• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude lak polijsten gaat verkeerd, HELP!!! UPDATE opgelost

corradoke zei:
....leuke klus dan na een half paneel telkens pad uitwassen en laten drogen....


droogdraaien aan een rotary en je kunt gewoon verder, de pad mag best vochtig aanvoelen, niet te nat want dat spettert (merk je snel genoeg)

verder vind ik het een raar probleem dat wat je ook doet je padjes zwart worden.
ik heb er geen verklaring voor.
 
Misschien kan je eens een agressievere klei uitproberen, of echt met wat ontvetter/apc aan de slag gaan.
 
Misschien toch even contact zoeken met Riwax, hoe je dat spul van hun kunt verwijderen.
En anders iets als de Meguiar's Bodysolvent?
 
Ben al vanaf het begin aan de slag geweest met apc enz...
1ste maal auto volledig ingesprayed met superdegreaser 1:4, even laten weken, en dan gewassen met de shampoo plus.
Dan geclayed (blauwe meg klei icm last touch).
Step 1 paint cleaner= zwart.
Apc 1:4 en puur.
m80 op rotex icm witte festool pad= zwart.
m16 op gele hand pad= zwart.
Terug apc 1:4.
Terug step 1 paitn cleaner= zwart.
:confused: :0 ]-0 8d

Heb zelfs al cellulose en synthetische thinner, wasbenzine, white-spirit, geprobeerd zelfs een eigenmengsel.

Dit weekend nogmaals proberen met de rotex en m80 en eventueel m83.
 
ik denk niet dat er nog een extra 'onzichtbare' laag OP de lak zit, maar dat er uberhaupt niets meer op de lak zit (behalve wellicht blanke lak) en dat deze zo afgeeft.

Vernis geeft ook zwart af als reactie op bepaalde chemicalien...
 
Swirls zijn eruit, enkel dieper liggende krasjes gaan wat moeilijker maar gaan er ook uit.

Heb nu net even naar het zwarte vlekje/residu gekeken op het voorste spatbord, en terug even op een vodje met drupel step1 geprobeerd, en het ging weg, vod was zwart, en terug een wazig plekje.
 
Je bent echt wel door de blanke lag laag heen. Als je alles al geprobeerd hebt met cleanen dan zit er echt niets meer op je lak.

Verkleurd je pad dan ga er maar vanopaan dat je door de blanke lak laag heen bent.

Moeilijk te beoordelen op afstand.
 
Zit totaal nog niet door de blanke lak laag, moest ik er door zitten zou de witte of gele handpad goudkleurig worden (kleur van de wagen) het blijft zwart.

Zondag even met 3M (gele dop) en witte pad geprobeerd, pad werd niet zo vlug zwart maar de glans kwam wel terug :party: .
Alleen als je er dan met de hand m7 overzet of m21/m16/m26 wordt het terug wat matter en de pad ook direct zwart.
Wel is me nu opgevallen dat het niet op elk paneel zo erg is, heb nu ook de bestuurers flank achteraan gedaan, en daar had ik bijna geen zwart.

Maar het probleem blijft dus wel op de kofferklep (tot nu toe).
 
Dan is er iets met je blanke lak lag denk ik.
Echt moeilijk te zien op afstand.

Ik zou zeggen: ga eens naar een schadebedrijf toe, die hebben meer verstand van zaken.
 
Moeilijk probleem dit, ik heb er al een paar avonden eens over gefilosofeerd maar ik kan zo niet echt iets bedenken wat een zwart op witte oplossing is. Wat je zou kunnen doen is eerst onomstotelijk vaststellen of het nou de lak of iets op de lak is.

Eerst een stukje wat wat minder in het zicht zit schuren met heel fijn schuurpapier, bv 1000 of 1500, het schuurstof wat hier vanaf komt zou wit moeten zijn en wanneer je er een beetje water op legt zou het ondoorzichtig moeten worden. Zo weten we 100% zeker of er een blanke lak op zit.

Daarna op die plek met een schone witte katoendoek met wat thinner erop goed heen en weer poetsen voor een seconde of 10 en dan de lak goed in de gaten houden. Mocht er nou weinig tot niks gebeuren dan is het een 2K lak met verharder, mocht je er doorheen gaan dan is het een 1K lak (wat ik je niet toewens) Mocht het gaat opbranden of komt er krakkelee in, dan zou het een 2K lak kunnen zijn waar geen of in de verkeerde verhouding verharder in zit.

Als dit alles nou goed gaat, dan zit er echt iets op de blanke lak, het is jammer dat het zeer waarschijnlijk over een oude 1K lak gezet is anders had je nu die krakkelee niet, maar ondanks dat zouden er inweze geen problemen moeten ontstaan met poetsen hooguit een lakonthechtingsprobleem.
 
tjonge: schuren, thinner, mischien wel door de lak gaan....

sorry hoor maar dit advies is een paardemiddel en mijns inziens vragen om problemen
op afstand is niet te bepalen wat het probleem is.

het verhaal over de zwarte aanslag op de pads klinkt voor mij ook vreemd.
misschien kan corradoke eens in B een ervaren detailer eens naar de lak laten kijken.
 
