• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw beginnen...

jdewitte

Detailing rookie
11 mrt 2021
9
15
Goedenavond beste mede car-cleaning freaks, en dat bedoel ik positief :)

Ik zou welleens willen weten waar ik goed aan doe.
Jaarlijks gaat mijn auto voor een poetsbeurt maar de lokale autopoetser.
Vroeger deed ik het vaak zelf maar vervolgens simpelweg uitbesteedt omdat ik er geen tijd meer voor had.
Gelukkig nu weer wel meer tijd om het opnieuw op te gaan pakken.
Maar ik las zo ENORM veel verschillende termen en afkortingen etc dat ik even door de bomen het bos niet meer zag. Dus vandaar wil ik ff zekerheid voordat ik producten ga kopen waar ik misschien niet goed aan doe.

Ik ben in bezit van twee volkswagens (2014 & 2018) in de kleuren blauw en zwart metallic, en een metallic zwarte Mercedes (2015).

Omdat ze altijd goed bijgehouden zijn wil ik ze zelf gaan wassen, reinigen(glaze) en een finishing touch aanbrengen (wax)

Voor de reiniging dacht ik aan de Poorboys Black Hole.
De keuze hiervoor is omdat ik las dat dit vooral voor donkere auto's een erg goed product moet zijn.
Een ander product wat ik ook langs zag komen was triple all in one van Finesse, maar omdat black hole voor donkere auto's is neem ik die liever denk ik.

Daarna wil ik de wagens behandelen met collinite 845 als finishing touch.
Met reden omdat die eigelijk elke keer als beste naar boven komt in de reviews her en der.

Mijn vraag luidt, heb ik het een beetje goed begrepen wat betreft dat je eerst glaze aanbrengt en daarmee de lak reinigt en daarna uitwrijft.
Vervolgens de (in mijn geval) collinite-behandeling?

Graag jullie mening, ervaring hierover.
Mocht ik beter af zijn met andere producten, of ander merk hoor ik dit ook maar al te graag.

Fijne avond nog!
Groetjes,

Johan
 
Met een glaze ga je de lak niet reinigen, een glaze is gewoon een filler die de krasjes wat verbergt en een klein beetje glans terugbrengt. Voor de lak te reinigen moet je denken aan kleien en teer/ijzer verwijderaars. Lees vooral het stappenplan op dit forum eens waar alle stappen duidelijk uitgelegd staan met welke producten je hiervoor kunt gebruiken. Als je een glaze namelijk aanbrengt op een lak die niet schoon is zul je niet veel resultaat zien en zal de glaze ook niet goed hechten waardoor hij zo weer weg is, hetzelfde geld voor je wax. Maargoed nogmaals het stappenplan legt elke stap nauwkeurig uit.
 
  • Leuk
Reactions: jdewitte
Bedankt voor uw reactie.

En inderdaad, ik snap dat je met kleien alle residuen na het wassen nog weghaalt.
Maar dat is elk jaar gebeurd.

Maar voor nu zoek ik dus een goede combinatie, om zelf de lak bij te houden. (handmatig)

Dus die black hole reinigt niet..
Is het dan verstandiger om in mijn geval de Collinite Pre-Wax Auto Polish 390 te gebruiken en daarna de Collinite 845?
 
Kleien kan je best niet overslaan! Ookal is dat ieder jaar eens gebeurd, er wordt meestal geadviseerd om 1 a 2 maal per jaar te kleien en een wax erop te plaatsen. Voor een waxbeurt kan je beter eens kleien zodat je schoon oppervlak hebt. Wanneer je dit niet doet kun je een hoop meer swirls of krasjes in je lak trekken en zal je glaze/wax niet goed hechten. Je zal zien dat na het kleien je auto er ook al een hoop beter zal uitzien. Ik raad je aan om de monello klei en de dodo juice clay lube te kopen en deze te verdunnen 1:10, hiermee zal de komende paar jaar gerust mee aan de slag kunnen want dit is een zeer duurzaam setje en het resultaat zal er zeker beter op worden. Kleien duurt ongeveer 30min-1u (hangt ervan af hoe groot de wagen is en hoeveel ervaring je hebt natuurlijk) dus heel veel tijd verlies je er niet mee. Veel plezier met detailen en geniet van de bling :cool:
 
  • Leuk
Reactions: jdewitte
Welkom! De glaze is inderdaad een maskerend product en niet reinigend. Als je het simpel wilt houden dan zou ik je adviseren om de Autoglym Super Resin Polish te pakken, hiermee reinig en maskeer je in één bewerking. Deze is er ook in grotere verpakkingen, maar met de 325ml kun je de eerste keren wel vooruit.

