• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude Zundapp laten glimmen

llDannyll

Detailing chief
15 dec 2021
168
95
Odijk
Goedemiddag poetsvrienden

Zoals de titel al aangeeft. bij mijn schoonouders staat een oude zwarte Zundap (helaas geen foto beschikbaar nu), deze gaat de verkoop in alleen heeft erg lang in de schuur gestaan. motorisch is die nu compleet in orde gemaakt en hij is een paar jaar geleden opnieuw gespoten. hier zitten wel enkele plekjes weer op van de opslag maar verder prima. verder is die vooral erg vies.

Schoonmaken zat ik te denken aan foamen met monello arctico, velgen met non ferro (misschien de rest ook even inspuiten?) uiteraard wassen met 2 emmer methode en de zwarte lak vervolgens behandelen met Black Hole en Collinite 845. zover volgens mij niets spannends nog.

nu echter de aluminium en (RVS?) delen als stuur e.d. deze zijn enigzins verweerd en ik ga kijken met de spullen die ik heb of ik dat iets beter krijg (misschien hier iemand nog een tip?). maar zou het zin hebben deze ook in te smeren met wax na het schoonmaken? ben helaas niet in het bezit van polijstmiddelen zelf en de intentie is niet om hiervoor spullen aan te schaffen. thinner en commandant is misschien wel beschikbaar in de loods waar deze staat maar dit weet ik niet zeker.

Nu weet ik dat er voor bijv. aluminium en chroom e.d. heel veel spullen te koop zijn alleen deze heb ik niet nu. eigenlijk wilde ze er niet meer werk insteken en hem zo online zetten maar heb ze overtuigd dat een klein schoonmaak/poets beurtje een aardig verschil moet maken in hoe die erbij staat.
ik snap dat het niet mogelijk is om een perfect resultaat te halen zonder verder spullen aan te schaffen.
zijn er mensen die nog tips hebben met betrekking tot het schoonmaken van een motorfiets met de aangegeven middelen?
verder uiteraard wel in het bezit van quick detailer, diverse mf doeken, droogdoek en diverse mitts en kwasten.

Snap dat het misschien zonder foto wat lastig is maar kan er tot ik het weekend (waarschijnlijk) ermee aan de slag ga niet bij de loods komen.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Fijne dag!
 
Vandaag stond een Zundapp uit 1954 op het programma.. Ding heeft jarenlang in de loods gestaan en zag er echt niet uit.. lak, aluminium en chroomwerk konden zeker enige aandacht gebruiken.. liefst had ik ook gepolijst.. maar schoonvader wilde hem verkopen en er verder geen tijd insteken.. dus uiteindelijk is het goed schoonmaken, black hole en collinite 845 geworden.. aluminium en chroom behandeld met Belgom en Never dull (hartstikke bedankt hiervoor @RedCat!)
20220108_111223.jpg


20220108_111201.jpg



20220108_111212.jpg

20220108_111155.jpg


20220108_130945.jpg


Bovenstaan hoe die was, zoals je kan zien heeft die betere tijden gekend..

Hieronder tijdens het wassen.
Rondje foamen monello arctico
Rondje foamen Dreft (was heel smerig en vettig vandaar dit gedaan
Gewassen met dreft, vervolgens afgespoten
Non ferro en globaal afgedroogd
Chroom en aluminium gedaan
gewassen met BTBM.
Daarna afgedroogd
Poorboys Blackhole
En collinite 845


20220108_113128.jpg


20220108_120525.jpg


En erna
IMG-20220108-WA0023.jpeg

IMG-20220108-WA0027.jpg


IMG-20220108-WA0034.jpg

IMG-20220108-WA0035.jpg



Foto's moesten we binnen maken en ook het opbrengen van de glaze en was binnen vanwege de regen. Lakwerk zag er niet best uit, glaze was in dit geval zeker een toegevoegde waarde voor de wax.. beste was polijsten geweest maar dit was in de tijd niet haalbaar.. en hij wordt hierna verkocht dus dat is voor de volgende eigenaar.

Maar hij ziet er vele malen beter uit, dat black hole is machtig mooi spul, helemaal op een lak die wat te verduren heeft gehad. Ook het chroom en aluminium is er echt van opgeknapt! Nogmaals dank daarvoor @RedCat!

Al met al met zijn 2en 4 uur bezig geweest. Perfect resultaat gehaald? Nee, maar al met al zeer tevreden gezien de tijd die we hadden en resultaat is zeker boven verwachting!

Van de week met het zonnetje nog even foto's maken buiten. Dan kan die de verkoop in!

Fijne dag allemaal
 
Dat is totaal niet wat ik had verwacht toen ik de titel van het topic las, ik had een Zündapp verwacht uit de 60-er of 70-er jaren (dus een brommer) geen antieke motor. Leuk ding om te zien, jammer van het deukje bovenin de tank.
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
Absoluut een leuk ding om te zien, idd deukje is jammer.. verder is die voor zijn leeftijd nog best aardig! Ik had het ook niet verwacht tot die achter uit de loods tevoorschijn kwam:joy: zitten zelfs nog linnen documenten bij, wist niet eens dat dit bestond:joy:

Hij knapte vroeger een hoop voertuigen op (diverse oude Mercedes, motoren e.d.) en verkocht deze dan weer.. hij kan dit echter niet meer doen nu en staan/stonden nog enkele parels in de loods.. ook nog diverse mercedes cabrio's uit de jaren 50 t/m 70. Sommige compleet, andere uit elkaar.
 
Wat een prachtige motorfiets. Hij is aardig opgeknapt. Soms is niet polijsten beter en mooier dan het wel doen. Ik heb zelf ook een Zundapp staan, maar dan wel een bromuitvoering :cool:. Niet helemaal de beste tijd om een motorfiets te verkopen, maar heel veel succes!
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
@Kick Buttowski, dankjewel! En nee, misschien het voorjaar beter wat dat betreft, aan de andere kant.. trekt dit wel een bepaald slag kopers die daar misschien iets minder op let.. zijn bang dat als die nu blijft staan hij hem straks niet meer weg doet:joy::joy:
 
  • Grappig
Reactions: Kick Buttowski
Blij dat je hem niet gepolijst hebt. In één dag het patina verwijderen dat er bijna zeventig jaar over heeft gedaan om te komen waar het nu is. :)
Prachtige klus.
 
  • Leuk
Reactions: llDannyll
@Martin Philippo, achteraf misschien ook beter zo. Het is idd geen auto van 3 jaar oud die weer als een spiegel moet zijn.. hij is idd gespoten, ik zeg aantal jaar maar dat kan ook zomaar 20 jaar geleden zijn hoor. Volgens de schoonvader bladerde de lak eraf toen die hem vond. Dus er was geen keuze. Verder wel alles origineel gehouden. Sterker nog. Hij heeft een 2e uit dat jaar uit elkaar liggen die voor de missende onderdelen is gebruikt.