
Hoe lang moet er tussen de verschillende stappen zitten, of kan het allemaal achter elkaar door? Ik heb wel gelezen dat de wax moet "curen" tussen de 10 minuten en langer (swipetest doen) maar moet er bijvoorbeeld tussen de blackhole en de wax ook nog een bepaalde tijd zitten?
De lak is nog vrij nieuw, nooit door de wasstraat geweest, zelf zoveel mogelijk afgebleven met doeken etc. echter vandaag gezien dat er wel swirls zitten in de motorkap (grote cirkels) ik vermoed dat dit is gekomen door de dealer bij het rijklaar maken van de Berlingo met een machine. Had dit niet eerder gezien maar dat heeft meer te maken dat we ook bijna nog geen zon gehad hebben!
Alle aanvullingen, tips voor onderhoud en verdere tips over de Citroën lak zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt!
Patrick
Na jaren in oudere auto's gereden te hebben die hooguit 2 x per jaar door de wasstraat gingen, hebben we een mooie diepzwarte Berlingo aangeschaft, een echte familiewagen ( niet een snelle Babe-magnet), die ook voor vele kilometers per jaar woon/werk en vakantie moet gaan zorgen de komende jaren. We hebben hem sinds een ruime maand en omdat ik me voorgenomen heb deze echt netjes te houden (in tegenstelling tot de oude wagens). Ik heb sindsdien heel veel op dit forum gelezen en recent mijn eerste bestelling gedaan bij Carclean na een meer dan prettige correspondentie met de heren hiervan. Ook heb ik bij de lokale autozaak nog wat spullen gekocht. Ik woon in Duitsland (economisch vluchteling :-" ) dus op straat wassen is definitief uit den boze. Ben dus aangewezen op de washbox. (zal hem echt nooit meer door de wasstraat halen!). Heb hem tot nu toe alleen ingefoamed in de wasbox en afgespoten, gedroogd met de meguiars water magnet en met meguiars ultimate quick detailer. (Deze heb ik overigens bijna vol in de washbox laten staan vorige week, dus heb ik helaas niet meer in m'n bezit).
Ik heb nu de volgende artikelen:
1 x Meguiars Water magnet droogdoek
3 x grote witte + 3 x groene monello doeken
1 x Monello Clay Set (incl. nog 1 x groene doek + detailerspray)
1 x 4 step probeerkit van Poorboys met daarin de PB shampoo, PB professional polisher, PB BlackHole en PB EX-P.
1 x Collonite 476s
2 x witte handpad, 1 x zwarte, 1 x rode, 2 x disco pad, 4 x edgeless pads.
1 x zachte schapenwollen handmitt
1 x chenille handmit
verder nog een partijtje normale MF doeken en sponsen, waaronder 2 paarse hele zachte viltachtige doekjes die perfect waren om de detailer op te wrijven.
Nu wil ik dus "echt" gaan beginnen met de spulletjes die ik heb. Ik denk dat ik met de 120 ml. PB flesjes de eerste keer een heel eind kom. Ik zal het echter wel in meerdere stappen moeten doen, de weekeinden zijn goed gevuld de komende tijd, 's avonds kan ik ook vaak pas wat later beginnen (auto staat buiten, geen garage). Nu dacht ik aan het volgende stappen plan, heb uiteraard het stappenplan op het forum vele malen doorgelezen, maar heb nog wel wat vraagjes hierover als absolute beginner.
Ik dacht aan het volgende plannetje:
1. vrijdagavonds naar de wasbox, auto foamen met de daar voorhanden foamlans, afspoelen, daarna met 2 emmermethode wassen met de PB Shampoo, wielkasten met spons en ondergedeelte met de chenille washmitt, bovenkant met de haren washmitt (met de bovenkant beginnen uiteraard).
Zaterdagochtend vroeg beginnen, het gedeelte dat ik die dag onderhandel wil nemen (ik denk beginnen met dak of motorkap) kleien, afnemen met groene doek.
Hierna met witte handpad professional polish gebruiken
Hierna met zwarte handpad de Black Hole opbrengen zoals beide te zien is in de sticky topic handmatig stappenplan
De EX-P wilde ik overslaan en bewaren voor de "winter" beurt
Als laatste een laag collinite 476s erop met edgeless pad afnemen en uitwrijven met groene/witte doeken.
Week erop wilde ik dan hetzelfde doen, volgende deel onderhanden nemen en dan een 2e laag collinite 476s op het deel dat de week ervoor behandeld is. Zo verwacht ik na een maand de auto klaar te hebben.
Nu zijn mijn vragen (en daar kom ik niet echt goed uit)..
zijn de gekozen applicatorpad's de juiste voor de producten of kan ik dit beter wisselen? (bijvoorbeeld, moet ik de rode handpad gebruiken voor de collinite i.p.v. edgeless pad?)
Hoe lang moet er tussen de verschillende stappen zitten, of kan het allemaal achter elkaar door? Ik heb wel gelezen dat de wax moet "curen" tussen de 10 minuten en langer (swipetest doen) maar moet er bijvoorbeeld tussen de blackhole en de wax ook nog een bepaalde tijd zitten?
De lak is nog vrij nieuw, nooit door de wasstraat geweest, zelf zoveel mogelijk afgebleven met doeken etc. echter vandaag gezien dat er wel swirls zitten in de motorkap (grote cirkels) ik vermoed dat dit is gekomen door de dealer bij het rijklaar maken van de Berlingo met een machine. Had dit niet eerder gezien maar dat heeft meer te maken dat we ook bijna nog geen zon gehad hebben!
Alle aanvullingen, tips voor onderhoud en verdere tips over de Citroën lak zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt!
Patrick