• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Paste wax vs Vloeibare wax

Guest007

Detailing chief
16 mei 2009
262
85
voorlopig gebruik ik de PBW Nattys Paste Wax blue maar ik vind het zo'n gedoe om de wax uit het veel te kleine potje te krijgen.

Daarom overweeg ik om over te stappen naar een vloeibare wax. Maar vraag is natuurlijk welke ? Ik had eerste deze Mothers Wax Reflextions in gedachten (omwille van de goede commentaar die er onder staat). Maar na lezen van de Test Dibbuz twijfel ik dus om de FXSynwax te nemen.

Wat ik verlang :
goede verwerkbaarheid (ook in volle zon)
goede duurzaamheid (evenredig aan de paste wax blue +- 2 mnd)
toepasbaar om zowel donkergrijze auto (nimbusgrijs-metallic) als een rode auto (blanke lak)
Carnauba glans is een must (hoeft niet perse carnauba te zijn, als het de glans maar naar bovenhaalt)

Waarom kijk je dan niet uit naar een wax of sealant uit het Poorboys gamma ;) al hun producten zijn in de zon en schaduw te gebruiken en de standtijd van 2 maanden lijken ze me ook wel te halen.

PB heeft volgen mij wel geen echte Carnauba Wax in vloeibare vorm. Maar je zou eens kunnen kijken naar de "EX Sealant With Carnauba". Deze kun je (net als vrijwel alle PB prodcuten) in de volle zon (= warme lak) gebruiken.

Als je niet persée een "carnaubaglans" wil ku je ook naar de EX-P kijken. Dat is een pure sealant en die houd blijft tussen de 4 en 6 maanden zitten.

dit vergeten te vemelden dat ik ook graag de glans zou behouden zoals de PBW Natty blue levert. Dus een sealant zou niet in aanmerking komen omwille dat die een lagere glansfactor hebben.

Is dit iets - > PBW Polish 100% carnauba

starttopic dus maar ff aangevuld

Koop een pot Meg's M16, deze is lekker groot en geeft een hele mooie dekking die niet alleen lang blijft plakken maar er ook nog eens mooi uit ziet !

lijken me twee goede alternatieven zowel de M16 als de Collinite. Me er wat verder over informeren.

Beide zijn bruikbaar op metallic als blanke lakken ?

bedankt voor de snelle antwoorden. Ik denk dat ik eens ga overschakelen naar de Collinite. Deze lijkt het sterkst te voldoen aan mijn wensen en de commentaren over dit produkt zijn zeer lovend.
thx

Guest007 zei:
bedankt voor de snelle antwoorden. Ik denk dat ik eens ga overschakelen naar de Collinite. Deze lijkt het sterkst te voldoen aan mijn wensen en de commentaren over dit produkt zijn zeer lovend.
thx

Goede beslissing! Qua standtijd nog geen betere gevonden...en dat is toch het belangrijkste van een wax. De glans haal je op met een glaze die je aanbrengt vooraleer je de wax erover zet. Hoe langer die wax blijft zitten, des te langer die glaze ook blijft zitten onder die wax :love

DJ SN vergelijken met Collinite is prijstechnisch natuurlijk flauwekul.

En dan nog. Colli 476S is niet gemaakt om een maximale glans te verkrijgen. Qua standtijd zijn er niet veel waxen die een correct aangebrachte laag 476S kunnen verslaan (tot wel 11 maanden in gebieden met medium UV bestraling)

Guest007 zei:
Dus een sealant zou niet in aanmerking komen omwille dat die een lagere glansfactor hebben.

Dat klopt niet; sealant is niets anders dan een chemische wax en glimt juist harder. De glans wordt alleen omschreven als 'harder' en 'glasachtig' ten opzichte van 'diep' en 'warm' van een echte natuurlijke carnaubawax.

Ik denk dat niemand het verschil kan zien als ik een 50/50 doe met een sealant en een wax op een groot of klein oppervlak.

Guest007 zei:
zit er een bapaalde reden achter waarom steeds de paste waxen vooruit geschoven worden tov de vloeibare ?

Ik denk dat alle vloeibare waxen ooit vast waren en verdund worden om ze vloeibaar te maken....ik vermoed dat het carnauba gehalte bij de vloeibare waxen dan ook kleiner is.

Spreek me gerust tegen als het niet zo is ;)

@Guest007: wil het nog sterker vertellen .... toen ik ooit de overstap maakte van turtle naar wat beters kwam ik als eerste uit bij de al om bekende Meguiars ( nooit van dodo / chemical guys etc gehoord als noob ).
Rondgekeken en belletje gepleegd naar een conculege van CC.
Deze raadde mij aan om de Meg's Gold CLass Clear Coat Liquid Wax te nemen. Was een goede en goedkope overstap en vloeibaar zou makkelijker zijn dan een vaste als je nog nooit mee gewerkt zou hebben.
Ik had zelf die gedachte ook al in mijn achterhoofd; pastewax was toch echt meer voor de die-hard / gevorderden onder de poetsfanaten.

Eenmaal aangetast door het detailing-virus ( het poetsen is bij ook verbannen ;) ) heb ik de Meg's M16 overgenomen van Sjoerd. Deze kwam toch zéér goed naar voren, bleef lang zitten en scheen een mooie glans achter te laten.
Ik de deal gesloten en de M16 werd afgeleverd.

Nu komt de kern van het verhaal .... rappapa, rappapa, tromgeroffel .... ik ben zo mega reuze über enthousiast geworden over het aanbrengen van een vaste wax dat ik het liefst alle middelen in een vaste vorm zou willen zien.
Het brengt gewoon zoveel lekkerder aan als je handmatig bezig bent ( wax aanbrengen met de hand heeft langzaam toch echt wel mijn voorkeur verkregen ! ).
Ben er niet allen van overtuigd dat het zuiniger is dan vloeibaar, het likje uit de geurende pot en dan aanbrengen geeft mij een veel beter en geprefereerd gevoel tov het aanbrengen van een vloeibare variant.

Nu is de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 een vloeibare variant die zeér goed is voor de winterperiode, heb er lang over getwijfeld om hem ook om die reden aan te schaffen, maar de balans is toch echt doorgeslagen naar
het aanbrengen van een vaste wax ( mij part 10 lagen dik om de ergste winter door te komen ).

Ik raad het dan ook aan om het lekker bij de vaste te houden.
En zeg nu zelf, ooit een vloeibare tegengekomen die de zelfde tinteling geeft als een Dodo ?

mooi verhaal ik echter heb geen ervaring met verschillende waxen (niet vast niet vloeibaar) en is de natty's de eerste wax die ik ooit heb gebruikt (waar ik overigens wel tevreden over ben, was het niet dat het zo'n knoeiboel werd om die uit de pot te halen).

Enige eensgezinheid over de "beste" wax is er dus niet (lag in de lijn van de verwachting), maar veelal worden dezelfde waxen aangeprezen zoals de M16, Collinite en de Dodo Waxen (maar deze vind ik persoonlijk een ietsiepietsie te duur).