• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ozon generator, hoe lang aanzetten?

JetzeMellema

Detailing addict
21 jan 2016
19
60
Ermelo
Groot aantal topics doorgelezen maar de meesten over dit onderwerp zijn te algemeen of sterk verouderd. Daarom maar even een eigen topic aangemaakt.

Ik heb een ATWFS Ozon Generator gekocht, populair model wat je regelmatig ook op Markplaats tegenkomt. Deze heeft een vermogen van 120 W en zou 60 gram ozon per uur genereren, er zit een timer op die je kunt instellen tot 60 minuten en hij kan ook permanent aangezet worden. Wat ik alleen nergens kan vinden is hoe lang je deze dan aan moet laten staan. Iemand een idee?

En ja, het interieur is gereinigd met een extractor en ik denk dat ik al het vuil uit de auto heb. Qua volume gaat het om een (new) Mini, dus niet al te groot qua binnenruimte.
 
Niet te lang, tast het kunststof aan.
Kort beginnen (15 min) en kijken of het voldoende was.
Zo niet nogmaals en pas als dat niet helpt de tijd opvoeren.
3 x een kwartier is ook 45 minuten
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
60 gram ozon per uur, oftewel 1 gram per minuut? Dat lijkt me gevoelsmatig wat weinig, ik heb niet de soortelijke massa van ozon bij de hand, maar dat is iets van 1 liter ozongas per minuut. Interieurvolume zal al snel iets van 1500 liter zijn, maar welk percentage ozon wil je? Lucht bestaat voor 21% uit zuurstof, dus grofweg 300 liter zuiver zuurstof in het interieur, als je dat volledig omzet naar ozon hou je ruim 200 liter over. Ozon valt heel snel chemisch uit elkaar, dus je krijgt het nooit voor elkaar om alle zuurstof in het interieur om te zetten naar ozon, maar gezien de reactiviteit van ozon wil je dat ook niet.

Ik denk dat hoeveel ozon je nodig hebt, ook afhankelijk is van de hoeveelheid stof en schuimrubber die in het interieur zijn verwerkt. Begin niet al te lang en kijk hoe het uitpakt, bij een huurapparaat heb je (te) veel tijdsdruk, maar om schade en gezondheidseffecten uit te sluiten, zou ik beginnen met bijvoorbeeld 20 minuten, en dan na het uitzetten, een poosje wachten (bijv. half uur) en dan alles openzetten om te luchten en pas een uur of twee later in het interieur gaan checken.

Edit: ik zie dat RedCat tot vergelijkbare conclusie komt.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Nog wat meer op internationale forums rondgezocht en zie verhalen van mensen die hun interieur naar z'n grootje geholpen hebben met eentje die "slechts" 30 gram produceert. Jullie advies om 15 of 20 minuten te proberen lijkt me een prima plan.

Je hebt gelijk trouwens, ik heb het ding niet te huur dus kan het inderdaad makkelijk nog een keer herhalen als het niet voldoende blijkt. Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.
 
Gisteravond 20 minuten aangezet. Nu de deuren open om de ozon uit de auto te krijgen maar om de auto heen ruik ik af en toe al een beetje de muffe lucht waar ik juist van af wil. Zal even wachten tot alle ozon weg is voordat ik echt ga inademen in de auto, maar denk dat ik zeker een tweede rondje moet doen.

20240621_102034425_iOS.jpg
 
Heb je enig idee waar de muffe lucht vandaan komt? Ik neem aan dat de auto niet gereden heeft in de tussentijd, en ook de motor niet gedraaid, dus dat het geen oud vochtig interieurfilter is? Ik zou zeggen probeer de generator dicht bij de stankbron in de auto te plaatsen, zodat je zo effectief mogelijk werkt.
 
Sowieso is de auto jarenlang niet gereinigd van binnen en is er regelmatig een hond mee vervoerd. Maar tijdens het lange (minimaal een jaar) stilstaan denk ik dat er ook wat vocht in het interieur gekomen is, zat schimmel op onder andere de klep van het dasboardkastje, rond de bekerhouders en 12V-stekker en op de kapjes aan beide uiteinden van het dashboard. Verder geen grote vochtproblemen aangetroffen, maar denk dat het al met al genoeg was om voor wat stank te zorgen.

Helemaal niet aan gedacht om het interieurfilter te vervangen, die trek ik er morgen gelijk even uit. Zal niet de hele veroorzaker zijn, maar ozon terwijl er nog vervuiling in de auto zit heeft natuurlijk weinig nut.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Haha, inderdaad. :) "Helaas" was het allemaal kurkdroog, de hele zwik natuurlijk in de kliko geflikkerd maar had stilletjes toch wel gehoopt een stankveroorzaker te vinden.

Toen de auto in de zon stond en ik de deur opentrok rook ik toch nog behoorlijk sterk die lucht waar ik van af wil, maar na twee tellen de ramen open was het bijna helemaal weg. Al met al maken we dus echt wel stappen vooruit!

Net opnieuw het ozon-apparaat aangezet met de timer op 25 minuten. Daarbij had ik de auto op contact en de ventilatie op recirculatiestand. Is nu klaar, in een bliksemactie even de deur opengetrokken om de sleutel van het contact te draaien en direct gesloten om de rest van de ozon nog maar een nachtje zijn ding te laten doen. Denk dat ik het daar vervolgens maar bij houd. Perfect gaat het niet worden en ik wil niet zo ver gaan dat er materialen worden aangetast,
 
Lucht/airco kanalen zijn ook broeiplekken voor bacterieen en biologische argentia. Die zorgen ook voor een muffe lucht. Een ozon generator doet dat goed bestrijden, voor de hobbist thuis werkt een BH AirCon Bomb of iets vergelijkbaars ook prima.
 
  • Leuk
Reactions: JetzeMellema
Ben de tel even kwijt, weet niet meer of het nu drie of vier pogingen waren maar ik ben heel tevreden met het resultaat. De auto nu een paar keer gebruikt en buiten net de deur openen na een tijd in de zon staan is de vieze geur vrijwel geheel verdwenen.

Moraal van het verhaal:
  • Altijd eerst het interieur reinigen, inclusief extractor
  • Een ozon generator die 60 gram produceert is prima geschikt voor dit doel
  • Tussen de 15 en 30 minuten ingeschakeld zijn is voldoende voor een behandeling
  • Bij onvoldoende resultaat gewoon herhalen
  • Ruim luchten, niet inademen :)
 
  • Leuk
Reactions: RedCat