• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Orangepeel behandeling

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
30
Hallo heren,

Binnenkort wil ik mijn motorkap graag een orangepeel behandeling geven.
Hiervoor is een roterende machine nodig en een lakdiktemeter is ook geen overbodige luxe.

Met polijsten/wedsanden heb ik al veel ervaring, maar met oragepeelen minder.
Het slachtoffer is mijn eigen volkswagen golf 4 met een net gespoten motorkap welke wel aardige orangepeel heeft.

Wil iemand mij een roterende machine lenen / mij helpen tegen een vergoeding.
Zelf verzorg ik de overige materialen (polijstpasta's en orangepeel schijven).
Stukje touren naar locatie is voor mij geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Arnold van Ginkel
 
@Zluytr
Woonachtig in Barneveld, vlakbij Amersfoort. (weekend)
Door de weeks woon ik in Antwerpen.

Wil nog wel week of 5 wachten totdat de lak volledig is uitgehard :).
 
OW.... Ik ben niet de beroerdste om iets even uit te lenen... Maar je woont wel heul ver weg.
 
Echter ben ik best druk op het moment. Dus de Flex rotary leen ik liever niet uit. Daar in tegen wil ik best mijn Dodojuice Spindoctor 2 (rotary) uitlenen.

Woon in Hamont (BE) uurtje van jou geloof ik.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
@tembaco
Top. Neem ik over een week of 5 wel even contact op. Als je de ruimte heb doe ik het misschien wel even ter plekke bij jou indien dat gaan probleem is.
Bespreken we wel via PM.

Zluytr: toch bedankt voor aanbod.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@ArnoldG
Is dit ooit nog tot een afhandeling gekomen?
(Ik vraag dit, omdat ik op zoek ben naar Orange Peel behandelingen en mij daarover wat wilde inlezen. Toen stuitte ik dus op dit draadje).
 
@Aficior
Ja, enige tijd later heb ik deze behandeling uitgevoerd met een rotery. Deze had ik geleend van de garage verderop.

Het is al weer een poosje geleden, maar dit is wat ik nog weet:
- De warmte ontwikkeling is toch wel redelijk te noemen
- Ik heb gepolijst met finale. De cut van het polijstmiddel is niet belangrijk. Dat het vettig is, is belangrijker.
- Ik heb ook een stukje met scholl s3 geprobeerd. Kwam hierbij tot de conclusie dat deze inderdaad te snel verstoft.
- ik maakte de orange peel pad schoon met een grote veredelde tandenborstel. Dit na elke hit.
- Ik vond het heel lastig bepalen hoe snel de machine moest draaien. Als ik het te langzaam deed vond ik de machine teveel trekken. Wanneer ik de machine te snel zette, werd het plaatwerk toch wel warm.
- Ik vond het echte peelen toch wel wat langzaam gaan. Ik had sneller resultaat verwacht. Ik moest toch wel zeker 4 hits doen voordat het een beetje gladder werd. Dit kan natuurlijk ook aan mijn lak liggen. De orange peel was wel redelijk. Het was overgespoten, de lak kan dan anders zijn als origineel. Ik weet het niet. Gewoon een testspot maken denk ik.
- Ik heb het gewoon op de gok gedaan zonder lakmeter. Vandaar dat ik ook niet voor maximaal resultaat ben gegaan. Een iets beter en veilig resultaat was voor mij al oke.

Verbeter punten voor de volgende keer bij mezelf:
- Lakdikte meter kopen / lenen
- Infrarood temperatuur meter ergens lenen
 
Goedemorgen @ArnoldG,

Dankjewel voor het delen van je ervaringen en leermomenten. Zeer waardevol voor mij. Super.

Mogelijk mag ik binnenkort een volledig opnieuw gespoten auto gaan behandelen met alleen maar ronde plaatdelen. Daarom dat ik nu wat huiswerk aan het doen ben.

Nogmaals dank voor je aanvulling.

Fijne dag gewenst,
Aficior
 
Dat het lang duurde kan ik me voorstellen, je gebruikte finale die doet bijna niks, als ik orangepeel doe ik het met mezzo, wel op de dap900, het moet namelijk wel polijsten en niet aaien, warmteontwikkeling is inderdaad iets om in de gaten te houden, maar met een dap heb je daar veel minder last van.

ik heb ook wel eens geprobeerd om met s20black te orangepeelen maar dat beviel me minder goed dan met de mezzo.
 
Inderdaad, de finale doet hier zijn werk te weinig. Als het droog loopt kan je combineren. Ik deed ook S3 met een drupje S40.

Het voordeel van een rotary vind ik hierbij dat de warmte ontwikkeling de lak juist wat zachter maakt en dus makkelijk en “sneller” afvlakt. Daarbij kan je een rotary al draaiend van de lak afhalen om even de voelen met je hand.

d4914c989a708fe7fd54108159ebb0c8.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: opelmark en ArnoldG
Dank allemaal voor jullie input. Wordt zeer gewaardeerd.
Ik moet dus een auto met bijzonder veel ronde plaatdelen moet gaan behandelen. Een Porsche 911. Daar is zo een beetje alles rond aan, dus risicovol. maar kan ik aan. Op sommige delen zoek ik alleen naar kleinere denim-pads.
Nu heb ik in het assortiment van onze favoriete hofleverancier kunnen vinden schijven variërend van 100, 135 & 160 mm doorsnede.
Ik zou graag kleinere schijven hebben, bijvoorbeeld 80 mm of nog minder.
Iemand daarmee bekend?
 
Die hebben inderdaad de 80mm Denim pads. @Aficior, je kan lak meten neem ik aan he? Weet niet hoe oud de Porsche is, maar de nieuwere zijn erg schraal gespoten en MEESTAL zacht. Misschien weet je het maar dan help ik je alleen maar herinneren
 
Dank @opelmark en @tembaco.
Ik ga even op onderzoek uit wat formaat betreft. Ik zou graag iets hebben van vijf centimeter of zo. Ik ga zoeken op demin pads.

De Porsche is onlangs volledig kaal gemaakt, gerestaureerd en volledig opnieuw gespoten. Staat flink dik in echte oude NIET watergedragen lak. Het betreft een uni-kleur zonder blanke lak.

Ik meld mij terug.