• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opvolger dap900v3

Zoals gezegd heb ik een 15 (wel een Mark 1). Ik had eigenlijk een voorkeur voor de 21, maar na beide in de hand gehad te hebben bij CC toch voor de 15 gegaan. Die is net wat hanteerbaarder en loopt makkelijker door rondingen. De 21 zou nog net iets mooier finishen, maar daar staat tegenover dat de 6" pads vaak te groot zijn en dat de machine wat onrustiger is, ook slijten pads harder door de grotere uitslag.
Kortom, ik denk dat je aan de 15 de betere/fijnere/handigere machine hebt. Alleen als je vliegdekschepen, boeings of intercity's wilt doen is de 21 echt beter.

Ben ik het niet helemaal mee eens. De 15 is inderdaad nét wat breder inzetbaar door zijn kleinere werkvlak. Met de 21 red ik mij prima met de juiste techniek en worden veelal alleen de kleinere panelen en panelen met rare vormen de reden om mijn DAP erbij te pakken. Zo kan de DAP weer op nóg kleinere/vervelendere panelen als de 15 omdat die weer een nóg kleiner werkvlak heeft.
Wanneer is een pad te groot?
De Rupes 21 loopt lekkerder/rustiger/stabieler als mijn DAP.
Pads zullen inderdaad meer slijten op een 21, maar je zal ook meer correctie hebben per hit.
Vliegdekschepen, Boeings of Intercity's... Ik heb recent een Porsche voor het grootste gedeelte met een 21 + 7'' pads gepolijst. Was redelijk snel klaar en na S3 was de finish dusdanig lekker dat afschalen op het oog niks toevoegde.


Ik vind persoonlijk dat als je een DAP900 V3 al in huis hebt waarmee je alles kan doen, je met een Rupes 15 erbij nét even wat meer van alles in huis hebt in vergelijking tot de DAP.
Wanneer je de Rupes 21 erbij neemt, heb je in mijn opinie meer correctie en finish en de lastigere delen kun je alsnog met je DAP doen. Hier kan je dan switchen tussen de kleine/grote backingplate of semi-permanent de kleine erop laten zitten.


Dit is allemaal mijn persoonlijke mening. Daarbij wil ik ook vermelden dat ik tot sindskort al mijn details met de DAP deed en had nog nooit de kleine plate erop gezet. Ik kon mij gek genoeg goed redden, werd alleen moe van de hardere lakken die ik blijkbaar alleen maar tegenkwam. :p

De Rupes 15 is waarschijnlijk een prima aanvulling op de DAP. Echter heb ik gekozen om de 21 te nemen om twee zo verschillend mogelijke machines te hebben. (Binnen de D/A's)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Ik wens jullie veel succes op mijn mini en de meeste moderne auto's met veel hoeken, rondingen etc. Ik vond het met de DAP al lastig om tussen de lijntjes te blijven.
Maarja, ik ben dan ook een beginner met machinaal bewerken. :yum
 
Hallo,
Welke machine raden jullie aan als opvolger voor mijn dap900v3 om toch sneller en beter te kunnen werken ?
Groetjes
Volgens mij heb jij ook een E92 en die kun jij grotendeels met een 21 aanpakken (allemaal grote vlakken) en de DAP ernaast voor bv de bumpers. Werkt supergoed. Je leert vanzelf omgaan met de grotere uitslag en voor de plekken waar een grotere uitslag niet gewenst is kun je alsnog de 5" backingplate op je DAP draaien.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik wens jullie veel succes op mijn mini en de meeste moderne auto's met veel hoeken, rondingen etc. Ik vond het met de DAP al lastig om tussen de lijntjes te blijven.
Maarja, ik ben dan ook een beginner met machinaal bewerken. :yum
Geen enkel probleem.
Dak ,flanken en misschien de motorkap kan grotendeels met de 21.
Enkele delen desnoods met de Duetto en de rest met Lhr 75 ik zie het probleem niet...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Geen enkel probleem.
Dak ,flanken en misschien de motorkap kan grotendeels met de 21.
Enkele delen desnoods met de Duetto en de rest met Lhr 75 ik zie het probleem niet...

Ik bedoelde het een beetje sarcastisch.
Zie mezelf nog niet met zo'n beest van een machine werken, vind de DAP tot nu toe nog moeilijk binnen de lijntjes te houden :D.
 
