• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op zoek een cleaner en een wax, wie helpt mij?

Eef

Detailing rookie
16 jan 2011
5
0
Hallo Allemaal,

Na veel lezen op dit forum heb ik me ook ingeschreven, eigelijk vooral omdat ik met een paar vragen zit waar de experts hier zeker wel antwoord op zullen hebben..

Ik ben redelijk auto gek en probeer mijn 2 bussen, een witte mercedes sprinter uit 2004 en een rode renault traffic uit 2008 zo netjes mogelijk te houden.

beide auto's worden elke week dmv de 2 emmer-methode netjes met de hand gewassen.
deze auto's zijn geen show-auto's maar ik wil gewoon dat ze er netjes uitzien en ook beschermd zijn tegen alle weersinvloeden.


zoals gezegd was ik beide auto's elke week dus echt vuil worden ze niet , daarnaast zet ik ze 2-3 keer per jaar in de was. hiervoor gebruik ik sinds een tijdje de meguiars NXT wax. Op zich ben ik hier heel tevreden over,alleen merk ik wel dat ik steeds meer kleine krasjes zie als er de zon op staat, swirls heet dat toch:(

maargoed, mijn vraag:

aangezien er zo veel verschillende producten te koop zijn op deze site, weet ik echt niet wat ik nodig heb..
ik wil dus ong. 2 x per jaar de auto's behandelen

ik lees op het forum al dat ik het beste eerst cleaner kan gebruiken en daarna een wax.

ik zoek dus eigenlijk een cleaner waarmee ik de swirls kan verminderen/verwijderen en de lak reinig en daarnaast een wax voor bescherming en mooie glans. liefst iets wat met de hand kan worden gebruikt, ik gebruik trouwens ook wel eens een polijstmachine. geen dap wat ik hier veel tegenkom, maar een FERM apparaat. deze gebruik ik om de was eraf te halen.

Ik ben geen prof, en ben bang dat ik de verkeerde producten kies, en het een keer gruwelijk fout gaat....

Goed, samengevat zoek ik dus:

- een cleaner en een wax
- geschikt voor diverse lakken en kleuren ( buiten de bussen doe ik ook nog wel eens een andere auto)
- met de hand aan te brengen
- iets wat zoveel mogelijk swirls verwijderd
- iets wat niet agressief is (ja ik ben bang om het te verknallen..)

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen/willen helpen , ik zie door de bomen het bos niet meer door het ruime aanbod..

groeten,

Eef
 
Als je bang bent om iets te verknallen zou ik als eerste die FERM maar eens een heel eind uit de buurt van je auto houden (ervan uitgaande dat het een rotary is).

Wax van je auto halen doe je namelijk niet met een machine maar door gewoon een flink forse dosis shampoo od afwasmiddel te gebruiken.

Een MB heeft redelijk harde lak, een Renaut daarin tegen weer zachte is mijn ervaring.
Wat ik je zou aanraden is Monello Finale, evt aangevuld met Mezzo.
Qua wax zou ik dan gaan voor de Collinite 845, beschermt ontzettend goed en kan je op alle kleuren gebruiken.

Wat overigens ook niet verkeerd zou zijn is een clay setje aan te schaffen. Dat verschil ga je absoluut merken ;)
 
2 bussen zijn veel vierkantemeter plaatwerk............en dat met de hand?? Respect hoor.
Als je wilt gaan "ont-swirlen" zou ik toch eens een DAP pakketje overwegen, dat is handmatig met een cleaner alleen niet te doen.
Daar moet je toch echt voor gaan polijsten, en dan krijg je denk ik toch wel wat lichamelijke klachten vrees ik. :-b
 
Helemaal met Rolf eens.

Even ter vergelijking : Ik ben een frequent detailer en doe eigenlijk wekelijks wel een auto.
Over een Vito (en die is nog kleiner dan een Sprinter / Trafic) doe ik over wassen, clayen, machinaal polijsten en machinaal waxen al 1,5 dag (in mn eentje).
Wil ik deze echt goed doen (dus compleet swirl vrij) dan ben ik minimaal 2,5 tot 3 dagen bezig voor alleen de buitenkant.

Een DAP900 is mijn inziens ook echt een must. Zo'n machine verdient zich absoluut terug.
 
Ik vermoed dat "verwijderen van de wax" mogelijk "uitpoetsen van de wax" moet zijn? (maar dit terzijde)

Ik zie 2 mogelijkheden:

1. wil je de swirls verwijderen? Dan kies je toch beter zoals Rolf en Juffer1 zeggen voor een Dap

2; wil je met de hand blijven werken?
Dan zou ik eerder aanraden de swirls te verbergen ipv verwijderen...dat kan met de hand door bv een glaze en daarna een sealant of wax aan te brengen. Vanwege de eerder vernoemde meters plaatwerk zou ik zelfs een AIO durven aanraden zoals bv SRP, Color-X, Meg's Cleaner Wax,enz...Om de duurzaamheid te verbeteren kan je mogelijk daarbovenop nog een wax/sealant met langere standtijd doen?

Oja, Juffer1 gaf net een gouden tip: kleisetje! :-)^
 
Topictitel aangepast, probeer duidelijk te zijn in de topictitels, Help! is te kort door de bocht
 
Hoi Eef,

Ik zie dat je uit NB komt,op zich een royale provincie,maar er zijn vast en zeker detailers in je buurt die je een keer tekst en uitleg kunnen geven en je een stukje op je bus kunnen polijsten en je laten zien hoe je dean je lak terug op kunt bouwen met de juiste producten.
Ikzelf zit tegen de `limburgse grens een een 20 km onder Eindhoven. Mss dat dat een optie is.
 
Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties!

@ virus/juffer: met "de was eraf halen" bedoel ik idd het uitpoetsen van de wax...


Ok, ik kan dus ivm het aantal meters toch aan de slag gaan met de DAP...
Is dit een kwestie van met de ene pad de cleaner/wax aan brengen en met de andere pad uitpoetsen?
even voor de duidelijkheid, mijn bedoeling is om ong. 2x per jaar de swirls te verwijderen/verminderen en daarna de auto's in de wax te zetten.

Juffer, als ik de producten koop die jij aangeeft, ( cleaner Monello finale, en dan de collinite 845 wax) + een DAP) zou dit dan een goede optie zijn voor het doel wat ik ervoor heb?

nog een paar vraagjes... (ja geen prof he:schaam)

- Welke dap machine zou ik nodig hebben?

- de bussen worden beide elke week gewassen , ik zie in de webshop dat clay word gebruikt voor het verwijderen van boomhars, insecten e.d. heeft het voordeel om dit ook nog gebruiken aangezien ik dit soort dingen nooit lang op de auto's heb zitten?

- even een link naar een site waar het FERM apparaat op staat wat ik gebruik om de was mee uit te poetsen..

[MOD]Commerciele link verwijderd, deze zijn niet toegestaan, zie reglementen[/MOD]

Kan ik dit wel gebruiken om mee uit te poetsen? of zal ik dit ding maar snel weggooien?
 
Het betreffende Ferm apparaat is ABSOLUUT NIET geschikt om wax mee uit te poetsen!! 8o 8-()) Dit is een roterende polijstmachine
 
sorry voor de link, dacht dat dit nog wel mocht...
maargoed hier gaan we maar afscheid van nemen dus..:-d
 
Je hoeft niet per sé afscheid te nemen :). Wat je nu al hebt is een roterende polijstmachine = rotary, deze gebruik je om de zwaardere lakdefecten weg te polijsten. Als je krassen er met een DAP niet uit krijgt, dan ga je een stap omhoog en pak je de rotary tevoorschijn. Het nadeel: Met een rotary kun je gemakkelijk door je lak heen gaan. Weest dus voorzichtig met zo'n rotary.

Wax afnemen is waarschijnlijk het lichtste wat je kan doen qua 'poetsen' , dus je gebruikt zeg maar de zwaarste machine voor het lichtste werk. :-d Vandaar dus de reacties tot nu toe.

Met een dap kun je wel goed wax afnemen, daar heb je bonnets voor, een soort zachte doek die lijkt op een badmuts. Deze schuif je over je foam pad en je kan dan je wax ook uitpoetsen met de machine.

Klei is trouwens een zeer, zeer goede aanschaf en in veler ogen eigenlijk gewoon een 'must'. Je haalt daarmee de vuiligheid op je lak weg. Het is niet voor niks 1 van de 5 primaire stappen in het "basishandboek voor detailers":
1 wassen
2 kleien
3 polijsten
4 glazen
5 beschermen (wax/sealant)

Je zal versteld staan van wat zo'n stuk klei allemaal schoonmaakt. :-)^
 
sorry voor de late reactie. (nogal druk gehad..)

ik ga me toch maar wagen aan het DAP avontuur:ja
ik durfde het eerst niet aan aangezien ik hier toch wel het een en ander fout kan doen , maar nu ik lees dat ik al jaren een apparaat gebruik wat meer schade kan aanrichten, ga ik het toch proberen!

is dit een vestandige optie?

https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/PRO900_Raffini_Super_Starterskit_2010__101895

ik ga de auto's ook kleien, welke klei kan ik het beste gebruiken? zoals gezegt worden de auto's netjes bijgehouden, dus echt agressief hoeft het niet te zijn toch?

Bedankt voor het meedenken allemaal!:cool

Gr. Eef
 
Eef,

De link die je daar neerzet is van een rotary machine (Pro900). Je hebt al een Ferm rotary, dus zul je alleen wat aan de pads en polishes hebben die bij deze set zitten. De Pro900 doet in principe hetzelfde als jouw Ferm rotary.

Hier de DAP900 actie set

Ik krijg het idee dat je eigenlijk deze set bedoelt. ;)

By the way, je kunt ook op de Carclean site de clinics in de gaten houden. De DAP meeting van volgende week is nu vol geboekt, maar er komen er vast meer en op zo'n meeting krijg je heel veel info, mag je zelf met de DAP werken en wordt je begeleid in het werken met de DAP en kun je vragen stellen en krijg je tevens product-adviezen.

Een echte aanrader dus.
 
Eef zei:
Juffer: met "de was eraf halen" bedoel ik idd het uitpoetsen van de wax...

Dat uitpoetsen met de machine, dat doe je hopelijk niet met zo'n "zacht" lamsvelletje ? :-"


Eef zei:
Ok, ik kan dus ivm het aantal meters toch aan de slag gaan met de DAP...
Is dit een kwestie van met de ene pad de cleaner/wax aan brengen en met de andere pad uitpoetsen?
even voor de duidelijkheid, mijn bedoeling is om ong. 2x per jaar de swirls te verwijderen/verminderen en daarna de auto's in de wax te zetten...

Nee, het stappenplan zal als volgt zijn :
- Wassen
- Clayen
- Afdrogen
- Polijsten met de machine (hierover straks meer)
- Polijst afnemen / uitpoetsen met de hand (microvezeldoek)
- Wax aanbrengen (rode of gouden pad op de DAP)
- 15 tot 30 minuten laten curen
- Wax handmatig uitpoetsen met de hand (microvezeldoek)


Eef zei:
Juffer, als ik de producten koop die jij aangeeft, ( cleaner Monello finale, en dan de collinite 845 wax) + een DAP) zou dit dan een goede optie zijn voor het doel wat ik ervoor heb?

Welk polijstmiddel je nodig hebt hangt grotendeels af van de hoeveelheid swirls. Zelf zou ik 500ml Mezzo en 500ml Finale bestellen.
Met deze 2 polijstmiddelen kan je menig swirl de baas. Om de polijstmiddellen te kunnen gebruiken heb je ook pad's nodig. Deze pads zijn er in verschillende cuttingfactoren dwz schuurgraden.
Met een Oranje en een licht groene kun je over het algemeen al een heel eind komen.
Eerst probeer je op een stukje lak met een licht groene en finale of de swirls verdwijnen. Lukt dat niet pak je een oranje en finale. Lukt dat ook niet dan pak je de (schoongemaakte) licht groene pad en mezzo en als dat niet lukt heb je nog een oranje pad met mezzo achter de hand.

Let op : vanaf de gebruikte combinatie moet je ook weer afbouwen naar de lichtste combinatie (omgekeerde van wat hierboven staat).


Eef zei:
Welke dap machine zou ik nodig hebben?

Zelf vindt ik de DAP900 erg fijn werken op de Mercedes lak. De DAP500 vondt ik persoonlijk aan de (te) lichte kant.


Eef zei:
heeft clayen voordeel

Zelfs op een nieuwe auto die nog geen 20km heeft gereden heeft clayen al zin. Het eindresultaat wordt voornamelijk bepaald door het clayen en de kwaliteit van het polijstwerk. Je kunt nog zo'n dure wax gebruiken maar als je voorbereiding niet goed is geweest is dat weggegooid geld.


Je boodschappenlijstje :
- DAP900
- Oranje pad (zou een kompressor nemen maar die van LC zijn ook prima) tbv zwaar polijstwerk
- Licht groene pad (zou een kompressor nemen maar die van LC zijn ook prima) tbv licht polijstwerk
- Gouden of rode pad (zou een kompressor nemen maar die van LC zijn ook prima) tbv aanbrengen wax
- Monello Mezzo (500ml)
- Monello Finale (500ml)
- Collinite 845 (473ml)
- Poorboys Poly elastic clay (200gr)
- Poorboys Spray & Wipe (473ml) om als clay vloeistof te gebruiken (let op : moet je nog 1:1 aanlengen met water, is dus 1 liter eindproduct in totaal)


Wat Bart ook al aangaf is het wellicht de moeite om eens een detailer bij jou in de buurt te zoeken. Je kan dan samen vrij snel bepalen of je ook beide pad's en polijstmiddelen nodig hebt.
Je bent ook bij ons in Zeewolde van harte welkom maar dat is nogal uit de buurt denk ik.