De oplossing is dus gevonden.
Blijkbaar is dus de blankelak laag een cellulose lak geweest, die een beetje naar de spanlak neigt (carrosserie weet niet hoe dit komt of kan, alleen vermoed hij dus dat bij hetspuiten dus cellulose lak en echte spanlak is gemengd geweest)
Enige polijst middel dat kan gebruikt worden is dus 3m gele dop ofwel dus het gebruikte middel van de dealer, alleen verwijderd dit krasjes en swirls maar top glans/reflectie/spiegeling bereik je er niet mee.
Op advies van de carrosserie en een vriend die ook veel oldtimers heeft ben ik beginnen waxen.
Alleen als je dus direct een laag m16 aanbrengt wordt het zaakje terug mat en de pad zwart, dus ben ik als volgt tewerk gegaan.
1: M21 sealant 1laag. En daar was de glans
2: Dodo Juice banana (hardwax) met blote hand/vingers aangebracht. 1laag.
3: Dodo Juice orange crush met blote hand/vingers aangebracht. 2lagen.
4: Dodo juice supernatural ook met de blote hand. 1laag.
5: M16 1laag.
En ze heeft nog nooit zo geglanst, mensen die hem net na de levering gezien hebben en nu zeggen het ook.
De motorkap en koffer heb ik wel nog eens in 2 verdeeld en de 1ne helft dodo juice supernatural op aangebracht en de andere de bestaande m16 gelaten.
Hier is geen verschil kwa glans en kleur tezien, alleen kwa gladheid vind ik dat de m16 toch gladder is.
Ben blij dat dus de oorzaak gevonden en de oplossing, nu is het dus alleen een kwestie van regelmatig bijhouden van de wax zodat de glans optimaal blijft.