Ik vind de Rupes 15 juist heel makkelijk binnen de lijntjes te houden. Misschien zelfs wel makkelijker dan de 75 Mini.
 
ik heb de Rupes LHR21 (MarkII) met de plate van de 15, die draait al even soepel als de grote plaat op de LHR21.
Dus die 21 is voor mij ideaal voor bijna alle werkjes, grote uitslag en goede correctie.
Indien nodig kan je de grote plaat erop zetten voor de grote vlakken (kost maar minuutje)
Ik heb daarnaast nog een andere DA 21 from the UK waar de grote plaat opstaat en de rupes Mini.
 
nog een vraagje voor de ervaringsexperts met de Rupes Mark II (15 of 21 maakt niet uit): begrijp ik het goed dat je met deze Rupes echt alleen de Rupes polijstpads moet gebruiken en de Rupes polijstmiddelen (watergedragen) omdat de pads hierop afgestemd zijn? Ik horde bijv. ook dat andere polijstmiddelen niet goed combineren met de Rupes polijstpads
 
Of de standaard Rupes pads overweg kunnen met andere polijstmiddelen weet ik niet zeker, maar je hoeft zeker niet alleen Rupes pads te gebruiken. Lake Country of meguiars MF gaat ook prima op een Bigfoot. Die kun je dan uiteraard ook gebruiken met andere compounds dan die van Rupes.
Waarschijnlijk zijn de Rupes pads en polijstmiddelen wel het beste afgestemd op de machine (kracht, uitslag, warmte ontwikkeling etc.). Sommige andere merken pads schijnen nog wel eens snel te slijten door de kracht van de machine.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Wat je gelezen hebt, heeft waarschijnlijk te maken met de type polijstmiddelen die je gebruikt bij een machine met grotere uitslag. Toen ik mijn Rupes 21 kocht werd aangeraden om polijstmiddelen op waterbasis te gebruiken. Ik was nét van de Monello-lijn overgestapt op Scholl. Monello is op oliebasis en scholl op waterbasis, dus dat kwam toevallig mooi uit.

Ik weet het op dit moment niet meer zeker, maar dit zal te maken hebben met de grote uitslag en hoe een polijstmiddel hier op reageert. Misschien komen dingen als warmteontwikkeling en dergelijke dan aan bod, wat ik mij enigszins kan voorstellen.


Het is niet zó dat je bij een Rupes machine perse de middelen en pads van Rupes zelf moet gebruiken. Ikzelf gebruik zowel andere pads als andere polijstmiddelen en daarbij houd ik dus rekening met het feit dat de polijstmiddelen op waterbasis zijn en de pads geschikt zijn voor de grote uitslag. (Trapezevorm)



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
ok! dan hoef ik niet meer te denken dat de Rupes alleen beperkt tot Rupes-materialen, zo wordt de keuze voor de Rupes toch een stuk gemakkelijker. En nu heel hard sparen :p
Welke pads gebruik jij bij voorkeur samen met je Scholl? Ik heb tot nog toe 1 fles Scholl besteld, maar het ziet er naar uit dat ik het wel errug goed spul vindt
 
Hey Ozy,

Ik geef geen voorkeur aan pads als ik een polijstmiddel gebruik. Tot op heden heb ik alleen nog maar Foam Pads gebruikt. De Monello Raffini Foam pads die bij de DAP geleverd worden in 3,5 - 5,5'' formaat. Sandwich Spiderpads en Navy Spiderpads van Scholl.

Op alle pads heb ik zowel Monello als Scholl polijstmiddelen gebruikt.

Op mijn Rupes gebruik ik de Lake Country Orbital's Blauw en Oranje pads.
Op de DAP de Gele en Oranje, soms de witte.


Greetz
 
1 apparaat... 18 vraagtekens :worried: toch maar gaan breien ofzo...

@freaky447: weet jij al welke je gaat nemen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties ! Voor mij blijft het toch een groot vraagteken.. Zeker omdat ik graag meerdere auto's zou doen. Velen raden mij de Flex VRG aan in plaats van de rupes. En zoals men hier zegt de dap900 en rupes 15 zijn bijna dezelfde toestelen.. Of overstappen naar roterend ? Blijft een moeilijke keuze.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco