Zoooooo hèhè, even updaten over de motorische problemen.
Alle bestelde spullen waren snel binnen via de dealer
^ !
Dus we konden aan de gang. Auto de brug op, en aan de gang met het demonteren van de carterpan.
Mensen, koop gewoon een 4-cilinder, wat een rotklus is dat.
Je hebt dan eindelijk de carterpan los zitten, krijg je het er niet onder weg omdat het subframe en de olie-aanzuigbuis in de weg zittenw^^w Subframe deels los en uiteraard op bokken laten rusten, maar toen... er zit weinig beweging in zo'n ding... Een maatje gevraagd om de carterpan er onder weg te halen terwijl ik met veel pijn en moeite dat subframe omlaag hield.
Uiteindelijk is het hem gelukt, en bleek er geen vuiligheid in de carterpan te zitten, en ook geen smurrie(GELUKKIG!). Wel vonden we het afgebroken stuk oliepeilstok...
Carterpan met een nieuwe pakking weer teruggemonteerd, en de calibra weer op zijn plek gezet.
Paar dagen laten had ik alles weer gemonteerd, en stekkertjes aangesloten, dus het grote moment was daar... STARTEN...
Iemand van de loods en ik duwden de calibra naar buiten ivm olie in de uitlaat. Willen starten: BANG BING PANG BENG, klappen dat ding als een malle-> Backfires... Hoe ken da nou weer?
Van alles gecontroleerd, maar het niet kunnen vinden...
Heb ik weer....
Op een zaterdag weer de moed gevonden om verder te gaan, van alles weer losgehaald, gecontroleerd, en nog steeds backfires. Toen 2 V6-specialisten gebeld over wat het kon zijn.
Beiden kwamen met o.a. dat de onstekingsmodule wel eens overhoop kon liggen(dealer à €198,-).
Dure hobby weer dacht ik, maar wist nog een vectra v6 te staan, en kon wel eens proberen om de modules uit te wisselen... Dat gedaan, nog steeds backfires *ZUCHT*!!!
Bougies er uit getrokken, net nieuw en +/- 10 km oud-> PIKZWART! Ik was er even klaar mee...
Dus nog even snel om 16:45 naar de dealer om WEER 6 nieuwe bougies te halen.
Deze nog wel gemonteerd, en gestart, maar de backfires waren harder dan ooit tevoren :|~*
Afgelopen maandag was onze goede vriend/vraagbaak er, en die had wel even tijd om samen wat dingen te controleren. Gekeken of de bougies vonkten, was niet heel veel, maar de accu was ook niet denderend.
Wel besloten bij de volgende beurt de bougiekabels te vervangen(€180,-).
Daarna maar eens een compressietest uitvoeren.
Cil 1: 15,5 bar
Cil 2: 14 bar
Cil 3: 15,5 bar
Cil 4: 15 bar
Cil 5: 16 bar
Cil 6: 15,5 bar
Kan niet veel beter dacht ik zo.
Maar toen... Hoe stom kan je zijn, bleken de ringetjes van de boutjes waar het inlaatspruitstuk mee wordt vastgezet tussen het inlaatspruitstuk en de pakking te zitten, wat krijg je dan? extreem veel valse lucht na de sensoren-> Backfires.:klap
Alles weer GOED dichtgebouwd, en toen weer: Starten...
De eerste minuten was het tikken als een gek, maar hij liep tenminste.
Op dinsdagavond de auto buiten gezet, motorkap los, en de motor ongeveer een 45 min laten draaien om de olie op de uitlaat en in de uitlaat te laten verdampen. De eerste 10 minuten waren de tikken echt hard, maar daarna liep het blok als het welbekende zonnetje!!!
Zo mooi heeft het blok nog niet gelopen
Nog even een heeeeeel klein stukje gereden, :schaam de 'liefde' was weer helemaal terug
Nu staat de calibra weer bij de spuiter om de stofjes er uit te laten halen...
Woensdag hopelijk weer klaar, en de bumpers e.d. monteren.
Dan kan de afspraak voor APK gemaakt worden
_[]