Na nog maar een rondje internet zoeken (een paar uur...) blijkt dat het toch absoluut sterk af te raden is een coating, wax, of sealant op pas gespoten lak aan te brengen. Er is heel veel verwarring rond - vooral omdat je dit probleem niet hebt bij nieuwe auto's: dit komt echter omdat die a) op hoge temperatuur "gebakken" zijn en b) al een paar weken de tijd hebben gehad vooraleer de auto bij de klant aankomt.
Hoewel polishing & wetsanding (en dus ook wassen!) geen probleem zijn zodra de lak volledig uitgehard is - meestal na 12 tot 24u, afhankelijk van de manier van drogen - blijft het een risico om de eerste 30 dagen (sommigen spreken van tot 90 dagen) de lak te verzegelen, omdat dit het uitgassen zou tegengaan, en de lak minder hard zou worden dan de bedoeling is.
Zelfs al is de basislak tegenwoordig watergedragen, waarbij er geen solventen gebruikt worden, en "droog = droog", blijft de blanke lak wel met dit verschijnsel kampen.
Elk product dat UV bescherming biedt zal de lak ook afsluiten, en valt dus af.
Toch wil je de kwetsbare lak in die tussentijd beschermen...
Blijkbaar is het enige "beschermende" product - tenminste, dat ik gevonden heb - de M305, omdat die specifiek ontwikkeld is voor nieuwe lak, en die ook niet afsluit. (er zitten ook geen siliconen in ter info, maar dat is in mijn geval van minder belang - het is echter wel van belang voor body shops).
Volgens de fabrikant:
Helaas... niet te vinden hier in de shop, en eigenlijk bijna nergens, tenzij in de grootverpakking op 2 plaatsen. Maar dan ben ik 70 EUR kwijt voor 1.8 liter, wat wel onzinnig is voor iets dat ik hoogstens 2 keer zal gebruiken voor de ONE er op komt.
Weet iemand hier hoe & waar ik de kleinverpakking (250ml) kan vinden? Kan ik eventueel aan Carclean vragen dit voor mij te bestellen?
Of kent er iemand toch nog een ander veilig product?
Hoewel polishing & wetsanding (en dus ook wassen!) geen probleem zijn zodra de lak volledig uitgehard is - meestal na 12 tot 24u, afhankelijk van de manier van drogen - blijft het een risico om de eerste 30 dagen (sommigen spreken van tot 90 dagen) de lak te verzegelen, omdat dit het uitgassen zou tegengaan, en de lak minder hard zou worden dan de bedoeling is.
Zelfs al is de basislak tegenwoordig watergedragen, waarbij er geen solventen gebruikt worden, en "droog = droog", blijft de blanke lak wel met dit verschijnsel kampen.
Elk product dat UV bescherming biedt zal de lak ook afsluiten, en valt dus af.
Toch wil je de kwetsbare lak in die tussentijd beschermen...
Blijkbaar is het enige "beschermende" product - tenminste, dat ik gevonden heb - de M305, omdat die specifiek ontwikkeld is voor nieuwe lak, en die ook niet afsluit. (er zitten ook geen siliconen in ter info, maar dat is in mijn geval van minder belang - het is echter wel van belang voor body shops).
Volgens de fabrikant:
Meguiar’s Ultra Finishing Durable Glaze heeft een formule met daarin alleen maar ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Dit product bevat geen siliconen en is veilig in gebruik in body shops en schadeherstelbedrijven. De hoogwaardige formule laat glans en bescherming achter op het net gespoten oppervlak. De lak van de auto zal met deze waxlaag nog steeds goed kunnen ademen en verder uitharden. Het kan direct aangebracht worden zodra de lak droog is!
Bevat GEEN siliconen dus veilig in schade herstel omgeving
Biedt bescherming terwijl de lak kan ademen en verder kan uitharden
Dé wax voor de net gespoten lak
Helaas... niet te vinden hier in de shop, en eigenlijk bijna nergens, tenzij in de grootverpakking op 2 plaatsen. Maar dan ben ik 70 EUR kwijt voor 1.8 liter, wat wel onzinnig is voor iets dat ik hoogstens 2 keer zal gebruiken voor de ONE er op komt.
Weet iemand hier hoe & waar ik de kleinverpakking (250ml) kan vinden? Kan ik eventueel aan Carclean vragen dit voor mij te bestellen?
Of kent er iemand toch nog een ander veilig product?