• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

pastra-v6: Calibra v6 1997 refresh-project

Simons is UK-made volgens mij ja:jippie
En het is pasklaar, goede kwaliteit, en zo voorkom ik bak- en braadwerk zoals er nu onder zit:no
Vraag je een uitlaat op maat, krijg je staal, bak/braad en snelle rotterij]-0
 
Ik had onder mn kadettje toendertijd ook zo'n kachelpijp liggen super gewoon dat geluid,en die snerp Heeerlijk:ja
 
Dit wordt een mooi project :jippie

Heb er zelf eentje gehad tot 2007
IMG_2412.webp


dan met veel spijt er afscheid moeten van nemen.
 
Guest007 zei:
Dit wordt een mooi project :jippie

Heb er zelf eentje gehad tot 2007
IMG_2412.webp


dan met veel spijt er afscheid moeten van nemen.


mooi kleurtje:love

@ südwest:
Door de v6 komt er niet zo'n snerp:jippie
C20Xe en diverse andere opel-4cil geven dat wel als er een kachelpiep onder zit
 
Ziet er goed uit Pastra, leuk project voor zo`n last but not least auto..
Zoals ik al zei op de poetsmeeting in Lelystad ik heb een Vectra V6 onder m`n kont gehad en daar zat een Simons 6 in 1 spruitstuk onder en een 85K Simons uitlaat met einddemper (not made in UK zoals je dacht, maar komt uit Zweden (destijds GJK in Groningen importeur van deze bikkelharde stalen en deels in RVS uitgevoerde uitlaatdelen
(gaf een kleine 15 PK meer dan standaard op de rollenbank....

Kijk wel uit, dat je Calibra geen tupperware of Sjonnie-auto wordt.......

(dat zou zonde zijn...........)
 
scenic zei:
Ziet er goed uit Pastra, leuk project voor zo`n last but not least auto..
Zoals ik al zei op de poetsmeeting in Lelystad ik heb een Vectra V6 onder m`n kont gehad en daar zat een Simons 6 in 1 spruitstuk onder en een 85K Simons uitlaat met einddemper (not made in UK zoals je dacht, maar komt uit Zweden (destijds GJK in Groningen importeur van deze bikkelharde stalen en deels in RVS uitgevoerde uitlaatdelen
(gaf een kleine 15 PK meer dan standaard op de rollenbank....

Kijk wel uit, dat je Calibra geen tupperware of Sjonnie-auto wordt.......

(dat zou zonde zijn...........)

Persoonlijk vind ik de bumperset geen tupperware omdat ik weet dat het origineel Rieger is!
En het is subtiel, net als de spoiler die origineel van een Calibra Turbo is, en geen winkelwagen-effect zal geven gelukkig.

Spaghetti spruitstuk laat ik op maat maken door de ENIGE persoon die het voor elkaar krijgt om goede kwaliteit te leveren.
Merken als Lexmaul, en ook Simons, hebben voor de v6 gepoogd een goed kwaliteitsproduct op de markt te zetten, maar doordat de motor niet in de lengte lag scheurden de spruitstukken op de duur. De jongen waar ik het laat doen, door Opel NL uitgeroepen tot opel-specialist, heeft een systeem van RVS ontwikkeld waarbij dit niet gebeurd.
Kost wel wat centen maar dna hebbie ook wat$$)
 
Ik kwam er achter dat mijn update nou niet echt vorderde op internet, maar wel in real-life gelukkig.
Daarom even een riante update met een hoop foto's.

Ongeveer 5 weken geleden was de Calibra klaar bij de spuiter.
Resultaat:
DSC_8654Custom.webp


DSC_8658Custom.webp


DSC_8666Custom.webp



En zo'n 4 weken terug was de calibra eindelijk klaar voor transport!
DSC_8714Custom.webp


DSC_8716Custom.webp



Ondertussen dat de calibra bij de spuiter stond(Ruim een maand) heb ik, samen met Arjan(Juffer1) en Wilma, ook echt niet stilgezeten:
De achterlichten waren onder andere flink toe aan een schoonmaak en polijstbeurtje.
Eerst heb ik de achterkant met flink APC ingespoten, laten intrekken en met een kwast tussen de kieren het grove vuil weggehaald.
Daarna in de kieren waar die groene boomalg-aanslag tussen zat ook flink met APC en een kwast aan de gang.
Met lucht alles droog en schoon geblazen waarna de dap500 weer aan de gang mocht:
DSC_8697Custom.webp


