• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opgevulde steenslag egaal maken, tips ?

tomp97

Detailing rookie
4 jun 2020
2
2
Beste mensen,

Ik ben bezig met een aantal steenslag puntjes op te vullen met een lakstift.
Echter zie ik het verschil nog te goed tussen de normale lak laag en het opgevulde gedeelte, op welke manier kan ik de opgevulde steenslag puntjes weer gelijk krijgen met mijn normale lak en welke producten heb ik hiervoor nodig.

Ook heb ik een aantal krasjes op de zijkanten van mijn auto en een aantal "swirlls". Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben hoe je dit het beste kunt wegwerken en welke producten ik hierbij nodig heb.

Zoals je hierboven misschien al wel kunt merken ben ik vrij nieuw met het wegwerken van krassen en steenslag, daarom lijk het mij extra leuk om deze zelf weg te werken.
Bijgaand nog een aantal foto's van de steenslag en 1 opgevuld steenslag puntje.
 

Bijlagen

  • thumbnail_image0.png
    thumbnail_image0.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
  • thumbnail_image1.png
    thumbnail_image1.png
    815,2 KB · Weergaven: 0
  • thumbnail_image2.png
    thumbnail_image2.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
Welkom op het forum! :D

Het opvullen is ook wat onwennig gegaan, zie ik. Een truc is om de lakstift in warm water te leggen zodat de lak vloeibaarder wordt en dan kan je de lak beter in het gat laten vloeien.

Overmatige lak kan je proberen weg te polijsten, maar veelal komt het aan op schuren met fijn, waterproof schuurpapier en de nodige finesse/kennis van zaken.. Je schuurt de lak dan gelijk aan de omringende lak en gaat daarna de doffe plek weer polijsten tot hoogglans.

Middels polijsten kan je ook de rest van de lak strakker maken en dus swirls/krasjes/doffe laag verwijderen.


Je zou nu dus de zoekfunctie kunnen gebruiken om jezelf te verdiepen in ''polijsten'' en ''wetsanden''. En nogmaals, het schuren is niet 1-2-3 effe doen, maar vraagt wel om de nodige kennis en finesse.
 
Welkom op het forum! :D

Het opvullen is ook wat onwennig gegaan, zie ik. Een truc is om de lakstift in warm water te leggen zodat de lak vloeibaarder wordt en dan kan je de lak beter in het gat laten vloeien.

Overmatige lak kan je proberen weg te polijsten, maar veelal komt het aan op schuren met fijn, waterproof schuurpapier en de nodige finesse/kennis van zaken.. Je schuurt de lak dan gelijk aan de omringende lak en gaat daarna de doffe plek weer polijsten tot hoogglans.

Middels polijsten kan je ook de rest van de lak strakker maken en dus swirls/krasjes/doffe laag verwijderen.


Je zou nu dus de zoekfunctie kunnen gebruiken om jezelf te verdiepen in ''polijsten'' en ''wetsanden''. En nogmaals, het schuren is niet 1-2-3 effe doen, maar vraagt wel om de nodige kennis en finesse.


Bedankt voor je antwoord.
Het is inderdaad wat onwennig gegaan, dit was ook de eerste keer en per puntje wat je opvult merk je ook dat je steeds nauwkeuriger gaat werken.

Nu ben ik zeer geinteresseerd in het schuren en polijsten van mijn auto.
Ik zie dat er ook aardig wat krassen en swirls op de auto zit en het zou natuurlijk mooi zijn als ik deze eruit krijg.

Welke producten raadt je aan om en de steenslag te schuren en om de auto goed te kunnen polijsten ?
Is het mogelijk om dit met de hand te doen of moet ik voor het polijsten toch een machine aanschaffen ?
 
Als je jezelf verdiept in de stof, dan vind je ook de benodigdheden. ;)

Handmatig polijsten vind ik helemaal niks omdat je machinaal veeeeeel sneller een beter resultaat behaald en handmatig op harde lakken gewoon niet te doen is.
Een DAP Evo - pakket is dan een goede start om de boel netjes te krijgen, maar vergis je niet in hoe belangrijk het is om de auto goed te kunnen wassen c.q. onderhouden.
De boel strak maken en vervolgens verkeerd onderhouden is zonde van je werk.
 
Je hebt ook van deze pennen, waarmee je heel precies steenslag kan opvullen. Drupje touch-up in het reservoir en voorzichtig aanstippen.
(Ik weet niet of dit hier mag, anders maar verwijderen :p)
Schermafbeelding 2020-06-05 om 14.40.51.png
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en tamer
Je hebt ook van deze pennen, waarmee je heel precies steenslag kan opvullen. Drupje touch-up in het reservoir en voorzichtig aanstippen.
(Ik weet niet of dit hier mag, anders maar verwijderen :p)Bekijk bijlage 128803
Ja deze heb ik ook gekocht en moet zeggen werkt erg goed om de steenslag op te vullen gaat heel beheerst. Wel even goed schoonmaken na gebruik want het gaatje is minuscuul.
 
Laatst bewerkt:
Wij gebruiken een speciale stift (vergelijkbaar met een tandenstoker). Hierdoor kan je gerichter de lak in de steenslag leggen, als je lak droog is zou ik aanraden om er ook een druppeltje vernis (met verharder!) in te leggen, zo is je lak (waterbasis) ook ineens beschermd, als je hier klaar mee bent, de vernis heel goed laten uitharden en het overtollige gelijkschuren met heel fijn schuurpapier, vervolgens lichtjes polijsten.

Deze manier hanteer ik op mijn werk en vind ik persoonlijk het mooiste resultaat geven, al blijft het wel zichtbaar uiteraard, het is geen herschildering.
 
Hallo,

Ik wil me ook even inmengen in deze discussie, hoe krijg je de lak uit lakstift het beste weg als het volledig is uit gehard. Het zit bij mij een beetje naast de steenslag. Verder heb ik te weinig in/op gedaan waardoor er nu een wit puntje in te zien is waardoor het nog meer opvalt.
kan ik dit weg polijsten met Monello Raffini??
 
@gti1 ligt het witte puntje op of in het bijgetipte vlekje? Als het erin ligt/ dus dieper gelegen dan zou het kunnen dat de lak hier niet op heeft gehecht door bijvoorbeeld een ontvetting die niet helemaal juist is gebeurd. Mocht je gewoonweg te weinig lak in de steenslag gelegd hebben, dan zou je alsnog geen witte stip mogen hebben maar gewoon een gekleurde krater die lager ligt dan je omliggende lak.

Als het puntje er bovenop ligt, dan zou je kunnen opteren om het te vlakken met heel fijn schuurpapier en vervolgens polijsten, maar hier moet je heel voorzichtig mee zijn, zeker niet aan te raden als je dit eerder nooit hebt gedaan...
 
@gti1 ligt het witte puntje op of in het bijgetipte vlekje? Als het erin ligt/ dus dieper gelegen dan zou het kunnen dat de lak hier niet op heeft gehecht door bijvoorbeeld een ontvetting die niet helemaal juist is gebeurd. Mocht je gewoonweg te weinig lak in de steenslag gelegd hebben, dan zou je alsnog geen witte stip mogen hebben maar gewoon een gekleurde krater die lager ligt dan je omliggende lak.

Als het puntje er bovenop ligt, dan zou je kunnen opteren om het te vlakken met heel fijn schuurpapier en vervolgens polijsten, maar hier moet je heel voorzichtig mee zijn, zeker niet aan te raden als je dit eerder nooit hebt gedaan...
Hey wat snel, ja het ligt echt dieper en wat je zegt ik heb denk ik niet goed ontvet. Maar ben ook bang dat het veel dieper zit door de lak lagen heen tot op de carrosserie. Ben al van plan om opnieuw te doen maar zit nog met de lak die erom heen zit of dat nog weg gaat met polijsten.
Alvast bedankt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@gti1 dat witte puntje is ook vermoedelijk je primer/grondlak wat je ziet, dat had ik in mijn eerste reactie best erbij vermeld gehad.

De lak die je ernaast hebt liggen, wat te hoog is. Deze kan je best lichtjes schuren met een P2500-P3000 en vervolgens polijsten, maar zoals ik eerder al zei, dit is niet zonder risico en niet aangeraden voor mensen die nieuw zijn voor wetsanden.
 
Ik heb zelf ooit een vel gekregen met daarop schuurstickers van 3000 grid. Daarvoor heb ik van nylon een tool gedraai waar ik de sticker op kan plakken en zo rustig met water met kleine ronddraaiende bewegingen die te hoge lak wegs schuren. Hierdoor hoef je maar een klein gedeelte weer te polijsten.

Maar pas wel op, ik heb dat een keertje gedaan op mijn net nieuwe Seat Leon Fr omdat ik een stofje uit de lak wilde halen. Bleek er zandkorrel tussen te zitten. Kon ik naar de spuiter :(
 
@schaef dat gebeurd soms wel eens, daarom heet het ook een "stofpuntje", er zit een korreltje in de vernis :yum

Wat je in zo'n geval best doet is eerst het stofpuntje breken door een speciaal gereedschap (soort van gladde schaaf) dat daarvoor dient, daarna kan je wel gewoon erover schuren, de korrel is dan uit de vernis gehaald.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
De zandkorrel zat niet in de lak maar op het schuurschijfje. Maar dank je voor de uitleg. Altijd handig om te weten.
 
Bedankt allemaal voor de verdere reacties. Ik ga toch proberen om het te wetsanden en dit met een klein stukje schuurpapier te doen en alleen op de plek te draaien. Wil met perforator een stukje uitdrukken en dit op de achterkant van potlood met gum plakken en zo de verhoging licht weg schuren.
Dit weekend kwam er niet van omdat ik nog niet alles in huis hebt.
 
Gewoon weghalen met nagellak remover zonder aceton werkt perfect
Dit ga ik van het weekend proberen, bedankt
gti1 , Marc

21 december 2020

Zijn nu wat verder en ja met nagellak remover zonder aceton werkt het perfect. Als het komende dagen wat droger wordt ga ik de steenslag eerst verder opvullen met meerdere lagen. En daarna de volgende stap.
 
Laatst bewerkt: