• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opfrissen van een oudje

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Een goede vriend wil zijn Volvo verkopen en heeft mij gevraagd te helpen met het verkoop klaar maken van de auto waar het gaat om de lak.
Op zich geen probleem, ware het niet dat de Volvo een 245 is. Een wat oudere wagen zonder de bekende clearcoat.
Wassen en kleien is uiteraard bekende kost maar ik wil ook kijken of ik de lak een beetje op kan frissen met een rondje polijsten.
Wat raden jullie daar voor aan? Zelf denk ik aan een rondje met Menzerna 3500, ik ken het spul goed en het bevalt me uitstekend. Het is niet agressief en geeft toch glans.
De auto op de foto is het lijdend voorwerp, de boot op de achtergrond is niet van mijn goede vriend. Laat dat duidelijk zijn :)
 

Bijlagen

  • Baksteen.jpg
    Baksteen.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 132
  • Leuk
Reactions: schaef en Cordoba
Dag Martin,

Menzerna 3500 is zeker geschikt om terug wat glans te geven, verwacht echter geen grondige correcties, de fijnste krasjes zal je wel kunnen verbeteren/weghalen. Mocht je wat meer correctie willen of nodig hebben, dan zou ik eerst starten met Menzerna 400 om vervolgens te finishen met de 3500.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Zo op de foto lijkt er nog behoorlijk glans in de lak te zitten, dus zou de Menzerna 3500 mogelijk genoeg zijn. Bij een auto zonder blanke lak en van deze leeftijd, zou ik vooral niet te grof te werk gaan. Verder is het mooi zwart maken van de ongelakte kunststof en het lichtjes polijsten van de kunststoflichten (achterlichten en stads- en knipperlicht voor) ook iets waardoor de auto beter toont. Eventueel de chroomdelen nog wat meer glans geven met een polish.
 
@GuidoA Op basis waarvan die Rupes Uno Protect? Persoonlijk zou ik huiverig zijn voor een compound op een lak van meer dan 40 jaar oud zonder blanke lak. Ook de 'ingebakken' sealant ben ik geen fan van, omdat je dan niet zelf kunt bepalen wanneer je de stap van polish naar protect gaat maken.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Eens om niet een "all in one" te nemen.
Persoonlijk begin ik met een rondje Professional Polish om schoon te kunnen werken
Afwerken met een glaze of een vettige wax (Collinite 845 oid) maakt rood voller van kleur
 
Die Professional Polish ziet er goed uit, als ik de omschrijvingen mag geloven. Zelfs het woord oldtimer wordt gebruikt,
Na het opfrissen zal er inderdaad een glaze op gaan, Black Hole, en daarna de Hybrid Spray Coating van Turtle Wax. Die vind ik zelf errug fijn.
 
Omdat het afhankelijk van pad en techniek veelzijdig is en redelijk defecten kan verwijderen en/of goed finishen. En omdat het voor de verkoop is, is het maximaal resultaat met minimale inspanning.
 
Yep, dat lijkt me logisch. :) Ik was ook niet van plan een pad met zo'n hoge cutting factor te gebruiken hoor. Eerst even kijken wat kan en wat nodig is maar ik verwacht zowat niets heftiger dan de witte die ik ook gebruik met de Menzerna 3500. Er hoeft geen volledige correctie plaats te vinden.
 
Dank voor de adviezen en de succeswensen :) Ik ga me beraden op wat ik ga gebruiken, de Menzerna is bijna op dus er moet sowieso iets nieuws komen. De Rupes Uno Protect lijkt mij een beetje heftig, ik wil toch vooral graag erg voorzichtig blijven.
Zowel vriend Robert als ik zijn nogal van het fotootjes maken dus ik denk dat er wel een vervolg op zal komen. Reken alleen niet op spoed, Robert gaf al aan niet eerder te willen langskomen dan wanneer de pekel van de wegen is.
 
Heftig :) Die rode lak oxideert en verbleekt erg makkelijk. Ze gingen er wel vol in met Scholl S3, zo ver wil ik niet gaan. Het is wel inspirerend! Dank.