• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nut en effect van een glaze

@Jasper

Detailing guru
20 jan 2017
302
123
33
Provincie Groningen
Vraagje....

Ik heb een flesje DoDo Lime prime lite staan nu heb ik daar een vraagje over.

Ik gebruik het als volgt :
Polijsten
Glaze (lime prime lite)
met prep ontvetten
wax er op

nu zegt de site van CC het volgende :

Effectief is Lime Prime Lite een ‘cleaner glaze’, die de toplaag van de lak eerst reinigt alvorens een dunne laag glazing oliën aan te brengen. Dit verhoogt de glans en biedt een uitstekende basis voor de wax.

Haal ik dan met de ''prep'' de glaze laag er weer af of heeft dit geen invloed op de glaze. En een waxlaag hecht in mijn optiek slecht aan een vettige ondergrond....

Ik hoor graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt !!

Prep= ontvetter dus je gaat op zijn minst de fillers/glaze olien aantasten.
Na het polijsten zou de lak strak moeten zijn en vraag ik mezelf af waarom je nog een glaze aan zou moeten brengen. Bij gebrek aan een machine snap ik het wel maar anders zie ik zelf weinig verschil.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Normaliter ontvet je al tijdens het polijstwerk om je werk te checken. :) Ontvetten na een glaze is hetzelfde als eerst je kont afvegen en dan pas poepen. :P

Een glaze is een persoonlijke keuze, maar zoals @Ric325i aangeeft, zou het weinig tot geen effect hebben na goed polijstwerk. Bij handmatig polijsten word het vaker gebruikt.

Een wax hecht in theorie inderdaad minder goed aan een vette ondergrond. Maar het is amper te controleren of dit de standtijd beinvloed omdat men vaak waxed voordat de wax uberhaupt op is en/of er zijn nog zoveel meer factoren die standtijd beinvloeden. :)

Een glaze heeft zichtbaar effect bij een poreuze lak
Dan dringen de olieen in die porieen en geven een diepere kleur (vooral bij donkere kleuren)
Of het samengaat met de wax is afhankelijk van de soort glaze en de soort wax
Een Collinite 845 is bijv. zo vettig dat het niet uit maakt of er al een glaze opzit

• Leuk
Reacties: DonButtie
Bedankt voor jullie reacties.

Fijn dat jullie mijn vermoedens bevestig hebben :):)
Had het een keer gekocht om aan de gratis bezorgservice te komen ;)

Maar voor mijn golfje uit 2017 en de twingo uit 2013 niet echt nodig dus.

• Leuk
Reacties: Quantoxx
Ik zag bij mijn Citroën DS duidelijk dat de kleur donkerder/dieper blauw werd.
Dat is wel een single stage lak dus zonder blanke lak, geen idee of dat nog wat uitmaakt...

• Leuk
Reacties: Cordoba
Ook het vullen van een blankelaklaag met een glaze kan invloed hebben op de kleur
Mijn Jaguar heeft een metalic met blanke lak, en reken maar dat die donkerder wordt van Lime Prime