• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhouden WET LOOK???

Black Magic

Detailing trainee
24 feb 2009
22
47
Hey hallo ik zit lang te dubben (alleen de winter) over de ultieme wet look maar het behoud er van is net zo vet!!!

Heb mijn GTI afgelopen zomer een polijst beurt gegeven maar het behouden van de wet look gaat mij iets te snel er van af misschien ligt het aan de Tech Wax (vloeibaar) van Meguiars het is na een week of 3 niet zo glad meer!!!
Afgelopen zomer volgende stappen ondernomen:

-Wassen met NXT shampoo
-Kleien
-Wassen met NXT shampoo
-Polijsten SSR 2.5 en daarna SSR 1
-Black Hole
-Sealen met EX-P
-Toppen M16

Wil deze stappen van de lente nog een keer uitvoeren maar zit dan met de vraag hoe behoud ik mijn uiltieme wet look???

Dacht zelf aan:
-Black hole
-Sealen EX-P
-Waxen weet nog niet welke zacht of hard?

Heb ook nog aan gedacht met hulp van Havanna om eerst een harde wax te gebruiken 2 uur curen dan tweede laag aan brengen met een soft wax!!!

Mijn vraag goede volgorde en welke wax hard zacht merk???

Greetz Kenny...

Ben nog maar een beginner hoor maar zoals ik hier gelezen heb doe je eerst de duurzame wax er op en dan de bling wax.

Welke je daar voor neem is kwestie van smaak denk ik.

Het 'bling-bling' zit um niet in de wax hoor, dat zit um voornamelijk in de voorbereiding. Zo te zien heb je je auto in ieder geval al goed behandeld verleden jaar, maar zoals ik het lees heb je dit niet kunnen behouden?

Normaal gesproken is het de bedoeling dat wanneer je je auto een full detail gegeven hebt je alleen nog maar hoeft te wassen en eens in de 2 maanden ofzo een nieuw laagje wax op zet. Verder ongeveer 1 keer per jaar een lichte paintcleaner gevolgd door een glaze en deze natuurlijk weer toppen met een goede wax om je auto in topconditie te houden.

De wax gebruik je als laatste stap en is eigenlijk bedoeld om voorgaande stappen te verzegelen en bescherming te bieden aan het lakwerk. De 'blingfactor' hangt dus niet af van je wax maar van je voorbereiding.

Ik ken je budget natuurlijk niet maar als je een goede wax wilt dan zou ik eens gaan kijken naar Dodo Juice. Dodo heeft waxen speciaal ontwikkeld voor donkere kleuren. De Purple Haze en Blue Velvet is een voorbeeld van een hard en een soft wax. Eerst de hard wax, toppen met de soft. Met deze combo kun je zeker 6 tot 8 weken minimaal vooruit, absoluut dus niet te vergelijken met de NXT die je momenteel gebruikt! ;)

Mocht je overigens kiezen voor waxen uit een iets hoger segment zoals Dodo zou ik de sealant (in jouw geval de EX-P) weglaten.

Succes ermee! :)

Kijk niet naar geld verzorging is belangrijker tenslotte je wil zelf toch ook goed voor de dag komen!!!
Maar thnx voor je reply!!!

Waxen van Poorboys zijn imo net zo goed Black Magic......Het is maar net wat je wilt besteden en waar je in gelooft ;-)

EX-P geeft overigens net dat beetje meer bescherming en kun je gerust gebruiken als sealant. Eventueel de Lime Prime Lite hiervoor nog gebruiken als glaze.

Xizer zei:
Met deze combo kun je zeker 6 tot 8 weken minimaal vooruit, absoluut dus niet te vergelijken met de NXT die je momenteel gebruikt! ;)

Ik zou zelfs durven zeggen meer dan 3 maanden als de voorbereiding juist is.

Heb zelf de Blue Velvet en Purple Haze, daarnet nog aan het worstelen geweest met de Blue Velvet. Vind het een supercombinatie.
Maar ik zou evenzeer de Poorboy's World EX-P in combinatie met de Natty's Paste Wax aanraden. Gemakkelijker in gebruik en een glanzend resultaat!

Waxen van Poorboys zijn kwalitatief helaas niet te vergelijken met Dodo Juice. Mocht je dus net dat kleine beetje extra willen gewoon voor de Dodo Juice gaan. Maar zoals gezegd hangt het een beetje af van het budget. Als geld totaal geen rol speelt bij je kun je overigens ook nog eens kunnen kijken naar Swissvax.

Bij dit soort waxen is het niet verstandig om een sealant eronder te gebruiken. Waarom niet? Simpelweg omdat het niet nodig is. Maar goed, als je er nog nooit met deze waxen gewerkt hebt kun je dat natuurlijk ook niet weten.

Ik heb even zitten spitten op de diverse sites maar kan nergens een concreet voorbeeld vinden dat een selant wordt afgeraden.
Heb je voor een link waar ik eventueel meer informatie kan vinden? Of misschien kan jij mij het één en ander vertellen als proffesioneel detailer...

