• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontvetten

Ik gebruikte IPA in een 15-max20% verhouding + 15-20ml APC erbij. Misschien onterecht mij angst laten influisteren door horror-verhalen ?

Ivm PBW PP : welk residu ? PP bevat geen siliconen of wax of zie ik iets over het hoofd ?

/edit
@ferryed30 : bedoel je IPA of Prep/EX ?
 
20% IPA en wat APC gemengd als ontvetter? :confused:

Ik gebruik IPA 1:10 met demiwater en dat is sterk zat.

Zou je de PP willen verwerken, afnemen en dan een coating durven aanbrengen? Ik persoonlijk niet.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Er zijn inderdaad wat mixed feelings over het gebruik van een IPA-mengsel en "gewoon" de bekende ontvetters zoals Prep/EX.

Ik ben zelf IPA gaan gebruiken omdat dit veel goedkoper is, maar ben wel erin gaan verdiepen. Zo waren er op het forum ook dingen te vinden met onderbouwing en daaruit bleek dat 10% al voldoende was en direct op de lak spuiten en/of zwaardere verhoudingen kon inderdaad voor problemen zorgen. Maar dit lijkt mij vrij logisch.

Van EX en Prep is de eerste het sterkst met, als ik het goed herinner, 30% IPA. Dit is natuurlijk wel gemengd met andere ingrediënten.
Gyeon zelf geeft aan bij clinics en dergelijke dat Prep eigenlijk niet sterk genoeg is, maar het beste kan worden gedaan als "nalopen" nadat de auto is gewassen met bijv. hele goedkope vaatwasmiddelen. (Zonder teveel glans-en-spoekmiddelen)

EX is dus wat sterker en dat merk je dan ook aan de mate van ontvetting en de stroefheid van de lak is wat duidelijker merkbaar. Deze stroefheid wordt erger zodra je IPA-verhouding te sterk is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Guest007