• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Partial detail 350Z

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Vandaag eindelijke een dag dat het droog was, niet 8000 km/u waaide en ik ook nog eens thuis was!

Helaas wel door moeten werken om alles op tijd af te krijgen, maar nu in ieder geval mijn Nissan dusdanig in de wax gezet dat ik nu met gerust hart kan wachten op twee of drie mooie dagen in het voorjaar voor een volledige polijstbeurt!

Uitgevoerde stappen:
Wassen BTBM
Kleien Monello + Spray & Wipe
Wassen BTBM
Cleanen Lime Prime + DAP
Waxen Collinite 845
Ruiten Gekleid en behandeld met Rain X

Ik dacht dat de lak vrij schoon was, voelde vrij glad aan maar dit is het resultaat van een halve motorkap:
PBoX8E.jpg


Vervolgens achter de wielen, daar zat de echte vervuiling:
8qoXkF.jpg


Toen na een tweede keer wassen met de Lime Prime aan de gang. Lichte korrel natuurlijk, maar zoals in mijn voorsteltopic te zien is lang niet genoeg om de swirls en hologrammen te corrigeren. Toch na het waxen een mooi glad resultaat behaald, uiteraard niet in ideale licht omstandigheden.

Deurpaneel:
CFuAQW.jpg


Shot van de zijkant naar voren:
y5L8c7.jpg


Heb toch het idee dat ik zelfs met deze lichte behandeling al wat heb kunnen corrigeren, maar dat moet in beter licht bekeken worden, versterkt wel mijn vermoeden van een zachte lak!

Hier nog twee shots waaruit blijkt dat er genoeg te doen valt:

JgnF4Q.jpg


hasZEk.jpg


Tips voor betere foto's of bepaalde gevraagde shots, laat het me weten!

Enjoy!
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Hey Hallo,

Kijk, dat zijn de eerste stappen richting full-blown verslaving, haha! Dat gaat wel goedkomen.

Een tip voor foto's nemen; Wanneer je een foto wilt maken en je hebt nogal wat reflectie in de lak zitten, dan wil de lens zich vaak focussen op wat hij in de reflectie zit, en niet op de lak zelf.
Je kan dan iets op de lak leggen, bijvoorbeeld een doek/stukkie tape/etc, zodat hij daar op scherpstelt en je defecten vast kan leggen.

Ik ben ook geen echte kenner, maar bovenstaande werkt vaak goed genoeg voor mij. Soms ook niet, krijg ik het gewoon niet voor elkaar, haha!


Greetz
 
Hey Hallo,

Kijk, dat zijn de eerste stappen richting full-blown verslaving, haha! Dat gaat wel goedkomen.

Een tip voor foto's nemen; Wanneer je een foto wilt maken en je hebt nogal wat reflectie in de lak zitten, dan wil de lens zich vaak focussen op wat hij in de reflectie zit, en niet op de lak zelf.
Je kan dan iets op de lak leggen, bijvoorbeeld een doek/stukkie tape/etc, zodat hij daar op scherpstelt en je defecten vast kan leggen.

Ik ben ook geen echte kenner, maar bovenstaande werkt vaak goed genoeg voor mij. Soms ook niet, krijg ik het gewoon niet voor elkaar, haha!


Greetz

Ja check! Had ik inderdaad wel gedaan voor het voorstel topic, nu helemaal niet aan gedacht, had gehoopt dat de focus op het logo voldoende zou zijn.. Voor de full detail ga ik twee a drie dagen uittrekken, lekker weer, tijd voor foto's en koud bier horen dan ook bij het stappenplan!
 
Haha! Da´s een goed plan!

Jah, de foto´s zijn nu prima gelukt. Vaak lukken bij mij de ''before-foto's'' prima, maar wanneer je dan op een mooi gepolijst paneel een foto wilt maken, dan stelt de camera vaak scherp op wat hij in de reflectie ziet.

Ik ben momenteel met een lichtblauwe Porsche bezig en daarbij geef ik alles 2-3 goede hits en niet meer. Dit om de lak te besparen. Echter vind je dan uiteraard nog krasjes en dingetjes, maar die krijg ik vaak niet goed op de foto omdat de reflectie eromheen een stuk beter is.

Zou best een keer willen leren hoe je kan spelen met belichting en dergelijke, haha!
 
Haha! Da´s een goed plan!

Jah, de foto´s zijn nu prima gelukt. Vaak lukken bij mij de ''before-foto's'' prima, maar wanneer je dan op een mooi gepolijst paneel een foto wilt maken, dan stelt de camera vaak scherp op wat hij in de reflectie ziet.

Ik ben momenteel met een lichtblauwe Porsche bezig en daarbij geef ik alles 2-3 goede hits en niet meer. Dit om de lak te besparen. Echter vind je dan uiteraard nog krasjes en dingetjes, maar die krijg ik vaak niet goed op de foto omdat de reflectie eromheen een stuk beter is.

Zou best een keer willen leren hoe je kan spelen met belichting en dergelijke, haha!

Hoe slechter de lak hoe beter de foto's.. Heerlijk!