DSC_8700Custom.webp



Resultaat::heart_eyes:
DSC_8711Custom.webp


DSC_8710Custom.webp




De koplampen mochten er ook aan geloven:

DSC_8686Custom.webp


DSC_8678Custom.webp




Goed, het werd ook tijd om de balans op te maken toen de wagen bij de spuiter stond:
Er waren in de 13 jaar dat het beestje de 144k aan kilometers heeft opgevreten genoeg weersinvloeden geweest om bepaalde dingen aan de auto aan te tasten.
De volgende onderdelen werden daar vervangen door gloednieuwe:
- 2 keer strip langs de stijl, tussen raam en stijl in.
- Antennevoetje
- Strip bij de voorruit(gescheurd-> kwaaltje)
- Deurrubbers, als je dan toch bezig bent, die ook maar vernieuwen
- Parafaanplaat, zelfde als deurrubbers

Uiteraard allemaal behandeld met Natural Look of Trim Sealant:
DSC_8726Custom.webp



Na de strips konden ook de zij-ruiten weer gemonteerd worden:
DSC_8730Custom.webp

(let niet op de vette vingers op de ruit: dat krijg je met Natural look aan je handen:D )


Oude strip na de helft gesloopt te hebben:
DSC_8944Custom.webp



Nieuwe strip:
DSC_8946Custom.webp


Voor de montage eerst voorzien van de sealant, en 24 uur laten kuren. Deze handeling daarna nog eens gedaan.
DSC_8965Custom.webp


DSC_8948Custom.webp



Ook de losse zijkanten van de strip werden met Trim Sealant in de bescherming gezet:
Voor:
DSC_8993Custom.webp



Recht met, links zonder TS:
DSC_8996Custom.webp



Beiden gedaan:
DSC_8999Custom.webp




Ook heb ik de kachelradiateur uit voorzorg vervangen, het dashboard lag er toch grotendeels uit:D
De nieuwe:
DSC_8954Custom.webp


DSC_8956Custom.webp



Ook de luchtgeleiders voor onder de stoelen in de natural look gezet:
DSC_8959Custom.webp

Je ziet er niks meer van, maar voor het idee;)



De lamphouders mochten ook aan een schoonmaakbeurt geloven:
APC en een kwast doen werkelijk wonderen:heart_eyes:
DSC_8976Custom.webp


DSC_8973Custom.webp



Afgelopen week heb ik met Arjan de dashboard delen terug geplaatst.
Eerst werden deze met APC en een kwast schoongemaakt, om daarna in PB's Natural Look te worden gezet:
DSC_9002Custom.webp


DSC_9013Custom.webp




Wilma heeft met de extractor de achterzijde van de mat schoongemaakt, en ikzelf de voorkant:
DSC_9019Custom.webp


DSC_9038Custom.webp


DSC_9039Custom.webp



Heb ook het hemeltje gedaan, en nog meer dingen, maar daar moet ik de foto's nog van krijgen.

Maar voorlopig moet die wel voldoende zijno:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kan je wel zeggen. Jullie hebben de laatste dagen idd niet stil gezeten.

Leuk om te zien hoe hij terug in zijn oude glorie wordt hersteld.
 
1 ding scheelt gelukkig: geen roest te bekennen:jippie

Dat is bij de manta wel anders:auw


Heb net bericht gehad dat de deurrubbers en de parafaanplaat bij de dealer liggen:cool Dus woensdagavond op de juiste manier behandelen, en dan kunnen we zaterdag de rubbers en parafaan monteren.
Ben wel al bezig om het ruitenwissermechanisme helemaal schoon te maken:ja Niemand die het ziet straks, maar weer in de trant van: nu kan ik er bij:-"


Bedankt voor de positieve reacties:schaam
 
Kuch kuch, wat een stof...

Zit even weer op internet, en kom ook hier maar even melden dat de motor van de calibra net een paar dagen voor de APK-keuring er mee opgehouden is.
Afgelopen zaterdag spoot er ergens olie uit, o.a. op de uitlaat, waardoor de calibra nu dus weer terug is op de uitrustplaats.

Morgenavond gaat wel de verlaging(maar 20mm) er onder aan de voorzijde, en daarna gaan we voor de verandering maar weer eens de motor deels demonteren.

Nu ga ik weer even genieten van jullie mooie werk, want loop een beetje achter zo zonder internet:lol o:-)
 
Zoooooo hèhè, even updaten over de motorische problemen.