Dit product doet dit erg goed en is prima met de hand te gebruiken. Daarna aftoppen met de 845 en het ziet er heus goed uit.

De pre-wax polish is een hele lichte polish en daarmee reinig je wel, maar maskeer je niets. Met de hand polijsten is daarbij wel een lastige taak en levert veelal niet de gewenste correctie. Daarom zijn er 'glazes' die de fijne defecten alsnog iets opvullen. Je stappen zijn dan: polish -> glaze -> wax.

Het echt goed reinigen is een hele bezigheid en kan veel opeenvolgende aanpakken hebben; vliegroest, hars, teer, mos etc etc. Overal is wel een spulletje voor. Maar om het simpel en laagdrempelig te houden kun je kiezen voor de SRP + wax.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87 en jdewitte
Kleien zijn de nodige discussies over. Kleien is namelijk wel de methode om de lak echt schoon te krijgen, maar je hebt altijd het risico op marring (afhankelijk van de lak, klei, lubrication, goed gebruik, e.d.), daarvoor vind je ook de nodige tegenstanders voor kleien. Zelf ben ik van mening dat kleien alleen nodig is als je echt vervuiling kunt voelen door goed met de vingertoppen over de auto te 'voelen'. Zeker op een donkere lak zie je de marring namelijk best snel. Natuurlijk, als je gaat polijsten, dan moet je wel altijd kleien, maar voor waxen is dat niet nodig.

Mijn advies zou dus ook zijn om de auto goed te wassen en daarna te behandelen met een iron remover (zoals non ferro) en eventueel ook een teerverwijderaar. Als je dan geen vervuiling meer voelt, dan zou ik gewoon direct daarna gaan waxen. Dan is collinite inderdaad een prima wax (verwacht echter niet dat die een jaar blijft zitten).

Als je wat swirls e.d. wil maskeren dan is SRP inderdaad een erg goed product, maar het gaat wel ten koste van de standtijd van de wax (net zoals een 'normale' glaze).

Als je een wat duurzamere wax wil hebben dan de collinite die ook erg eenvoudig aan te brengen is, dan zou je ook kunnen kiezen voor de Turtle Wax "hybrid solutions graphene to the max wax".
 
  • Leuk
Reactions: jdewitte
Black Hole is een cleaner-glaze. :p Meerdere werkingen dus, net zoals bijv. de Super Resin Polish welke echter ook nog eens een beschermde laag achterlaat.

Omdat ze altijd goed bijgehouden zijn wil ik ze zelf gaan wassen, reinigen(glaze) en een finishing touch aanbrengen (wax)

Voor de reiniging dacht ik aan de Poorboys Black Hole.
De keuze hiervoor is omdat ik las dat dit vooral voor donkere auto's een erg goed product moet zijn.
Een ander product wat ik ook langs zag komen was triple all in one van Finesse, maar omdat black hole voor donkere auto's is neem ik die liever denk ik.

Middels de Black Hole (of andere cleaner-glazes) reinig je dus wel IN de lak omdat het een 'paint cleaner' bevat (chemische reiniging), maar zoals de andere leden al aanhaalden; Eerst er voor zorgen dat de auto gewassen en gereinigd is voordat je er dingen op in gaat werken.

1) Goed wassen en reinigen middels een handwas en eventueel specifieke reinigers zoals de-ironizer / teer-harsverwijderaar.
... Bijv. Monello - NonFerro en Gyeon - Tar
2) Boterhamzakje om je hand en over de lak wrijven. Voel je hardnekkig vuil? Dan zou kleien geen overbodige luxe zijn.
... Gulzig veel glijmiddel, een milde klei en vrijwel geen druk zetten.
3) Glaze
... Black Hole / Lime Prime Lite / etc. Het gaat voor 99% om de oliën die deze producten bevatten. Je zou dus ook White Diamond op een zwarte auto kunnen smeren.
4) Wax
... Collinite - 845 is een prima wax. Aanbrengen met bijv. een Disco Nero/Rosso.
5) Als 'onderhoud' van je gedane werk zou je bij wasbeurten een 'boostend' product kunnen gaan gebruiken om elke keer snel en makkelijk een extra laagje bescherming aan te brengen en dus ook langer van je gedane werk te profiteren. (Ook hier zijn weer vele opties voor zoals shampoos met toevoegingen / spraywax-sealants / wetcoats / beschermende foams / detailers met toevoeginen / etc)
 
  • Leuk
Reactions: Twolde en jdewitte
Dennis-12.
Hoe weet je dat de Turtle wax een duurzamere wax is dan?
Die is nog niet zo lang op de markt, zo ik weet.
Heb je er al ervaring mee dan, want ik kan nog nergens ervaringen over de standtijden er van vinden.
 
  • Leuk
Reactions: jdewitte
Er zijn natuurlijk al wat testen te vinden, die gebruik maken van acceleratie (testen met sterke zuren/basen e.d.) waarin het behoorlijk goed presteert. Daarnaast is de achterliggende technologie (o.a. graphene) behoorlijk goed, wat ook een goede duurzaamheid zou moeten geven.
 
  • Leuk
Reactions: jdewitte
Om op basis hiervan al de conclusie te trekken dat het dan ook duurzamer dan de Collinite zal zijn, lijkt mij wat voorbarig.
Dat zal m i de praktijk moeten uitwijzen.
De toekomst zal t ons leren, hoe die gaat bevallen.
 
Black Hole is een cleaner-glaze. :p Meerdere werkingen dus, net zoals bijv. de Super Resin Polish welke echter ook nog eens een beschermde laag achterlaat.



Middels de Black Hole (of andere cleaner-glazes) reinig je dus wel IN de lak omdat het een 'paint cleaner' bevat (chemische reiniging), maar zoals de andere leden al aanhaalden; Eerst er voor zorgen dat de auto gewassen en gereinigd is voordat je er dingen op in gaat werken.

1) Goed wassen en reinigen middels een handwas en eventueel specifieke reinigers zoals de-ironizer / teer-harsverwijderaar.
... Bijv. Monello - NonFerro en Gyeon - Tar
2) Boterhamzakje om je hand en over de lak wrijven. Voel je hardnekkig vuil? Dan zou kleien geen overbodige luxe zijn.
... Gulzig veel glijmiddel, een milde klei en vrijwel geen druk zetten.
3) Glaze
... Black Hole / Lime Prime Lite / etc. Het gaat voor 99% om de oliën die deze producten bevatten. Je zou dus ook White Diamond op een zwarte auto kunnen smeren.
4) Wax
... Collinite - 845 is een prima wax. Aanbrengen met bijv. een Disco Nero/Rosso.
5) Als 'onderhoud' van je gedane werk zou je bij wasbeurten een 'boostend' product kunnen gaan gebruiken om elke keer snel en makkelijk een extra laagje bescherming aan te brengen en dus ook langer van je gedane werk te profiteren. (Ook hier zijn weer vele opties voor zoals shampoos met toevoegingen / spraywax-sealants / wetcoats / beschermende foams / detailers met toevoeginen / etc)
Ontzettend bedankt voor de zeer duidelijke uitleg!
Erg blij mee :)

Zit er nog een verschil tussen die grijze & zwarte applicator pads van Monello?
Dat staat er niet bij: unamused:
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Kleien zijn de nodige discussies over. Kleien is namelijk wel de methode om de lak echt schoon te krijgen, maar je hebt altijd het risico op marring (afhankelijk van de lak, klei, lubrication, goed gebruik, e.d.), daarvoor vind je ook de nodige tegenstanders voor kleien. Zelf ben ik van mening dat kleien alleen nodig is als je echt vervuiling kunt voelen door goed met de vingertoppen over de auto te 'voelen'. Zeker op een donkere lak zie je de marring namelijk best snel. Natuurlijk, als je gaat polijsten, dan moet je wel altijd kleien, maar voor waxen is dat niet nodig.

Mijn advies zou dus ook zijn om de auto goed te wassen en daarna te behandelen met een iron remover (zoals non ferro) en eventueel ook een teerverwijderaar. Als je dan geen vervuiling meer voelt, dan zou ik gewoon direct daarna gaan waxen. Dan is collinite inderdaad een prima wax (verwacht echter niet dat die een jaar blijft zitten).

