• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oxidatie aluminium motorkap

SvA

Detailing addict
18 feb 2017
46
65
51
Ik heb een paar kleine blaasjes( oxidatie ) op de aluminium motorkap van mijn Mazda mx5. Het is een zachte zwarte lak en ik vraag mij af of dit makkelijk te camoufleren is of dat het opnieuw gespoten moet worden. Ik wil volgende maand een glascoating laten zetten om de zachte lak te beschermen. Iemand tips?

Zwart (egaal) is eenvoudiger te herstellen dan metallic zwart, maar het kan wel.
Vraag is of je de oxidatie genoeg kan stoppen en of die niet van binnenuit ook zichtbaar is.

Een paar van dit soort plekjes.

Bijlagen

• IMG_1273.webp
    IMG_1273.webp
    79,9 KB · Weergaven: 24
Hmmm, precies de reacties die ik had verwacht maar tegen beter weten in hoopte ik op iets anders hahaha. Ik heb de auto pas een maand of twee dus ik laat het even zo. Misschien over een paar jaar over laten spuiten. Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden.

Allereerst vraag ik me af hoe je tot de conclusie gekomen bent dat oxidatie het probleem is (ik neem aan dat je oxidatie van de motorkap bedoelt)? Aluminium en zijn legeringen zijn nogal anders dan gewoon plaatstaal. Zuiver aluminium vormt binnen een fractie van een seconde een (transparante) oxidehuid van precies één atoomlaag, en die laag blokkeert direct verdere oxidatie. Bij alu-legeringen zie je voor een deel hetzelfde gedrag, een beetje afhankelijk van de gebruikte legeringselementen en de hoeveelheden.

Op basis van je foto's is het moeilijk om het goed te beoordelen, maar ik krijg het idee dat dit meer het effect is van een ingevreten zuur (ingebeten vogelshit?) maar zeker geen normale oxidatie van binnen uit. Net als RedCat denk ik dat je allereerst de oorzaak van deze lakschade moet achterhalen en verhelpen om te voorkomen dat je het nu netjes maakt en over een jaar weer hetzelfde resultaat ziet als nu.

eerst dacht ik aan roest maar met een aluminium motorkap kan je die wegstrepen. Aangezien het blaasjes omhoog zijn, dacht ik aan oxidatie. Die op de foto is ongeveer zo groot als een 20 cent muntje aan de rand van de motorkap bij de voorbumper. Dezelfde blaasjes heb ik, al is dat veel kleiner, aan de rand van de motorkap bij het raam. Aangezien ik geen beschadigingen zag van de lak zelf zou het in mijn ogen oxidatie moeten zijn. Ik heb gedacht aan gewoon wegschuren en een spuitbusje autolak in de juiste kleur kopen maar ben bang dat het niet zal werken.

Ik weet niet of zoiets vanuit de primer kan komen, misschien dat @AndyVR hier meer over kan zeggen, maar ik zie ook dat hij sinds begin dit jaar niet meer op het forum is gesignaleerd.