• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opvolger dap900v3

Hey Freaky,

Ik snap je punt. Ik heb zelf recent nog in dezelfde situatie gezeten. :D

Mijn keus is gevallen voor de Rupes BigFoot 21, ondanks ik aan een Rotary dacht voor de snellere correctie. Ik doe graag een auto voor familie/vrienden/etc. en voor mij heb ik het volgende idee in mijn hoofd;

Ja, een Rotary corrigeert sneller als een DAP of zelfs de Rupes 21.
Ja, een Rotary neem je puur voor snelheid en/of correctie.

Ik vind een Rotary vele malen lastiger werken als een D/A. Je moet het beheersen van een rotary eerst goed in de vingers krijgen voordat het automatische word en je er vrij mee overweg kan.

Ik vond het gemak en veiligheid van een DAP, die je met 1 hand onder controle kan houden en ondertussen de krant kan lezen, zo'n verschil als met een Rotary, dat ik uiteindelijk naar CC ben gegaan om een ''grotere'' excentrische machine te proberen. Ook hier werd mij duidelijk gemaakt dat het gat tussen excentrische machines en roterende machines niet zo ver meer uit elkaar lag en als ik het gemak van de DAP wilde behouden, maar toch meer correctie en finish wilde, dat de keus voor een Rupes 15/21 een goede zet was.

Polijsten met een Rotary is voor de gevorderden zelfs hologramvrij te doen. Ok, die personen moeten hun koppie er ook wel even bijhouden, maar het is mogelijk. Ik bedacht mij dan; Ok, maar voordat ik zo'n machine lekker onder controle heb en dusdanig lekker dat ik hologramvrij kan finishen, zijn we ook wel weer een tijd verder. Daarnaast zal je met een Rotary dus flink kunnen corrigeren, dan afbouwen en het liefst met een D/A willen finishen om tot een strak resultaat te komen. --> Met een D/A die ook goed kan corrigeren, zoals de 21, duurt die eerste corrigerende stap misschien langer, maar ik sla wel mooi een stap over, want ik hoef niet af te schalen om hologrammen of andere defecten te verwijderen. Ook kan ik veiliger werken op randen/naden en dergelijke zonder de vrees dat ze kapot gaan, verbranden, etc.
Stel dat je bovenstaande situatie niet hebt en je met de Rotary al aardig kan finishen en je alsnog sneller bent, dan heb ik ondertussen net wat langer de tijd nodig, maar ik werk wel lekker met gemak en hoef minder na te denken.


Momenteel zou ik je aanraden om je DAP900 V3 erbij te houden en iets als een Rupes 21 te kiezen. Je kan dan veelal met die 21 goed corrigeren en je DAP gebruiken met kleine backingplate om lastige delen aan te pakken.
Inmiddels heb ik voor mijn 21 ook een kleinere backingplate die net zo groot is als de DAP backingplate. Zelfde grootte, zelfde gemak, maar meer uitslag en dus correctie/finish.

Je zou ook eens beide machines kunnen proberen bij CC. Zo heb ik vóórdat ik de Rupes 21 kocht, een Rotary clinic gevolgd om wat meer kennis op te doen en weer eens een Rotary te kunnen voelen. Vond het dus in vergelijking met mijn DAP dus kut.. :p Maja, oefenen zou ook geen kwaad kunnen, natuurlijk.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Als je puur voor de lol/hobby etc. werkt vind ik de risico's van een rotary niet opwegen tegen de voordelen. Als ik een auto voor iemand doe dan doe ik dat vooral omdat ik het leuk vind en om iemand blij te maken. Stel je zou dan een spatbordrandje veranderen in hoogglans gepolijst metaal dan is de lol er snel vanaf, zeker als je de rekening van het spuiten krijgt. Dan ga je gewoon zelf flink geld erbij leggen. Geld wat je ook had kunnen steken in een hele leuke uitbreiding van je detail spulletjes collectie.

Als je je geld met detailen wilt verdienen is een rotary een mooi middel om tijd te besparen en iets winstgevender te kunnen werken, want het is nog altijd de snelste manier om defecten effectief te verwijderen.

Sinds de Rupes Bigfoots uitgekomen zijn is dit verschil echter een stuk kleiner geworden, zeker met de MK2's. Naar mijn mening heeft zo'n machine gewoon het beste van beide. Je hebt bijna de correctiekracht en snelheid van een rotary, maar wel het veiligheidsnet van een DA. Dat staat mij ook tegen aan de FLEX 3401. Ja, die maait gewoon lekker door op elke ronding, maar dat is ook het probleem. Die machine geeft je dezelfde metaal polijst optie als een rotary (wel met de makkelijkere/mooiere finish kwaliteit van een DA).

Ik wil daarmee trouwens zeker niet zeggen dat die Flex 3401 of een Rotary een slechte machine is! Ik vind ze alleen voor hobby gebruik niet de beste keuze...
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Ik merk hier dat mensen heel erg gaan voor de keuze die ze zelf ooit hebben gemaakt.. Super en logisch natuurlijk, want dan heb je de juiste keuze gemaakt!

Maar niets is zo persoonlijk als de keuze voor een bepaalde machine.. Ik heb een DAP+, een Rupes 21 en een Flex 3401VRG.
Ik ben echt geen zwaar gevorderde detailer, al doe ik t al een flink aantal jaartjes.. Ik maak nog steeds erg veel gebruik van mijn DAP'jes. Simpelweg omdat er helemaal niets mis mee is! Wanneer ik iets meer power nodig heb merk ik dat ik sneller de flex pak dan de Rupes..

Beide zijn prachtige machines en werken fijn! Een miskoop zul je dus met geen van beiden hebben. Maar ik merk gewoon dat míjn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de Flex. Over t zelfde gevaar om door randen heen te gaan: ik heb er niets van gemerkt.. Ook geen overmatige warmte ontwikkeling.. Uiteraard wel even na blijven denken! Maar dat geldt zelfs voor de Rupes...
Maar dat zegt in mijn ogen helemaal niets over de keuze die jij moet maken..

De ideale polijstmachine bestaat net zo min als de ideale auto. Het is de combinatie eigenaar/machine die goed moet zijn. De een heeft nu eenmaal liever een zacht geveerde Citroën C6 en de ander een sportieve BMW 5.. Beiden brengen je comfortabel van À naar B, maar op een andere manier..

Ga lekker proberen, kijk wat voor jóu goed voelt en vaseer je keuze daar op! Nogmaals, een miskoop zul je nooit doen!