Als je wat swirls e.d. wil maskeren dan is SRP inderdaad een erg goed product, maar het gaat wel ten koste van de standtijd van de wax (net zoals een 'normale' glaze).

Als je een wat duurzamere wax wil hebben dan de collinite die ook erg eenvoudig aan te brengen is, dan zou je ook kunnen kiezen voor de Turtle Wax "hybrid solutions graphene to the max wax".
Bedankt voor de info!
Ik heb inderdaad best al wat gelezen over die marring. En ben daar wel beetje huiverig voor.
En dat deze ook eenvoudig is weg te werken met de volgende stap.

Maar ik hou het voor nu ff met die SRP en de 845 denk ik ;)
 
Welkom! De glaze is inderdaad een maskerend product en niet reinigend. Als je het simpel wilt houden dan zou ik je adviseren om de Autoglym Super Resin Polish te pakken, hiermee reinig en maskeer je in één bewerking. Deze is er ook in grotere verpakkingen, maar met de 325ml kun je de eerste keren wel vooruit.

Dit product doet dit erg goed en is prima met de hand te gebruiken. Daarna aftoppen met de 845 en het ziet er heus goed uit.

De pre-wax polish is een hele lichte polish en daarmee reinig je wel, maar maskeer je niets. Met de hand polijsten is daarbij wel een lastige taak en levert veelal niet de gewenste correctie. Daarom zijn er 'glazes' die de fijne defecten alsnog iets opvullen. Je stappen zijn dan: polish -> glaze -> wax.

Het echt goed reinigen is een hele bezigheid en kan veel opeenvolgende aanpakken hebben; vliegroest, hars, teer, mos etc etc. Overal is wel een spulletje voor. Maar om het simpel en laagdrempelig te houden kun je kiezen voor de SRP + wax.
Dankje wel voor de uitleg en de informatie :) ik ga ermee aan de slag!

Met welke applicator pad zou ik de SRP het beste kunnen aanbrengen denk je?
Die ronde schuim pads? (rood of grijs)
Of die meer sponsvormige polish pads?
 
Zit er nog een verschil tussen die grijze & zwarte applicator pads van Monello?
Dat staat er niet bij: unamused:

Persoonlijk zou ik zelf kiezen voor de Black Hole over de SRP. Mijn idee bij producten die meerdere werkingen hebben (All-in-One) is dat je ergens moet inleveren op elke werking. In jouw geval zou je dan dus een glaze aanbrengen en deze aftoppen met wax, vervolgens om de maand de gehele auto boosten met een boostend product zoals een wetcoat o.i.d. Zo blijf je de beading en sheeting updaten én je gedane werk langer behouden.

Ik zou zowel de glaze als wax aanbrengen met bijv. een Monello - Disco Rosso en Disco Nero. Of twee maal een Doppio. Die laatste is eigenlijk twee Rosso/Nero op elkaar en dus meer een 'dikke puck' voor de houvast. Al deze pads zijn van hetzelfde foam, alleen een andere kleur of vorm.

De SRP bevat hele milde schuurmiddelen, dus ik zou verwachten dat je iets meer druk zou willen uitoefenen op deze ''korrels'' middels een wat stevigere pad. (Correct me if I am wrong). Dus dan zou je, als je voor de SRP kiest, een witte handpad van Monello kunnen nemen.
 
  • Leuk
Reactions: jdewitte en RoCo
Waarom laat je niet een glascoating zetten door iemand met ervaring, waarna jij hem zelf netjes en makkelijk kan bijhouden?
 
De auto's zijn in topstaat, dus het is nu indd eigenlijk al een soort kwestie van bijhouden.

Ik heb nu zelf meer tijd, 2 dagen 'verplicht vrij' doordeweeks.
En ik vind het ook gewoon interessant om er meer over te weten en er uiteindelijk zelf net zo handig in te worden als jullie hier :p
 
Als de auto's al in topstaat zijn, dan hoef je alleen nog maar te beschermen. ;) Het hele glazen en dergelijke is dan overbodig.

Leg dan de nadruk op correct onderhoud c.q. wassen op de juiste manier en met de juiste producten en materialen.