Natuurlijk, u vraagt wij draaien! :)

Ik kan je de link van het topic wel even via PM versturen als je wilt, ik quote hier alleen even;

Een vraag van een user;

User zei:
Bart, doe jij alleen een Zwitserse wax aanbrengen? Of doe je er ook nog een Sealant/Shield onder voor extra bescherming?

Oh en een schitterend resultaat natuurlijk!
Hoelang ben je er mee bezig geweest?

Professional detailer zei:
Bij dit soort goede waxen gaat het juist averechts werken als je daar een sealant onder gaat brengen, dat is ook niet nodig.

Ik zie mezelf overigens niet als professioneel detailer hoor, dat ben ik bij lange na niet. Toch bedankt voor het compliment! :)

Nu maar weer on topic hé my love! :cool

nou ja...je hebt een web site enz....Het oogt in ieder geval profi....De quote die je geeft,.geeft eigenlijk weinig informatie. Ik wil altijd graag het "waarom" weten en niet alles als vanzelfsprekend aan te nemen...

Een wax is op basis van carnauba, een sealant is een wax op basis van polymeren. Polymeren hechten zich aan de lak waardoor een sealant een langere levensduur heeft dan een, laten we het even 'doorsnee wax' noemen. Een sealant breng je niet aan voor de looks maar voor de bescherming.

De reden dat bij waxen uit een duurder segment geen sealant wordt aangebracht is simpel, het is niet nodig. Deze zorgvuldig samengestelde waxen hebben door de ingrediënten en samenstelling een levensduur die vaak even lang of langer is dan die van een sealant.
Ook lijkt me dat de laklaag wordt afgesloten wanneer er eerst een sealant wordt aangebracht waardoor de oliën en het vaak hoge percentage carnauba die in de wax zitten niet goed hun werk kunnen doen en dus ook niet tot hun recht komen. We willen uiteindelijk toch allemaal die ultieme wetlook he...

Vorig jaar zomer had ik M21 aangebracht en getopt met Rubbish Boy's Original Edt. Binnen een maand was de hele laag RBOE gewoon helemaal verdwenen.

Het lijkt er dus op dat die zuivere carnauba waxen slecht hechten op een sealant. In tegenstelling tot misschien M16 wat toch nog een zekere hoeveelheid chemie bevat.

De M16 is een andere "beestje" t.o.v. de andere waxen. De M16 is nog echt op petroleum basis, een "ouderwetse" wax dus, dit in tegenstelling tot de moderne waxen die vaak een plantaardige basis hebben. M16 mag daarom niet meer verkocht worden in de US en Canada, het is niet VOC complaint. Hier in Europa doen wij er minder zenuwachtig over. ;)

Dus als ik dit zo goed lees is al dat toppen en dubbel waxen gewoon onzin, en kan je better je geld steken in 1 hele goede wax waar je dan ook nog eens de mooiste glans uit krijg.

Dubbel waxen is in zoverre geen onzin dat je er door voor zorgt dat je overal de wax aangebracht hebt. Het idee erachter is dat je misschien met 1 laag iets overgeslagen zou kunnen hebben, door het aanbrengen van een 2e laag is dat "risico" vele malen minder. Dus 2 lagen van dezelfde wax aanbrengen heeft niet zozeer te maken met meer glans e.d.

Het nut van toppen van waxen is een discutabel iets. Als jij je er goed bij voelt moet je het vooral niet laten. Vindt je het onzin, dan doe je het niet. :weetniet ;) Het is het "gevoel" wat je er bij hebt.

Er komt niets "extra" door 2 lagen te zetten ,maar het voordeel is inderdaad dat gemiste plekjes toch een beschermlaag krijgen in de 2de beurt.
Ook is de bescherming natuurlijk langer aanwezig. Iets wat zeker belangrijk is in de winter.

Glans zal je trouwens nooit van alleen een wax krijgen. Voorbereiding is het hoofdingrediënt...!

Dat laatste is natuurlijk het meest terugkomende cliche hier op het forum. Ik zou hem graag bij willen stellen.

"De meest diepe glans behaal je door een goede voorbereiding"

Een goede wax haalt natuurlijk prima, en voor eventjes, de glans terug op een lak. Wil je detailen en het beste uit je lak halen dan ga je voor meerdere stappen. En ik sluit me helemaal aan bij Stimpy en zijn woorden dat je moet doen wat jou een goed gevoel geeft. Wax over sealant, sealant over wax, wax over wax, sealant over sealant etc etc. Experimenteer en je zal het vanzelf ondervinden.

Dat is ook wat detailen (of fanatiek poetsen) zo leuk maakt.

stimpy68 zei:
De M16 is een andere "beestje" t.o.v. de andere waxen. De M16 is nog echt op petroleum basis, een "ouderwetse" wax dus, dit in tegenstelling tot de moderne waxen die vaak een plantaardige basis hebben. M16 mag daarom niet meer verkocht worden in de US en Canada, het is niet VOC complaint. Hier in Europa doen wij er minder zenuwachtig over. ;)

En dat ruik je ook (alhoewel M16 heerlijk ruikt vergeleken bij Collinite 845 en 476S)

Ik wil dit voorjaar collinite 845 als onderlaag gebruiken ( in plaats van de sealant) en dan afwerken met Rubbish boy´s ( juiced edt of original edt daar ben ik nog niet over uit)