Wat we op de foto zien is helaas inderdaad een vorm van oxidatie.
De lak is opgeblazen doordat onder de lak vocht en/of het chemische proces. Je zal zien dat wanneer je er lichtjes op duwt, de lak naar onder gaat alsof er een belletje onder zit. Druk je te hard dan zal de lak losspringen.
Alu roest inderdaad niet zoals andere metalen plaatwerk aan de wagen maar ook alu oxideert helaas, vaak zie je bij alu een blauwig poeder terwijl staal/ijzer bruinig wordt van kleur.
Staal/ijzer roest:
Alu oxidatie:
De precieze chemische reacties of de terminolgie ken ik niet, daar is Cordoba duidelijk veel sterker in.
Ik vermoed dat het gebruikte alu in de automobiel niet helemaal zuiver of puur alu is en soms/vaak gemengd is met andere legeringen?
Als ik mij baseer op de foto's, krijg ik de indruk dat de snuit ooit hersteld is geweest, kan dit?
Zie de rode kringen op de foto hieronder.
Motorkap: In de reflectie ziet het er erg mat uit en heeft de lak net iets teveel structuur vind ik. Het kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de foto liggen en een vertekend beeld geven...
Onder de rubberen dichting, de bumper vermoed ik? Laat een tekening/kras zien die onder de lak ligt, er werd overheen gespoten zo lijkt het. (inzoomen op de foto, anders zie je het niet).
Mocht de motorkap ooit hersteld zijn geweest, dan is de kans reëel dat er destijds doorheen de 'KTL" coating/primerlaag werd gegaan en zo tot op de "blote plaat" zijn gegaan met het schuren.
Hierdoor geraakt de "blote plaat" blootgesteld aan lucht ( lucht=vocht) en het proces gaat van start...
Normaliter dient er in zo'n geval een roestwerende primer bv. epoxy primer gespoten te worden vooraleer er verder gelakt kan worden, gebeurt dit niet dan is de plaat niet beschermd. De lak zelf is ook op waterbasis en penetreert het plaatwerk.
Een andere mogelijkheid is, is dat de oude schade onvolledig werd hersteld en de oxidatie nooit compleet werd verwijderd en nu terug is.
Zie het als een soort van schimmel, het dient tot in de poriën verwijderd te worden.