• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw voorstellen

Nubje

Detailing addict
9 apr 2009
34
65
Hallo allemaal,

Mijn naam is Roel en ik kom uit het zonnige zuiden (van Nederland).
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier actief was met destijds mijn eerste auto.
Inmiddels wat (lease-)auto's verder en nu weer een auto in eigen bezit die ik graag goed wil onderhouden.

Het betreft een Lexus CT200h uit 2012 die inmiddels in mijn garage staat voor een full-detail. Ik ben bang dat ik het virus weer te pakken heb :p.

Helemaal vergeten dat jullie gek zijn op foto's en ben deze dan ook vergeten te maken voordat ik aan detail begon.
Maar zal deze zeker posten als ik er klaar mee ben :yum.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84 en PA27506
Hey Roel! Ik weet niet waar je in het zuiden woont maar ik heb de zon al lang niet meer gezien :D
 
Nogmaals allemaal bedankt!

Vandaag de buitenkant van de auto zover afgemaakt, niet 100% naar wens maar goed genoeg om de winter grotendeels door te komen. Foto's volgen nog, helaas vergeten "voor" foto's te maken :sweat:
Ik lees op veel plekken over de zachte lak van Lexus, mijn vorige CT200h (andere kleur en uitvoering) had ook inderdaad boterzachte lak maar deze lak lijkt anders/harder...

Auto is afgeleverd en "gepolijst" volgens mij hebben ze 'm vooral dicht gesmeerd met een goedje. De lak voelde glad maar ook vooral vettig ofzo.
Waren niet veel krassen te zien, na het uitgebreid wassen, tar, iron x, kwamen langzaam maar zeker meer krasjes naar voren of ik heb het groots verbruid. o_O

De auto vervolgens binnen gezet onder wat meer licht en begonnen met polijsten. Ik heb nog een DAP500v2 en een testspot gedaan waar wat krasjes zaten.
Met een lichte combinatie begonnen, wit-mezzo, geen/nauwelijks resultaat. Geel-mezzo liet de swirls verdwijnen maar de krasjes bleven, uiteindelijk zwaarste gepakt wat ik had liggen, geel-veloce. Goede correctie en finish, echter de krasjes blijven er op stukken nog inzitten. Vervolgens nog met wit-finale erover gegaan.

Nu ben ik benieuwd hoe ik dit de volgende keer, ik denk na de winter, kan aanpakken. En voordat ik full-throttle met een zware combi aan de slag ga eerst zeker wil weten dat ik niks fout doe en het juiste gereedschap heb. Of heb ik dan toch een hardere Lexus lak te pakken?
Ik had een pad-washer bij de hand, veelvuldig gebruikt voor met de veloce-stap. Telkens 3-4 drupjes op een pad, op stand 2 snel verdelen en vervolgens op stand 5 langzaam "de dambord-methode?" gedaan. Met EX afgenomen om resultaat te bekijken. Maar de iets grotere krasjes zitten er nog in. Meerdere passes durfde ik nog niet aan omdat de lak normaal gesproken redelijk zacht zou moeten zijn en ik bang ben misschien teveel weg te halen.

Kunnen jullie meer licht in deze duisternis bieden? :innocent:
 
Allereerst: staar je niet blind op de aannames en vooroordelen over typische harde of zachte lakken bij bepaalde merken of landen van herkomst. Vaak blijken die te kloppen maar ook vaak niet.
Ten tweede: ook de aanname dat de lak van je nieuwe auto wel dezelfde hardheid zal hebben als die eerdere auto van hetzelfde merk, gaat dus niet op.

Dat gezegd hebbende: als jij op deze auto geel en Veloce nodig hebt (of zelfs meerdere hits met die combi), dan is dat zo. Niet er vanuit gaan dat je nu iets fout doet...

Ik heb overigens op mijn Lexus ook een aantal hits met Veloce op geel nodig om krassen eruit te krijgen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Nubje
Thanks, na de winter nog maar eens proberen en rond die tijd kijken of ik wellicht een zwaardere combi neem.

Het kan niet aan de DAP liggen, dat die te zwak is ofzo? Of is dat gewoon een kwestie van geduld...ehhh...meer hits doen?
 
Met een DAP zul je hetzelfde resultaat kunnen behalen als een rupes alleen kan het inderdaad wat langer duren door de grotere uitslag van een rupes.