Alle bestelde spullen waren snel binnen via de dealer:-)^ !
Dus we konden aan de gang. Auto de brug op, en aan de gang met het demonteren van de carterpan.
Mensen, koop gewoon een 4-cilinder, wat een rotklus is dat.

Je hebt dan eindelijk de carterpan los zitten, krijg je het er niet onder weg omdat het subframe en de olie-aanzuigbuis in de weg zittenw^^w Subframe deels los en uiteraard op bokken laten rusten, maar toen... er zit weinig beweging in zo'n ding... Een maatje gevraagd om de carterpan er onder weg te halen terwijl ik met veel pijn en moeite dat subframe omlaag hield.
Uiteindelijk is het hem gelukt, en bleek er geen vuiligheid in de carterpan te zitten, en ook geen smurrie(GELUKKIG!). Wel vonden we het afgebroken stuk oliepeilstok...
Carterpan met een nieuwe pakking weer teruggemonteerd, en de calibra weer op zijn plek gezet.

Paar dagen laten had ik alles weer gemonteerd, en stekkertjes aangesloten, dus het grote moment was daar... STARTEN...

Iemand van de loods en ik duwden de calibra naar buiten ivm olie in de uitlaat. Willen starten: BANG BING PANG BENG, klappen dat ding als een malle-> Backfires... Hoe ken da nou weer?
Van alles gecontroleerd, maar het niet kunnen vinden...
Heb ik weer....

Op een zaterdag weer de moed gevonden om verder te gaan, van alles weer losgehaald, gecontroleerd, en nog steeds backfires. Toen 2 V6-specialisten gebeld over wat het kon zijn.
Beiden kwamen met o.a. dat de onstekingsmodule wel eens overhoop kon liggen(dealer à €198,-).
Dure hobby weer dacht ik, maar wist nog een vectra v6 te staan, en kon wel eens proberen om de modules uit te wisselen... Dat gedaan, nog steeds backfires *ZUCHT*!!!
Bougies er uit getrokken, net nieuw en +/- 10 km oud-> PIKZWART! Ik was er even klaar mee...
Dus nog even snel om 16:45 naar de dealer om WEER 6 nieuwe bougies te halen.
Deze nog wel gemonteerd, en gestart, maar de backfires waren harder dan ooit tevoren :|~*

Afgelopen maandag was onze goede vriend/vraagbaak er, en die had wel even tijd om samen wat dingen te controleren. Gekeken of de bougies vonkten, was niet heel veel, maar de accu was ook niet denderend.
Wel besloten bij de volgende beurt de bougiekabels te vervangen(€180,-).
Daarna maar eens een compressietest uitvoeren.

Cil 1: 15,5 bar
Cil 2: 14 bar
Cil 3: 15,5 bar
Cil 4: 15 bar
Cil 5: 16 bar
Cil 6: 15,5 bar

Kan niet veel beter dacht ik zo.

Maar toen... Hoe stom kan je zijn, bleken de ringetjes van de boutjes waar het inlaatspruitstuk mee wordt vastgezet tussen het inlaatspruitstuk en de pakking te zitten, wat krijg je dan? extreem veel valse lucht na de sensoren-> Backfires.:klap

Alles weer GOED dichtgebouwd, en toen weer: Starten...
De eerste minuten was het tikken als een gek, maar hij liep tenminste.

Op dinsdagavond de auto buiten gezet, motorkap los, en de motor ongeveer een 45 min laten draaien om de olie op de uitlaat en in de uitlaat te laten verdampen. De eerste 10 minuten waren de tikken echt hard, maar daarna liep het blok als het welbekende zonnetje!!!
Zo mooi heeft het blok nog niet gelopen :love :love :love
Nog even een heeeeeel klein stukje gereden, :schaam de 'liefde' was weer helemaal terug

Nu staat de calibra weer bij de spuiter om de stofjes er uit te laten halen...
Woensdag hopelijk weer klaar, en de bumpers e.d. monteren.

Dan kan de afspraak voor APK gemaakt worden:)_[]
 
Ben benieuwd, de stofjes zijn nu bijna allemaal ge-wetsand en op het eerste oog ziet de lak er heel netjes uit.
Kan niet wachten tot de Cali volgende week gereed is
 
ik zag het project op opelforum ook voorbij komen, maar daar zie ik meer foto's dan hier :P:lol

is er al vooruitgang? rijd hij al? :)