• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opel Agila 1.2 2002 82512km royal blue

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Van 3-7 juli een full detail uitgevoerd op Opel Agila 1.2 met als bouwjaar 2002. De km stand van de Agila was 82512km. De Agila was uitgevoerd in de unikleur royal blue.

De lak van de auto leek op afstand redelijk, maar bleek van dichterbij bekeken, in ruime mate voorzien van krassen en vogelpoepvlekken, die op sommige plekken volledig door de lak waren heen gebrand. De auto heeft in het verleden veelvuldig de krasstraat gezien en was dan ook voorzien van een ruime hoeveelheid swirsl.

Ook het interieur leek op het eerste gezicht netjes, maar kon, na een iets betere inspectie, toch wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.

De nieuwe eigenaar wilde de auto graag weer in nette staat en beschermd hebben. Vandaar dat een full detail is uitgevoerd.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:


Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Hars en teer verwijderd met Valet Pro Glue and Tarremover
- Vliegroest verwijderd met Monello Non Ferro
- Kieren en naden, wielkasten, trims, etc gereinigd met PoorBoys APC 1:10 met diverse kwasten en borstels
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine cleaner en diverse kwasten
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Alle kieren en naden gedroogd met Sidekick 1.3hp
- Lakdikte opgemeten. De motorkap bleek opnieuw gespoten te zijn. Voor de rest stond de auto goed in de lak
- Alle trims afgeplakt met Aqua Dynamic afplaktape
- Testspot gemaakt. De lak bleek buitengewoon lastig te corrigeren. Terwijl er aan de ene kant naar hele zware combinaties nodig waren voor correctie, trok ik er met de Peluce Verde al weer krasjes in. Daarom alles uitgebuft met de Sensa Bordi doeken. En deze liepen zelfs heel snel vol. Per paneel had ik een doek nodig om goed uit te kunnen buffen. Bovendien bleek de lak in extreme mate last te hebben van sticky paint. Zowel de Meguairs M105, Monello Veloce en Scholl S3 bleken met de rotary nagenoeg onverwerkbaar te zijn. Daarom na de hits met wol de rotary weggelegd en de rest met de DAP900 gedaan. Uiteindelijk ongeveer 85% correctie kunnen behalen. De volgende hits zijn uitgevoerd: Flex 14-2 150: Scholl medium woolpad met Scholl S3. DAP900V2: Scholl S3 op Monello paarse wolpad en gele Monello raffini cuttingpad, Scholl S30 op Monello groene raffini polishingpad, Meguiars M205 op Monello lichtgroene CCS light polishingpad en zwarte finishingpad
- Lak gevoed met Mothers glaze
- Lak beschermd met Collinite 915 (2 lagen)
- Trims en kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive (4 lagen)
- Banden gevoed met Auto Finesse Satin bandengel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- Voorruit voorzien van twee lagen RainX

Interieur:

- Volledig gestofzuigd
- Stoelen gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look

Op het eerste gezicht leek bij aankomst de lak in redelijke goede staat:
vooraf_zpsvvfhjh04.jpg

Bij nadere inspectie bleek de lak echter in vrij deplorabele staat te zijn:
krassen_zps6tdr8qau.jpg

Na flink polijsten toch weer een mooie spiegel gemaakt:
spiegeling_zpscvsedopa.jpg

Het interieur bij aanvang:
interieur%20vooraf_zpspp6q41hc.jpg

Interieur na reiniging:
interieur%20schoon_zpsaqvxx23t.jpg

De A-stijl bij aanvang:
astijl%20vies_zpsfatr16qg.jpg

A-stijl na reiniging:
astijl%20schoon_zpsfo5ioxz3.jpg

Deursponningen worden door de krasstraat niet meegenomen:
dorpel%20vies_zpsoc76oy34.jpg

Zo kan het ook:
dorpel%20schoon_zpsro8alkso.jpg

Motorruimte bij aanvang:
motor%20vies_zpsnhtueggg.jpg

Motorruimte na reiniging:
motor%20schoon_zpsjdrgejbd.jpg

En het geheel rondom:
links%20voor_zpsvhdzo2oe.jpglinks%20midden_zpshas91wcy.jpglinks%20achter_zpse2k0qkyv.jpgachterkant_zps6mspywsi.jpgrechts%20achter_zpsp5k28opg.jpgrechts%20midden_zpsufkd9gfb.jpgrechts%20voor_zps55joqczi.jpg
 
Testspot gemaakt. De lak bleek buitengewoon lastig te corrigeren. Terwijl er aan de ene kant naar hele zware combinaties nodig waren voor correctie, trok ik er met de Peluce Verde al weer krasjes in

Ik vermoed dat je dan te zware combinatie gebruikt hebt en dus de 'krassen' er weer in gedraaid hebt tijdens het corrigeren
Wanneer ik dat zie bij testspot, gebruik ik een mildere pad/compound om dat te verifieren.
Meestal is het dan OK.

Verder top resultaat!!
 
@PeterS: lichtere combinatie gaf nauwelijks correctie. Uiteraard heb ik dat geprobeerd. Had echt wol en compound nodig om te corrigeren. Echter met de Peluce Verde kreeg ik al last van marring. Met de Sensa Bordi ging het wel goed. Met de Rotary was het polijst residu alleen met Prep te verwijderen, met de DAP was het beter. Alleen had ik ongeveer een doek per paneel nodig. Doeken liepen erg snel vol. Mijn ervaring is dat dit bij Unilakken wel vaker voor komt.