• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontvetten na polijsten

Blackburn

Detailing trainee
26 mrt 2019
30
40
Beste heren / dames,

Graag jullie advies. Ik kom ergens niet geheel uit: is het nu aan te raden om na het polijsten(met bijvoorbeeld Sonax 04-06 of SSR1) een cleaner te gebruiken(sommigen gebruiken IPA of Eraser) om vervolgens een wax aan te brengen? Voor zover ik begrijp zorgt dit voor een superschoon oppervlak zonder olie, maar zijn die oliën nou niet juist wat er in zit om diepere swirls te helpen verbergen?

Voor het aanbrengen van een ceramische coating o.i.d. is het logisch om een zo schoon mogelijk lakoppervlak na te streven, maar de vraag is vooral of dit voor het aanbrengen van een 'normale' Liquid/carnauba wax of bijv. een polymeer wax ook aan te raden valt of juist veel minder belangrijk is/averechts werkt?

Bedankt alvast!
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Ontvetten (niet een ''cleaner'') is bedoeld om de olien en residu te verwijderen van een polijstmiddel of andere vervuiling. De oliën in een wax/sealant of wat dan ook zijn niet dezelfde. Oliën = oliën, gaat dus niet op. ;)

Zodra de ingredienten van een wax o.i.d. kunnen hechten en dus niet worden verstoord door andere poespas, kan de wax beter zijn ding doen. Dit geldt eigenlijk voor heel veel dingen.
 
  • Leuk
Reactions: Blackburn
Bedankt voor jullie reacties. Het is dus een stap die het best altijd uitgevoerd wordt na het polijsten? Na compounden kan ik het sowieso begrijpen maar bijvoorbeeld na UP van Meguiars dan weer niet aangezien deze juist fillers bevat die je m.i. wenst te behouden? Maar dat is dan ook meer een glaze. En hoe zit het bij bijv. SSR1 of de 1-step polijstpasta’s zoals Scholl S20 en 04-06? Bevatten die ook fillers die je wenst te behouden of ook dan gewoon een eraser gebruiken erna?

Trouwens wel apart dat het niet genoemd wordt bij het exterieur stappenplan als standaard stap, lijkt me toch een belangrijke in bepaalde situaties.
 
Het wel of niet ontvetten na Meguiar's UP of een glaze is je eigen keuze.

Vaak wordt er na het polijsten maar vóór het aanbrengen van een glaze ontvet, je wilt immers een zo'n schoon mogelijke ondergrond hebben om een lange standtijd te creëren.
Al wordt het met een glaze eronder weer een ander verhaal, dit zou de standtijd van de lsp weer kunnen verkorten.
 
  • Leuk
Reactions: Blackburn
Indien je "polijst" met een zogenaamd all-in-one (AIO) product (= polish + glaze + wax) dan is het uiteraard niet de bedoeling om daarna te ontvetten.

Als je dedicated producten gebruikt om te polijsten, te glazen en te waxen, dan is het zaak om na het polijsten te onvetten om voor een zo schoon mogelijke ondergrond te zorgen voor de glaze (en wax). Meer nog om te inspecteren of je polijsten het gewenst effect heeft gehad en of je eventueel nog een rondje moet doen. Bij een all-in-one is dat natuurlijk niet aan de orde, dan ben je in 1 stap klaar. Daarna ontvetten zou het hele concept van een all-in-one product teniet doen.
 
  • Leuk
Reactions: Blackburn
Indien je "polijst" met een zogenaamd all-in-one (AIO) product (= polish + glaze + wax) dan is het uiteraard niet de bedoeling om daarna te ontvetten.

Als je dedicated producten gebruikt om te polijsten, te glazen en te waxen, dan is het zaak om na het polijsten te onvetten om voor een zo schoon mogelijke ondergrond te zorgen voor de glaze (en wax). Meer nog om te inspecteren of je polijsten het gewenst effect heeft gehad en of je eventueel nog een rondje moet doen. Bij een all-in-one is dat natuurlijk niet aan de orde, dan ben je in 1 stap klaar. Daarna ontvetten zou het hele concept van een all-in-one product teniet doen.
Duidelijk! Ik neem aan dat de door mij genoemde polijstmiddelen allemaal dedicated zijn met uitzondering van de UP?
 
1-step polijstmiddelen bevatten geen fillers, maar hebben een korrel/korrelvorm die mooier afbreekt waardoor je finish mooier is. S20, zoals je noemde, is in mijn opinie een medium-polijstmiddel die mooi afbreekt en dus een mooie finish achterlaat.

Producten die fillers/olien of andere poespas bevatten zijn meestal producten die je als laatste stap gebruikt. Zoals The Joy al aanhaalde, wil je het effect hiervan niet teniet doen door te ontvetten.

Vergeet ook niet dat je een ontvetter niet alleen achteraf gebruikt, maar ook tussen je hits door om je werk te controleren. ;) ''Is mijn werk klaar, of ben ik die laatste defecten wat aan het verhullen door residu?''
 
Kan je voor het ontvetten tussen de polijstbeurten door bv Poorboys APC + Degreaser gebruiken of moet dat altijd bv prep zijn?