• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op welke plek assteunen plaatsen?

Finnikki

Detailing rookie
31 aug 2020
15
15
Ik wil ergens deze week mijn velgen gaan doen en wil ze daarom gaan demonteren.
Ik heb een echte garagekrik en heb 2 assteunen en een momentsleutel gescoord.
Ik heb dus volgens mij alles en weet ook bij mijn auto waar ik de krik moet plaatsen maar waar moet ik de assteun plaatsen?
Wat is de beste plek daarvoor?
 
Normaal gesproken plaats ik de assteunen onder de krikpunten of assen. De krik pak ik meestal onder het subframe of een draagarm. Het is een beetje auto afhankelijk waar je deze netjes kwijt kunt..
 
Heb je de boekjes van de auto nog? Kijk even daar in, staan meestal de krik punten aangegeven...

Vaak zie je de verdikking/verstevigingspunten wel als je onder de auto kijkt, maar om het zeker te weten, zou ik ff in het boekje kijken.

Greetz Emiel
 
Bij de door de fabricant aangegeven punten, wel opletten dat je op een vlak draagt en niet op de verticale lasnaad
Voor krikken op lasnaden heeft de standaardkrik vaak een sleuf, dan maak je een blokje met een sleuf erin
Anders ondersteunen onder een verticale bout van de ophanging
Niet onder de as zelf, die is er niet voor bedoeld en dan draagt het gewicht op de lagers
 
Dank je wel allen voor het meedenken!

In het boekje staan alleen de punten voor bij de dorpel. Ze gaan er hier in het boekje vanuit dat je een reserve wiel plaatst met de standaard auto krik.
Nergens staat beschreven waar ik eventueel een assteun moet plaatsen. Als ik namelijk de garage krik gebruik en die op de aangegeven dorpel plek zet, waar dan de steun te zetten.

Zoals Xsara Coupe zegt zal ik wel uitkomen bij het subframe of draagarm denk ik.
 
Haha, dit was voor mij ook een geinig dingetje: Als ik de krik op de krik-punten zet, hoe plaats ik dan op diezelfde plek ook de assteun. :p

Ik heb inmiddels nog steeds mijn auto niet op assteunen gehad, maar de garage's zeiden dat ik de krik onder de kont op de diff-steun kon zetten en vóór op de motorsteun. Dan kon ik de steunen plaatsen. Blijf het echter een tricky dingetje vinden + mijn krik past niet onder de auto. (Kan dan niet krikken, etc)
 
Ik plaats de as steunen op de krik punten van de auto. Opkrikken doe ik door de krik onder de ophanging of trekhaak frame te zetten.
 
Mijn tip is, schaf je zelf van die blokjes aan zodat die in het plastic vakje passen (krikpunt) of dergelijke blokjes met een sleuf zodat je niet een deuk in je dorpelrand krikt.

zoiets Rubber blok

of hier allemaal plaatjes Plaatjes via Googel

op de krik zelf een dun lapje rubber oid beschermt je frame auto ed. ook tegen beschadegingen en dus vaak corrosie.

Oh ja je kan ze zelf ook custom maken van oude of nieuwe hockey puck's
 
Het is verschillend per auto. Over welke auto hebben we het trouwens over?
En het belangrijk om te kijken naar de dikte van het materiaal, waar je de krik wilt plaatsen.
Sowieso niet in het midden van de dorpel plaatsen. En de aandrijfas zou ik ook afraden. Achteras kan in sommige gevallen wel.
Bij sommige moderne auto's mag er bijv. niet meer onder een achteras opgekrikt worden.
De constructie van de achteras kan dit niet aan. Er staan soms ook afbeeldingen op, dat dit geen krik punt is.
Je kan bijv. het krik-punt gebruiken (dit staat vaak wel aangegeven in het instructie boekje) om de auto op te krikken.
En dan de as steun bijv. onder het subframe of draagarm o.i.d. plaatsen.