• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overbodige stappen?

Fouke

Detailing addict
4 jun 2010
123
62
Om maar met de deur is huis te vallen: zijn alle stappen écht noodzakelijk voor een goede poetsbeurt (hechting van de wax)? Ik hoorde laatst iemand zeggen dat met name de stap ná het cleanen niet persé noodzakelijk is.

Bijvoorbeeld:
- DC step 1
- DC step 2 OVERSLAAN
- 1 of 2 laagjes wax

Of:
- PB professional Polish
- White Diamond OVERSLAAN
- 1 a 2 laagjes wax

Deze man (ook een hobby detailer) vertelde me dat het cleanen wél enorm belangrijk is voor de latere hechting van de wax maar noemde de stap daarna PUUR OPTIONEEL. Is dat zo?
 
Klopt, voeden van de lak is optioneel. Het voegt soms wel wat extra toe, maar het is niet noodzakelijk. Zolang de lak gereinigd is zal de wax een mooie basis hebben.
 
Door het polijsten van de lak zul je een prachtig oppervlak krijgen zonder krasjes en dus lichtbreking. Dit geeft dat schitterende strakke resultaat.
Een Glaze kan soms inderdaad wat aan de kleur van de lak toevoegen, maar gaat zeker niet op voor alle voertuigen/lakken.
De wax zal alleen maar de voorgaande stappen (lakcorrectiestappen) vergroten/verduidelijken. Dus wanneer je de lakcorrectie juist hebt uitgevoerd, dan is de wax de kroon op je werk. En het beschermd je werk ook nog.
 
Ik lees dat sommige waxen je vorige stappen weer kunnen aantasten of "opeten" omdat er cleaners of andere toevoegingen inzitten. Kunnen deze waxen ook je glaze laag aantasten? Ik gebruik de NXT 2.0 vloeibaar nog wel eens na diverse stappen. Hier zitten toch ook cleaners in? En wat doet de "845" met je voorgaande stappen? Ik gebruik PB en Meg. door elkaar. Kan dat eigenlijk wel? Bijvoorbeeld:

- PB prof. polish
- White Diamond
- Meg. NXT vloeibaar

Of:

- Meg/ DC step 1
- Meg. DC step 2
- PB EX-P

Zijn er ook combi's die jullie afraden?

En om on topic te blijven: kan ik ook eens direct na de PB prof polish Natty's gebruiken zonder een glaze of sealant?
 
Om de laatste vraag te beantwoorden (net als eerder het antwoord was) ja dat kan. :-"
Sommige waxen zijn zo vol olieachtige bestanddelen dat ze de fase van de glaze ook wel voor hun rekening nemen.

Overigens begrijp ik de hype over de laagjes niet zo.
Sommige waxen zijn er juist om ontwikkeld (zoals de Dodo double wax)
Daarnaast, de aanwezige wax zal zich hoogstens mengen met de verse.

Spontaan verdwijnen ? waar naartoe dan ?? :weetniet

Hans
 
Fouke zei:
- PB prof. polish
- White Diamond
- Meg. NXT vloeibaar

Hier kan je makkelijk de White diamond weglaten, omdat de NXT ook vult en reinigt. Prof Polish zou ik behouden, deze reinigt zeker alles, iets waarbij je met NXT niet zeker van bent.

Fouke zei:
- Meg/ DC step 1
- Meg. DC step 2
- PB EX-P

Geen probleem, werkt perfect. Hoewel je beter de Step 2 kan overslaan, hier zitten veel oliën in, dit kan de hechting en levensduur van je Ex-P beïnvloeden.

Fouke zei:
En om on topic te blijven: kan ik ook eens direct na de PB prof polish Natty's gebruiken zonder een glaze of sealant?

Ja dat kan je.

Dat layeren werkt inderdaad, geen probleem zolang je er voldoende tijd tussenlaat om de lagen te laten uitademen, zo kunnen de oplosmiddelen uit de laag verdampen.
Anders zit je te roeren in een niet geharde laag, niet dat dit een heel groot probleem vormt, gewoon wat minder duurzaam.