Zoals gezegd heb ik een 15 (wel een Mark 1). Ik had eigenlijk een voorkeur voor de 21, maar na beide in de hand gehad te hebben bij CC toch voor de 15 gegaan. Die is net wat hanteerbaarder en loopt makkelijker door rondingen. De 21 zou nog net iets mooier finishen, maar daar staat tegenover dat de 6" pads vaak te groot zijn en dat de machine wat onrustiger is, ook slijten pads harder door de grotere uitslag.
Kortom, ik denk dat je aan de 15 de betere/fijnere/handigere machine hebt. Alleen als je vliegdekschepen, boeings of intercity's wilt doen is de 21 echt beter.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De 15 is inderdaad nét wat breder inzetbaar door zijn kleinere werkvlak. Met de 21 red ik mij prima met de juiste techniek en worden veelal alleen de kleinere panelen en panelen met rare vormen de reden om mijn DAP erbij te pakken. Zo kan de DAP weer op nóg kleinere/vervelendere panelen als de 15 omdat die weer een nóg kleiner werkvlak heeft.
Wanneer is een pad te groot?
De Rupes 21 loopt lekkerder/rustiger/stabieler als mijn DAP.
Pads zullen inderdaad meer slijten op een 21, maar je zal ook meer correctie hebben per hit.
Vliegdekschepen, Boeings of Intercity's... Ik heb recent een Porsche voor het grootste gedeelte met een 21 + 7'' pads gepolijst. Was redelijk snel klaar en na S3 was de finish dusdanig lekker dat afschalen op het oog niks toevoegde.
Ik vind persoonlijk dat als je een DAP900 V3 al in huis hebt waarmee je alles kan doen, je met een Rupes 15 erbij nét even wat meer van alles in huis hebt in vergelijking tot de DAP.
Wanneer je de Rupes 21 erbij neemt, heb je in mijn opinie meer correctie en finish en de lastigere delen kun je alsnog met je DAP doen. Hier kan je dan switchen tussen de kleine/grote backingplate of semi-permanent de kleine erop laten zitten.
Dit is allemaal mijn persoonlijke mening. Daarbij wil ik ook vermelden dat ik tot sindskort al mijn details met de DAP deed en had nog nooit de kleine plate erop gezet. Ik kon mij gek genoeg goed redden, werd alleen moe van de hardere lakken die ik blijkbaar alleen maar tegenkwam.
De Rupes 15 is waarschijnlijk een prima aanvulling op de DAP. Echter heb ik gekozen om de 21 te nemen om twee zo verschillend mogelijke machines te hebben. (Binnen de D/A's)