Vanuit CarClean hebben een aantal van ons het verzoek gekregen om als tester wat nieuwe Nanolex producten te testen.
Dit betreffen de volgende producten :
De SiOne is een sealant op waterbasis die de autolak tegelijkertijd reinigt, verjongt en beschermt.
Nanolex SiOne verfrist verweerde lakafwerkingen en verwijdert microkrassen - daarnaast wordt gelijktijdig een zeer reactieve polymeer sealant op het behandelde oppervlak aangebracht, waardoor het zeer hydrofoob met een diepe glans achterblijft.
Mede omdat ze pretenderen een all-in-one product te hebben wat geschikt zou zijn voor verweerde lakken heb ik besloten om eens geen nieuwe auto te pakken maar het ze wat lastiger te maken.
Het test object is een Opel Combo van 2007 met een kleine 200.000km op de teller. Deze Combo hebben we twee jaar geleden overgenomen van een garagebedrijf die deze auto inzette als leen auto en auto voor hun monteurs om spullen te halen.
De Combo hebben we gekocht omdat zowel mijn ouders als ik in de afgelopen twee jaar zijn verhuist en we al die bouw materialen niet in onze dagelijkse auto's wilden hebben.
In de twee jaar dat we de auto hebben is deze een keer of 10 gewassen.
De Combo bij aanvang van het wassen op vrijdag ochtend 11.00 uur.:
Als eerste heb ik de prewash aangebracht. Dit heb ik met een foamlans gedaan.
Het label geeft aan dat je de verdunning ergens tussen 1:4 en 1:8 kan toepassen.
Ik heb in de mengfles een verhouding van 1:5 aangehouden.
De prewash ruikt lekker fruitig en lijkt goed zijn werk te doen.
Ik gebruik normaliter de Monello Artico foam die wat dikker op de lak ligt dan de prewash.
Het eindresultaat is voor mijn gevoel hetzelfde bij beide producten :
.
Er zit nog genoeg vervuiling op de lak, maar de laatste wasbeurt dateert van een maand of 2 geleden en er is 0,0 bescherming op de lak aanwezig.
Na de prewash te hebben afgespoten heb ik de Nanolex Iron remover aangebracht :
Deze heb ik een minuut of 3 laten zitten en afgespoeld. Hierna de auto gewassen met Nanolex Pure Shampoo :
Na het wassen de auto afgedroogd :
De dofheid begon naar mate de auto droger was steeds meer zichtbaar te worden :
Na al het voorbereidende werk was het tijd om te gaan polijsten. Hiervoor heb ik een DAP900V3 gebruikt en een Nanolex Light Blue Thin THERMO polishing pad.
Op deze pad heb ik 3 drupjes SiOne aangebracht en deze op standje 3 verwerkt op oppervlaktes van circa 60x60cm.
Het verwerkt erg gemakkelijk, stoft nauwelijks en het verbaasde mij echt hoe snel die dofheid weg was en er weer glans verscheen op zo'n verwaarloosde lak.
Helaas viel het niet mee om het verschil goed op de foto te krijgen door de witte achtergrond.
Links onbehandeld, recht 1 hit gedaan.
Wat me wel opviel is dat er tijdens het afnemen met de paarse Nanolex doek er strepen achter bleven.
Na een wipe down met een nieuwe Monello Peluche verde waren die ook zo weer weg.
Uiteindelijk heb ik besloten om de gehele auto met 1 hit te doen met als reden dat ik wilde zien wat het product zou doen.
Normaliter zou ik wellicht 2 of 3 hits per paneel gedaan hebben omdat er ongetwijfeld nog meer reflectie uit te halen zou zijn maar met het oog op de test heb ik dat deze keer dus niet gedaan.
Inmiddels was het ook vrijdag avond geworden en begon de lucht ook vochtiger te worden.
Daarom de auto onder de carport gezet en zaterdag verder gegaan.
Zaterdag ochtend om 10.00 uur het project weer opgepakt.
Als eerste even het interieur door gegaan met de stofzuiger, extractor en Nanolex interior spray :
Nog steeds niet showroom waardig maar na 13 jaar wel het hoogst haalbare in een uurtje werk.
Daarna was het tijd op de SiSpray aan te brengen.
Deze spray je op een micro vezeldoek (in mijn geval weer een Monello peluche verde) en breng je daarmee aan op de lak.
Nanolex geef taan dat de SiSpray op veel ondergronden gebruikt kan worden waaronder plastic dus ook dat maar gelijk even getest :
De SiSpray verwerkt erg makkelijk. Je merkt bij het afnemen dat de lak veel gladder wordt.
Voor de test heb ik de helft van de auto wel met de SiSpray behandeld en de andere helft niet.
De Combo verkeert nog steeds niet in showroom staat maar mijn inziens is dat met een all-in-one product ook niet mogelijk.
Voor mijn gevoel is een all-in-one een product bedoeld voor de snelle (luie) detailer die met zo weinig mogelijk inzet zo snel mogelijk een goed resultaat wil behalen.
Mijn inziens doet de SiOne zeker niet onder voor bijvoorbeeld AutoGlym SRP of Nanolex One.
Voor mijn gevoel is het zeker te vergelijken met de One al maakt die laatste voor mijn gevoel de lak wel gladder.
Als test ben ik met de SiOne en de polijstpad ook over trims en rubbers heen gegaan maar dat gaf nergens witte vlekken of strepen.
Ook heb ik het product op een deel 15 minuten laten zitten en dat nam daarna nog heel makkelijk af.
De SiSpray doet me erg denken aan de SiFinish van Nanolex als ie die laatste bedoeld om over coatings heen aan te brengen.
Voorlopig is het nog even afwachten wat de standtijd gaat doen. Daarover zal ik tzt wat meer informatie posten.
Dit betreffen de volgende producten :
- Prewash Foam. Dit is een milde alkalische, hoogschuimende foam.
- SiOne. Dit is een All-in-One product voor handmatige of machinale verwerking op waterbasis.
- Metal Polish. Metaalpolijstmiddel voor handmatig of machinale verwerking. Laat een bescherming achter.
- SiSpray. Een gemakkelijke spraysealant.
De SiOne is een sealant op waterbasis die de autolak tegelijkertijd reinigt, verjongt en beschermt.
Nanolex SiOne verfrist verweerde lakafwerkingen en verwijdert microkrassen - daarnaast wordt gelijktijdig een zeer reactieve polymeer sealant op het behandelde oppervlak aangebracht, waardoor het zeer hydrofoob met een diepe glans achterblijft.
Mede omdat ze pretenderen een all-in-one product te hebben wat geschikt zou zijn voor verweerde lakken heb ik besloten om eens geen nieuwe auto te pakken maar het ze wat lastiger te maken.
Het test object is een Opel Combo van 2007 met een kleine 200.000km op de teller. Deze Combo hebben we twee jaar geleden overgenomen van een garagebedrijf die deze auto inzette als leen auto en auto voor hun monteurs om spullen te halen.
De Combo hebben we gekocht omdat zowel mijn ouders als ik in de afgelopen twee jaar zijn verhuist en we al die bouw materialen niet in onze dagelijkse auto's wilden hebben.
In de twee jaar dat we de auto hebben is deze een keer of 10 gewassen.
De Combo bij aanvang van het wassen op vrijdag ochtend 11.00 uur.:
Als eerste heb ik de prewash aangebracht. Dit heb ik met een foamlans gedaan.
Het label geeft aan dat je de verdunning ergens tussen 1:4 en 1:8 kan toepassen.
Ik heb in de mengfles een verhouding van 1:5 aangehouden.
De prewash ruikt lekker fruitig en lijkt goed zijn werk te doen.
Ik gebruik normaliter de Monello Artico foam die wat dikker op de lak ligt dan de prewash.
Het eindresultaat is voor mijn gevoel hetzelfde bij beide producten :
Er zit nog genoeg vervuiling op de lak, maar de laatste wasbeurt dateert van een maand of 2 geleden en er is 0,0 bescherming op de lak aanwezig.
Na de prewash te hebben afgespoten heb ik de Nanolex Iron remover aangebracht :
Deze heb ik een minuut of 3 laten zitten en afgespoeld. Hierna de auto gewassen met Nanolex Pure Shampoo :
Na het wassen de auto afgedroogd :
De dofheid begon naar mate de auto droger was steeds meer zichtbaar te worden :
Na al het voorbereidende werk was het tijd om te gaan polijsten. Hiervoor heb ik een DAP900V3 gebruikt en een Nanolex Light Blue Thin THERMO polishing pad.
Op deze pad heb ik 3 drupjes SiOne aangebracht en deze op standje 3 verwerkt op oppervlaktes van circa 60x60cm.
Het verwerkt erg gemakkelijk, stoft nauwelijks en het verbaasde mij echt hoe snel die dofheid weg was en er weer glans verscheen op zo'n verwaarloosde lak.
Helaas viel het niet mee om het verschil goed op de foto te krijgen door de witte achtergrond.
Links onbehandeld, recht 1 hit gedaan.
Wat me wel opviel is dat er tijdens het afnemen met de paarse Nanolex doek er strepen achter bleven.
Na een wipe down met een nieuwe Monello Peluche verde waren die ook zo weer weg.
Uiteindelijk heb ik besloten om de gehele auto met 1 hit te doen met als reden dat ik wilde zien wat het product zou doen.
Normaliter zou ik wellicht 2 of 3 hits per paneel gedaan hebben omdat er ongetwijfeld nog meer reflectie uit te halen zou zijn maar met het oog op de test heb ik dat deze keer dus niet gedaan.
Inmiddels was het ook vrijdag avond geworden en begon de lucht ook vochtiger te worden.
Daarom de auto onder de carport gezet en zaterdag verder gegaan.
Zaterdag ochtend om 10.00 uur het project weer opgepakt.
Als eerste even het interieur door gegaan met de stofzuiger, extractor en Nanolex interior spray :
Nog steeds niet showroom waardig maar na 13 jaar wel het hoogst haalbare in een uurtje werk.
Daarna was het tijd op de SiSpray aan te brengen.
Deze spray je op een micro vezeldoek (in mijn geval weer een Monello peluche verde) en breng je daarmee aan op de lak.
Nanolex geef taan dat de SiSpray op veel ondergronden gebruikt kan worden waaronder plastic dus ook dat maar gelijk even getest :
De SiSpray verwerkt erg makkelijk. Je merkt bij het afnemen dat de lak veel gladder wordt.
Voor de test heb ik de helft van de auto wel met de SiSpray behandeld en de andere helft niet.
De Combo verkeert nog steeds niet in showroom staat maar mijn inziens is dat met een all-in-one product ook niet mogelijk.
Voor mijn gevoel is een all-in-one een product bedoeld voor de snelle (luie) detailer die met zo weinig mogelijk inzet zo snel mogelijk een goed resultaat wil behalen.
Mijn inziens doet de SiOne zeker niet onder voor bijvoorbeeld AutoGlym SRP of Nanolex One.
Voor mijn gevoel is het zeker te vergelijken met de One al maakt die laatste voor mijn gevoel de lak wel gladder.
Als test ben ik met de SiOne en de polijstpad ook over trims en rubbers heen gegaan maar dat gaf nergens witte vlekken of strepen.
Ook heb ik het product op een deel 15 minuten laten zitten en dat nam daarna nog heel makkelijk af.
De SiSpray doet me erg denken aan de SiFinish van Nanolex als ie die laatste bedoeld om over coatings heen aan te brengen.
Voorlopig is het nog even afwachten wat de standtijd gaat doen. Daarover zal ik tzt wat meer informatie posten.