Heb al eens gesproken met een schadehersteller/carrosserie, en die komt eens langs om tekijken.
In de buurt zit een detailer (meguiar's etc...) ken die man redelijk goed dus daar ga ik ook even langs.

Morgen neem ik ook contact op met riwax, en eens zien wat zij zeggen.
 
@AJ

ik snap best dat je uit ervaring met zo'nn advies komt maar dan ben jij degene die deze stappen gaat toepassen met alle deskundigheid die erbij hoort.

wat ik bedoel is dat zo'n advies in de handen van een leek wel eens verkeerd uit kan pakken door ondeskunig gebruik van materialen.

ik schuur ook zonder problemen, ik pak ook gerust thinner om iets op te lossen maar ik zal dat nooit adviseren aan een leek.
dan komen ze maar bij mij om het probleem op te lossen ;)
 
Ik ben het wel eens met Harold, als je nog nooit wetsanding gedaan hebt dan is een groot risico om zomaar te beginnen ook al is het op een onopvallende plek.
Je kan beter langsgaan bij een bedrijf of iemand die er echt verstand van heeft want dit is een heel bijzonder geval volgens mij.
 
Oh maar wetsanden enz... is geen enkel probleem hoor, als je een eigen schilder/decoratie bedrijf hebt, en zelfs auto's kan spuiten.

Laats nog een wetsand project gehad op een toyota avensis, heb gewoon niet veel tijd om op het forum tezitten daarom kom ik jullie niet zo bekent voor en lijk ik een leek.

Normaal heb ik nooit hulp nodig omdat ik mijn plan kan trekken, maar dit heb ik nog niet meegemaakt, de mustang wordt met der tijd wel volledig herspoten (niet erover maar terug vanaf het blanke metaal) Alleen is het nu niet de bedoeling dat dit dit jaar of volgend jaar zou gebeuren, daarom mijn verwoede poets pogingen.

Heb ondertussen met een vriend gesproken en bekeken en zijn blijkbaar 2 oorzaken volgens hem, er ligt wel degelijk een "laag" op de lak, hij had omwasmiddel meegebracht maar het ging er moeilijk af (lees eigenlijk niet), en niet elk paneel heeft last van mat worden= pad zwart worden.

2de oorzaak is blanke vernis waar de mustang is mee overspoten niet correct gemengd + er een reactie geweest is met de originele vernis, en met reactie bedoelde hij dat de originele vernis de nieuwe laagvernis week (zacht) heeft gemaakt en waarschijnlijk van dag 1 dat ze herspoten is geweest problemen waren., de krakele is van de ouderom en de hitte geweest.
 
De oplossing is dus gevonden.

Blijkbaar is dus de blankelak laag een cellulose lak geweest, die een beetje naar de spanlak neigt (carrosserie weet niet hoe dit komt of kan, alleen vermoed hij dus dat bij hetspuiten dus cellulose lak en echte spanlak is gemengd geweest)

Enige polijst middel dat kan gebruikt worden is dus 3m gele dop ofwel dus het gebruikte middel van de dealer, alleen verwijderd dit krasjes en swirls maar top glans/reflectie/spiegeling bereik je er niet mee.

Op advies van de carrosserie en een vriend die ook veel oldtimers heeft ben ik beginnen waxen.

Alleen als je dus direct een laag m16 aanbrengt wordt het zaakje terug mat en de pad zwart, dus ben ik als volgt tewerk gegaan.

1: M21 sealant 1laag. En daar was de glans :party:
2: Dodo Juice banana (hardwax) met blote hand/vingers aangebracht. 1laag.
3: Dodo Juice orange crush met blote hand/vingers aangebracht. 2lagen.
4: Dodo juice supernatural ook met de blote hand. 1laag.
5: M16 1laag.

En ze heeft nog nooit zo geglanst, mensen die hem net na de levering gezien hebben en nu zeggen het ook.

De motorkap en koffer heb ik wel nog eens in 2 verdeeld en de 1ne helft dodo juice supernatural op aangebracht en de andere de bestaande m16 gelaten.
Hier is geen verschil kwa glans en kleur tezien, alleen kwa gladheid vind ik dat de m16 toch gladder is.

Ben blij dat dus de oorzaak gevonden en de oplossing, nu is het dus alleen een kwestie van regelmatig bijhouden van de wax zodat de glans optimaal blijft.
 
Goed om te horen dat de oplossing er is en je nu weet wat het is. Maar het is wel vreemd dat de auto past glanst ná de sealant, zou niet moeten.... erg vreemd :weetniet
 
Hoi,

Ik heb dit topic met interesse gevolgd en ben blij dat je de oorzaak hebt gevonden.
Stuur eens een fototje van hoe je Mustang er nu bijstaat, ik ben nieuwschierig.

T.
 

Vergelijkbare onderwerpen