• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog steeds problemen met Natty's Blue vaste wax, Opgelost!!

vw-unit

Detailing rookie
10 nov 2010
24
0
Hoi een ieder, ben nieuw hier en gelijk een vraag.
Ik ben afgelopen zomer overgestapt van Riwax naar o.a. Monello &
Poorboys producten na het zien van een demo van een kennis van mij.
De Monello werkt prima maar heb alleen wat moeite met het onder de knie krijgen
hoe de PB Black Hole en de PB Natty's Blue verwerkt moeten worden.

De Black Hole breng ik aan met een DAP500 i.c.m. de Monello Black finishing pad,
eerst verspreid ik het product met lage toeren (DAP500 tussen stand 2 en 3 in) over een gebied van ongeveer 50 bij 50cm.
Vervolgens zet ik de snelheid van de machine ongeveer op stand 5 A 6 en
beweeg ik zeer langzaam over het te bewerken deel, eerst met de machine van me af en
naar mij toe bewegend en daarna nog een keer eroverheen maar nu met de machine bewegend van links naar rechts.
Ik gebruik per te bewerken deel (+- 50 bij 50cm) ongeveer 4 dotjes Black Hole op de pad maar
de ene keer zijn nagenoeg alle siwrls en hologrammen weg maar de andere keer zitten er ook nog een boel in.
Gebruik ik dan misschien te weinig product of doe ik iets anders verkeerd?

Daarnaast heb ik wat problemen met de PB Natty's Blue vaste wax (nooit eerder vaste wax gebruikt, gebruikte altijd vloeibare wax van Riwax).
Deze breng ik aan met de DAP500 i.c.m. de Monello Gold Concorso pad met de machine langzaam bewegend van links naar rechts of
met een handapplicator en dan in een cirkelende beweging maar als ik het vervolgens na +- 15 minuten afneem
met de PB Mega Plush Blauw laat de wax erg veel strepen achter op de lak die je als de zon erop staat erg goed ziet zitten.

PS; als er ergens een duidelijke how-to staat over een van deze producten graag de link wat ik kon het niet vinden.

Gr. Frans

nog steeds problemen met de wax, zie reply #15 verder onderaan de pagina !!)[/b]
 
Welkom op het forum!

De Black Hole inderdaad inwerken met de zwarte pad alleen hoef je niet naar stand 5/6 te gaan. Gewoon instellen op stand 3 en inwerken tot de lak weer een beetje gaat glanzen.
Dan laten zitten voor een paar minuten en dan afnemen.
Black Hole is niet bedoeld om swirls en hologrammen te verwijderen, het kan een beetje verborgen worden maar daar blijft het dan ook bij.
Meestal heb je na 1.5 keer een "schaakbord" (horizintaal en verticaal) nodig te hebben om de Black Hole in te werken.

Swirls en hologrammen verwijdere je met de Monello polijstmiddelen.

Natty's Blue. Met een HANDapplicator eerst een KLEIN beetje grofweg verdelen over een halve motorkap en daarna met de gouden MACHINEpad de boel verdelen.
Je hoeft het alleen te verdelen, niet in te werken dus 1 keer langzaam eroverheen is zat. Heb je strepen dan heb je de wax veels te dik aangebracht.
1 a 2 likjes geeft genoeg wax voor een halve motorkap als het niet meer is.

Ik zal er binnenkort een filmpje van maken.
 
Dibbuz zei:
Welkom op het forum!

De Black Hole inderdaad inwerken met de zwarte pad alleen hoef je niet naar stand 5/6 te gaan. Gewoon instellen op stand 3 en inwerken tot de lak weer een beetje gaat glanzen.
Dan laten zitten voor een paar minuten en dan afnemen.
Black Hole is niet bedoeld om swirls en hologrammen te verwijderen, het kan een beetje verborgen worden maar daar blijft het dan ook bij.
Meestal heb je na 1.5 keer een "schaakbord" (horizintaal en verticaal) nodig te hebben om de Black Hole in te werken.

Swirls en hologrammen verwijdere je met de Monello polijstmiddelen.

Natty's Blue. Met een HANDapplicator eerst een KLEIN beetje grofweg verdelen over een halve motorkap en daarna met de gouden MACHINEpad de boel verdelen.
Je hoeft het alleen te verdelen, niet in te werken dus 1 keer langzaam eroverheen is zat. Heb je strepen dan heb je de wax veels te dik aangebracht.
1 a 2 likjes geeft genoeg wax voor een halve motorkap als het niet meer is.

Ik zal er binnenkort een filmpje van maken.

Thanks voor je info en de snelle reactie, snap alleen de laatste zin van je 1ste alinea niet (dik gedrukte letters).
Heb net andere auto gekocht die ik nog moet doen dus kan het dan mooi ff uitproberen zoals jij uitlegt:-)^
Had al een vermoeden dat ik de wax te dik aanbracht maar
zoals ik al zei was ik de vloeibare wax van Riwax gewend en die zet je een stuk dikker op.
Welke snelheid op de machine kan ik het beste dan aanhouden voor de wax de verdelen?, ook stand 3 evenals bij de black hole??
En de wax gelijk na aanbrengen verwijderen of toch eerst tijdje laten zitten en swipetest doen?
 
Het zogenaamde schaakbord patroon:

Machinaal-poetsen-6.webp


De wax aanbrengen met de machine op standje 3 is voldoende, laten curen en afnemen na de swipetest

Succes :-)^
 
Thanks voor je antwoord, dat van het schaakbord patroon snapte ik wel maar snap de zin zelf niet.

Dibbuz zei:
Meestal heb je na 1.5 keer een "schaakbord" (horizintaal en verticaal) nodig te hebben om de Black Hole in te werken.
 
Wat de wax-vraag betreft denk ik dat de wax niet gecured is. Je spreekt van 15 min, dat zou bij vochtig weer wel eens te weinig kunnen zijn. Daardoor ben je gewoon wax aan het uitsmeren met je doek ipv het residu af te nemen.
Controle of de wax klaar is om het residu af te nemen: swipe-test.
 
Allenmaal bedankt voor de reply's, ben er zeker weer wat mee opgeschoten, zit nog wel een een vraag.

Vanochtend 10:00 uur begonnen om me nieuwe aanwinst van top tot teen aan te pakken.
Eerst met de Mezzo, daarna met de Finale eroverheen gegaan.
Vervolgens begonnen met de Black Hole te verwerken zoals geadviseerd,
beetje spul op de pad gedaan, uitgesmeerd en vervolgens met de DAP op stand 3 ben ik er een keer rustig horizontaal en
een keer verticaal overheen gegaan en heb het toen na ongeveer een minuut of 10 uitgeboend met een schone doek.
Alleen nog voordat ik helemaal klaar was met de Black Hole werd het inmiddels al pikkedonker dus kan nu niet verder.
Mocht het nou vannacht of morgen gaan regenen, maakt dit nog uit omdat er nu nog geen wax op zit of
is het een kwestie van morgen ff alles afnemen met een doek en verder gaan waar ik gebleven was?
 
Morgen als je verder gaat even de auto afspoelen om eventueel zand/stof te verwijderen, drogen en daarna helaas weer de Black Hole opnieuw aanbrengen. BH kan namelijk niet tegen water dus zal voor het overgrote deel verwijderd zijn door de eventuele regen.
 
Das dan weer wat minder, hopen dat het droog blijft:-d maar
was gelukkig nog maar halverwege de auto met de Black Hole.
Is i.i.g. helder nu wat te doen morgen, thanks:-)^
 
Nou vanochtend opnieuw auto in de Black Hole gezet, vervolgens de auto in de wax gezet maar
het begon toen de auto voor 3/4 in de wax stond lichtelijk te miezeren,
ik heb de wax alsnog verder aangebracht op de rest van de auto en een tijdje erop laten zitten maar
kon geen goede swipetest meer uitvoeren dus heb de wax na zon 10 minuten eraf gehaald voordat de auto zeiknat werd.
Ik neem aan dat de waxlaag die er nu op zit door de regen niet helemaal goed is aangebracht?
En hoe lang moet ik nou wachten voordat ik een nieuwe 2de laag kan opzetten?
 
Ok duidelijk, wist niet als er een bepaalde tijd tussen 2 lagen in moest zitten.
Zit inmiddels al een 2e laag overheen toen het ff droog was:-b
 
Nou vandaag de auto eens ff goed in de zon bekeken en nog steeds strepen op de lak van de wax.
Ik snap er niks van want heb de manier zoals hierboven werd omschreven aangehouden,
dus eerst met de handapplicator een beetje grofweg verspreiden en dan met de machine op stand 3 met de concorso pad verspreiden.
Vervolgens de swipetest gedaan en afgenomen met de mega plush doek.
Als ik met een doek heen en weer over de lak ga zijn de strepen ook in die richting,
als ik met de doek een cirkelvormige beweging maak worden de strepen op de lak ook cirkelvormig.
Het zit em dus echt in de waxlaag, dit gebeurd me enkel bij de Natty's blue, bij me andere "normale" wax van Riwax heb ik er geen last van.
Wat kan ik hier nou nog verder aan doen want word er echt krankjorum van,
heb meer dan 10 uur op die auto staan poetsen en de waxlaag verpest het aanzicht ervan.
 
Dan is de wax nog niet goed gecured en trek je middels de doek de strepen.
Hoe lang ongeveer heb je 'm laten staan voor je ging afnemen, je zegt middels swiptest, maar ik denk dat nog te vroeg is geweest.
Probeer een stukje opnieuw en dan langer laten zitten, half uurtje moet meer dan genoeg zijn.
Wellicht dat je dan wat harder moet buffen maar altijd beter dan die vage strepen.
 
mk-us zei:
Dan is de wax nog niet goed gecured en trek je middels de doek de strepen.
Hoe lang ongeveer heb je 'm laten staan voor je ging afnemen, je zegt middels swiptest, maar ik denk dat nog te vroeg is geweest.
Probeer een stukje opnieuw en dan langer laten zitten, half uurtje moet meer dan genoeg zijn.
Wellicht dat je dan wat harder moet buffen maar altijd beter dan die vage strepen.

Bij de 2e laag zat het er +- zon 15 A 20 minuten op, kon ook merken dat ik veel harder
moest boenen dan bij de 1ste laag die ik veel eerder moest uitwrijven vanwege de regen.
Heb bij de 2e laag ook op meerdere delen van de auto de swipetest uitgevoerd
alvorens ik begon met uitboenen juist om er zeker van te zijn dat ik niet te snel was.
Zal van de week het complete front (L + R voorscherm en motorkap) nog
een keer proberen en dan idd 30 minuten laten zitten en kijken als het dan weg is.

stimpy68 zei:
Beetje domme vraag misschien: is je doek schoon?

Om er deze keer zeker van te zijn daar geen probs mee te hebben heb
ik een nieuwe doek gebruikt dus daar kan t mijn inziens niet aan hebben gelegen.
 
Als je moet boenen om het er af te krijgen dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:

1. te dik aangebracht
2. niet lang genoeg gecured.

Gezien het feit dat jij aangeeft dat de swiptest goed was, neig ik nu te zeggen dat het te dik is aangebracht. Je moet de wax zo dun aanbrengen dat je het net ziet zitten, echt heel dun, het oppervlak moet net een klein beetje wazig zijn, meer niet. Even ter vergelijk, handmatig gebruik: met een lichte veeg uit het potje kun je makkelijk een halve motorkap in de wax zetten.
 
Dan ligt het idd voor de hand dat ik het alsnog te dik heb aangebracht terwijl
ik het toch al stukken dunner aangebracht had dan wat ik eerder deed maar
zal zoals ik eerder al zei deze week nogmaals aanbrengen (en dan nog minder product deze keer) en
langer laten curen en dan laten weten als het deze keer wel na tevredenheid is of niet.
Anyway thanks wederom voor de reply's, het meedenken en het advies.