Nee je hebt helemaal gelijk, is natuurlijk logisch, gelukkig heeft mijn vriendin een goede camera liggen dus als ik haar auto ga doen laat ik haar wel een serie goede foto's maken! Die civic van haar ziet er namelijk niet uit.. Misschien dat ik daar sowieso eerst wat foto's van maak, want heb er nog wat vragen over..
 
Thanks!

Ga eerst haar auto eens goed wassen om te kijken hoe de lak eruitziet en welke kleur deze ook alweer is, maar denk dat alleen wassen en polijsten niet voldoende gaan zijn voor de koplampen..
 
Leuk hé, kleien! Steeds verwonderd wat voor zooi er nog in de klei terecht komt.....en dus van de lak af komt!
Mooi resultaat behaald op de 350Z tot nu toe, die swirls ga je de volgende keer wel verwijderen met polijsten (was het maar voorjaar.....).
Die 3e foto doet mij denken aan een lachspiegel: lichaam gehalveerd :scream:.
Dat "onscherpe" van de lak, als je dat bobbelige effect bedoeld, is volgens mij orange-peel (sinasappelhuidje).
Ben benieuwd naar foto's van de Civic!
 
Leuk hé, kleien! Steeds verwonderd wat voor zooi er nog in de klei terecht komt.....en dus van de lak af komt!
Mooi resultaat behaald op de 350Z tot nu toe, die swirls ga je de volgende keer wel verwijderen met polijsten (was het maar voorjaar.....).
Die 3e foto doet mij denken aan een lachspiegel: lichaam gehalveerd :scream:.
Dat "onscherpe" van de lak, als je dat bobbelige effect bedoeld, is volgens mij orange-peel (sinasappelhuidje).
Ben benieuwd naar foto's van de Civic!

Dat bobbelige is inderdaad sinaasappelhuid (daar zou ik ook een clinic voor moeten volgen!), maar we hadden het meer over dat bij gebrek aan swirls of vervuiling 'op' de lak de camera moeite heeft met scherpstellen en dan vaak focust op wat in de weerspiegeling staat en dan dus de gebreken niet vastlegt. Om toch op de lak te kunnen focussen wordt er vaak een stukje afplaktape op de auto geplakt voor de focus van de camera om toch goed kleine krasjes te kunnen fotograferen.

En inderdaad, ik vind kleien heerlijk, vooral het extreem gladde resultaat daarna!
 
Even half OT: voor het scherpstellen kan je het stukje tape gebruiken of iets anders... Vervolgens een stukje opzij op ongeveer dezelfde afstand en je kan prima de defecten vastleggen. Dit werkt prima bij mijn spiegelreflex, maar weet niet welke mogelijkheden een telefoon of compactcamera bied. Oefenen hiermee kan je bijvoorbeeld met de foto toegevoegd als bijlage. Focus op het onderwerp dichtbij en verplaats je focus naar het onderwerp van de foto. Andere optie is eventueel het handmatig instellen van je focus punt. Oefening baart kunst en van de 10 foto's gaan er waarschijnlijk 9 weg. Hoop dat mijn uitleg duidelijk is, misschien maar is een goede tutorial linken...

OT: reflectie zit er al goed in, de correctie gaat vast goed komen als het weer het toe laat
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    209,6 KB · Weergaven: 95
Even half OT: voor het scherpstellen kan je het stukje tape gebruiken of iets anders... Vervolgens een stukje opzij op ongeveer dezelfde afstand en je kan prima de defecten vastleggen. Dit werkt prima bij mijn spiegelreflex, maar weet niet welke mogelijkheden een telefoon of compactcamera bied. Oefenen hiermee kan je bijvoorbeeld met de foto toegevoegd als bijlage. Focus op het onderwerp dichtbij en verplaats je focus naar het onderwerp van de foto. Andere optie is eventueel het handmatig instellen van je focus punt. Oefening baart kunst en van de 10 foto's gaan er waarschijnlijk 9 weg. Hoop dat mijn uitleg duidelijk is, misschien maar is een goede tutorial linken...

OT: reflectie zit er al goed in, de correctie gaat vast goed komen als het weer het toe laat

Bij veel compact camera's kan dit zeker ook, focussen op de tape of hetgeen je op je lak legt en dan de afdruk knop half indrukken en de camera richten op wat je wil fotograferen (afstand tot de camera wel gelijk houden). Alleen met telefoons zal het wat lastiger zijn, maar ook daarmee moet het met voldoende licht wel mogelijk zijn om acceptabele foto's te maken.

Ga er nog eens mee spelen zodra ik niet verzuip buiten, heb namelijk al gemerkt dat het een stuk leuker lezen is als er goede foto's bij staan!
 
Druppelvorming begint wat onregelmatig te worden maar toch niet slecht na tien dagen regen en wind zonder wassen :
20160209_172842.jpg
 
Ik zou maar wat graag gaan wassen, maar helaas pas volgende week weer tijd! ;)

Dat ziet er erg veel uit als mijn eigen zaklamp, moet ik daar eens foto's mee gaan maken als de zon niet schijnt misschien. Goede tip, bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw