• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pads, wax en pasta: wat moet ik nemen?

IanRSLine

Detailing rookie
7 jul 2025
2
2
Ik ben er een tijdje uit geweest, maar sinds een week of 2 weer een mooie eigen auto die ik netjes wil houden. Ik heb een DAP met monello polijstpasta’s. Ik heb destijds zo’n hele set aangeschaft.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar de juiste pads, polijstpastas en was voor een Renault uit 2021. Ik heb een metallic grijze kleur en wil deze graag strak houden. Ik heb verder allerlei shampoos, washmit, droog doeken 2 emmers etc.

Ik heb eerder vaak de was van collonite gebruikt en ik zoek dus eigenlijk een setje van goede wax voor deze auto met de juiste pads en pasta’s om de lak in top conditie te houden. Maar er zijn zoveel producten bij gekomen dat ik echt geen idee heb waar ik moet beginnen

Welkom op het forum! :D

Ik doe even de stiekeme aanname dat je toenmalig een DAP met de Raffini-pads en polijstmiddelen hebt aangeschaft. Als deze jou bevielen, dan kan je dit gewoon blijven gebruiken. (Prima spul. Andere merken zijn niet perse beter of slechter, maar komt neer op persoonlijke voorkeur)

Een ''Renault uit '21'' is niets specifieks, aangezien je simpelweg middels een testspot zal moeten kijken wat er nodig is qua gradatie. Als mijn aanname hierboven correct is, zal je Gele / Oranje / Witte pads hebben gehad en Veloce / Mezzo / Finale als polijstmiddel. (In volgorde van grof naar fijn)

Collinite heeft prima waxen. Veelal hufterproof, doen wat ze horen te doen en een prima prijs. De 845 is een vloeibare wax en een beetje de all-rounder. De 476S is een vaste wax en vaak een ''winterwax'' genoemd vanwege zijn standtijd. De 915 is eveneens een vaste wax en de 'councours/showwax' van het stel, welke met name op donkere kleuren meer wetlook en warmte geeft.

Kortom; Raffini pads + polijstmiddelen zijn een prima keuze, als deze jou bevielen. Eveneens de Collinite waxen.

Aanvullend;

- Heb je bij je was-spullen ook de mogelijkheid om een 'voorwas' te doen? (Prewash via drukpomp, foamen middels hogedruk, etc)
- Als je een wax als 'basislaag' hebt aangebracht, kan je middels 'boostende' producten regelmatig een extra laagje aanbrengen. Zo houd je de beading/sheeting strak en fungeert dit als een offerlaagje om de standtijd flink op te rekken. (Wetcoats/foams met toevoeging/spraywax-seealants/detailer met toevoeging/etc)

Ik heb inderdaad een HD met foam gun. Vorig jaar nog wel de pistola corta aangeschaft. Maar nog maar 2 keer gebruikt. Nu wil ik het wel weer gaan oppakken.

Ik heb inderdaad die pads die jij noemt. Ook die pasta’s heb ik nog.

Daarnaast heb dus 2 emmers met grid guard, diverse washmitts, een bak vol verschillende doeken en droog doeken. Ook borstels voor de velgen heb ik allemaal wel. Maar zoals ik al zei; tijdje niks gedaan met auto’s poetsen en dus eigenlijk even het overzicht kwijt. Ik ga dat forum even doorlezen en dan kijk ik wat voor wax passend is voor mij.

Ik bedoelde eigenlijk met Renault uit 2021 of dat belangrijk was voor de lak dikte of iets dergelijks…

Heb jij een Arcana?
Nieuwere auto’s kunnen weleens een wat dunnere lak hebben denk ik te constateren als geld **** zeker “meten is weten”.
Bij een Renault zou ik testspotten met een medium polijst combinatie om te kijken wat dat doet met de lakdefecten ik gok namelijk dat dat weleens genoeg zou kunnen zijn al geld ook hier dat je dat echt proefondervindelijk moet testen.
Dat gezegd hebbende zou ik zeker niet beginnen met een grove polijstcombinatie laat in 1e instantie de Veloce maar in de kast.

• Leuk
Reacties: RoCo en Cordoba
Welkom terug! je hebt eerder collinite gebruikt: heb je die nog staan of ben je zo fanatiek bezig geweest dat je door een fles/bus heen bent gegaan?

Als je nog hebt staan: lekker gebruiken! Ben je er doorheen: indrukwekkend! o_O