• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pb s&w of apc op alluminium

MarcoVogie

Detailing trainee
29 jul 2018
11
32
Het chassis van mijn auto is gemaakt van alluminium. Dit materiaal is grotendeels ook zichtbaar in het interieur.

Uiteraard wil ik deze alluminium delen ook schoon houden. Het is een cabrio dus de binnenkant word ook vuiler dan een dichte auto.

Alleen ik twijfel tussen de volgende 2 middelen uit mijn assortiment:

-Pb apc (mengverhouding voor interieuronderhoud)
-Pb spray & wipe

Beide maken ze schoon en ontvetten ze heb ik begrepen..dus was benieuwd of jullie mij meer over kunnen vertellen

Groetjes..
 
Een APC zal misschien nog wat ontvetten/reinigen, maar de Spray & Wipe niet. :D

Wanneer je het materiaal gewoon wilt bijhouden door ze regelmatig af te nemen voordat ze écht smerig worden, dan zou je beiden producten in een sprayfles + een MF-doek in de auto kunnen leggen. Altijd bij de hand, zeg maar.

Wil je het alu echt reinigen, dan zijn hier specifieke producten voor. Het beschermen ervan kan bijv. al met een wax.

(Is het materiaal IN de auto ook wel echt van alu of zijn dit gespoten delen o.i.d?)
 
Ok, dat van het ontvetten van s&w was ook eigenlijk een aanname van mijn kant. Dit omdat veel mensen het hier gebruiken op ramen, en die wil je niet vettig hebben denk ik?

Uiteraard wordt de auto nooit echt vies, het is gewoon puur voor onderhoud. Gewoon voor op een vochtige MF doek om het even op te frissen zeg maar.

Omdat het best kras gevoelig is wil ik er niet te veel overheen wrijven wat bij een wax vaak wel gewenst is.

Als je in de auto plaats neemt zit je in een soort zeepkist van alluminium. Dus geen afwerking, maar echt het thermisch gelijmde chasis om je heen
 
APC in een aluminium flesje vreet er dwars doorheen
Dus pas op met de hoeveelheid, doe het op een doek en nooit rechtstreeks op het aluminium
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Je hebt het over een aluminiumchassis, zonder te weten over welke auto het gaat, durf ik wel te zeggen dat het niet klopt. Misschien dat 'sier-onderdelen' wel van alumimium zijn, maar constructiedelen zijn bijna per definitie van een aluminium legering, doordat zuiver aluminium niet stijf genoeg is. (vergelijk maar eens de oude bier- en frisblikjes van vertind staal, met de moderne versies van puur alu)

Het gedrag van aluminiumlegeringen in combinatie met andere materialen (en vocht) is erg afhankelijk van welke 'legeringsfamilie' het betreft. Een aluminium alloy met bijvoorbeeld koper als belangrijkste legeringselement, heeft heel andere chemische eigenschappen dan een aluminium-magnesium legering.

Misschien dat een poetsmiddel voor metalen onderdelen (chroom, aluminium enz.) een goede en veilige optie is.
 
Volgens mij heeft MarcoVogie het over het chassis van een Lotus (of Opel Speedster).
Even in het Engels : bonded anodized extruded aluminum .
Misschien even bij de dealer vragen wat de precieze legering is.
En als het om één van bovenstaande auto's gaat moet je er ook rekening mee houden dat de delen gelijmd zijn.
Die lijm kan waarschijnlijk ook niet tegen bepaalde stoffen.
Groeten Martin.
 
Ik had niet verwacht dat zon kleine vraag zo veel diepgang kreeg haha. Leuk dat er mensen zijn die er diep over nadenken en hun kennis delen.

Het gaat inderdaad om een opel speedster, deze heeft het chasis van een Lotus.