• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Peugeot 107

Donovan

Detailing guru
27 okt 2019
199
135
Hallo allen!

Dit weekend heb ik mij gewaagd aan het blauwe koekblik van mijn zus. Zij heeft de auto nu ongeveer 1 jaar in bezit en heeft hem precies 1 keer door de wasstraat gereden.
Verder pakte ik de auto altijd even mee als ik mijn auto aan het doen was. Maar dat ging stiekem wel een beetje met de franse slag.

Ik heb de auto een aantal maanden geleden wel een keer voorzien van een waxlaag. Maar een diepe glans zat er niet echt in.
Deze keer geen heel uitgebreid verslag omdat ik mij vooral wou focussen op de detail zelf. Met deze auto ging ik ook niet voor perfectie maar gewoonweg een lekkere opfris beurt.

Aanschaf auto. Verweerde koplampen goed te zien.
IMG_20190713_135842.jpg

Vorig jaar als aller eerste de koplampen opgeschuurd en gepolijst met een kit van Meguiars. Er zit een soort compound en schuursponsjes bij om het verweerde weg te poetsen.
Daarna moet je de koplampen afwerken met een soort van blanke lak. Helaas kwam er een flinke laag orange peel op de koplampen. Vervolgens weer helemaal opgeschuurd en opnieuw geprobeerd. Maar de 2e keer was ook een drama. Ik heb het setje al een keer eerder gebruikt en had toen nergens last van. Wellicht was het gewoon over datum.

De lampen zagen er verder wel een stuk frisser uit. Dus heb het maar laten zitten. De 2e foto is bijna een jaar later, dus het heeft wel zijn werk gedaan.
IMG_20190719_133646.jpg

IMG_20200501_131609.jpg


Het was nog wel een irritatie punt dat er zoveel orange peel op de lampen zat. Dus heb besloten ze opnieuw te schuren en te polijsten en vervolgens te voorzien van een coating.

Vrijdag vast begonnen met het schuren en polijsten van de lampen. Ik ben begonnen met p600 om de oude laag goed te verwijderen. Ik heb daar goed de tijd voor genomen. Vervolgens naar p800, p1000, p1500 & p2000. Daarna de koplampen gepolijst met een compound van car pro op een gyeon cutting pad en afgemaakt met car pro reflect (finishing polish) op een gyeon polish pad. Zaterdag heb ik tijdens het coaten van de auto de lampen voorzien van 2 lagen car pro DLUX (soort van Gyeon Trim)

Voor:
IMG_20200501_153437.jpg

na:
IMG_20200503_142422.jpg


Er zit nog wel een soort van kleine doffe vlek vlak boven de reflector. Dat zit helaas aan de binnenkant van de koplamp. Door de coating zijn ze nu super glad en ziet het er vanaf een afstandje super fris uit! Tevreden dus!
Dan nu naar het wassen en het polijsten!

De auto bij aankomst. Het had 2 dagen hiervoor flink geregend, dus de auto was relatief schoon.
IMG_20200502_093606.jpg


Deze keer geen mooie foto van een dikke schuimlaag op de auto omdat mijn foam lance het helaas heeft begeven. Maar even kijken of ik hem kan repareren, en anders wordt het een nieuwe.
Ik heb de auto een volledige decon wash gegeven met een flinke scheut afwasmiddel. Vervolgens de auto ingesprayed met Monello Non- Ferro. De onderste gedeeltes ingesprayed met een tar remover van car pro. Daarna de auto gekleid en gedroogd.

Er waren behoorlijk wat metaaldeeltjes aanwezig.
IMG_20200502_104902.jpg


Eenmaal binnen de staat van de lak onderzocht. Zaten behoorlijk wat swirls in de lak. Verder zaten er een aantal diepere krassen in het dak en laat de blanke lak op sommige plekjes los op de voorbumper. Ik heb besloten de swirls zo goed mogelijk te verwijderen en mij niet te veel te focussen op de diepere krassen.

IMG_20200502_113555.jpg


De lak leek sterk op de lak van de 206 van mijn moeder. Ben begonnen met de car pro compound op de rode cutting pad van gyeon. Moest flink werken om het gewenste resultaat te komen. Toch maar op mijn vertrouwde microfiber cutting pad van car pro overgestapt. Daarmee kreeg ik de swirls er allemaal uit. Er bleef zoals verwacht wel een haze achter op de lak.
IMG_20200502_113508.jpg


Na de cutting stage heb ik de auto afgewerkt met de car pro reflect op de vertrouwde blauwe gyeon cutting pad.
Lekker dom... vergeten een close-up foto te maken haha. Heb wel een mooie vanaf de zijkant.
IMG_20200502_212830.jpg


De auto vond het wel erg spannend denk ik... Want ze had een beetje last van diaree tijdens het polijsten van de achterbumper haha
IMG_20200502_155858.jpg

Volgende keer toch maar proberen de prut aan de binnenkant van de bumper te verwijderen.

Auto 2x helemaal ontvet met Gyeon Prep.
Daarna was het tijd voor een coating. Van mijn eigen auto had ik nog wat Mohs staan. Ook had ik nog een klein beetje car pro cquartz uk 3.0 staan.
De Mohs was genoeg voor 2 lagen op de motorkap en de cquartz was goed voor 2 lagen op het dak. Ben ik daar ook weer vanaf, vind het zonde om het weg te gooien.

De rest van de auto heb ik voorzien van een laag CanCoat. De volgende dag heb ik de hele auto (behalve het dak) voorzien van een laagje Cure. Het dak is voorzien van een laagje Reload (lijkt op Cure)
IMG_20200502_203832.jpg


IMG_20200502_200609.jpg


Het interieur heb ik uitgezogen en alle plastic delen afgenomen met apc.
De stoelen en tapijten aan de voorkant heb ik de Bissel overheen gehaald.

IMG_20200503_144615.jpg


IMG_20200503_131103.jpg


Na het interieur de bandjes gedaan met Endurance Tire Gel en de plastic delen gedaan met AutoGlym Trim Gel.
En dan het resultaat. Eindelijk de glans waar ik naar opzoek was. De auto is zeker niet 100% perfect maar wel goed beschermd en de lak is super glad.
IMG_20200503_142416.jpg
IMG_20200503_142431.jpg

IMG_20200503_185332.jpg
IMG_20200503_185455.jpg

IMG_20200503_185350.jpg
IMG_20200503_185421.jpg


De car pro compound en polish zijn nu bijna op. Kan ik eindelijk de producten van Gyeon proberen.
Mensen vragen heel vaak aan mij wat ik hier nou zo leuk aan vind. Ruim 15 uur lang heb ik lekker tijd voor mijzelf gehad. Muziekje aan en de Corona even vergeten.
Ik kan bij mijn vader op zijn werk in deze fantastische loods werken die je op de foto's ziet. Al met al, ik heb weer genoten!

En hopelijk jullie ook!

Tot de volgende! :)
 
Lekker klusje! Grappig dat er zoveel shit uit de achterbumper kwam!
Die bissel apparaat zie ik de laatste tijd vaak voorbij komen, voordeel vind ik daarvan, is de kleine zuigmond. Kleiner dan die van Numatic zo te zien.
Echt top!
Mooi resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Lekker klusje! Grappig dat er zoveel shit uit de achterbumper kwam!
Die bissel apparaat zie ik de laatste tijd vaak voorbij komen, voordeel vind ik daarvan, is de kleine zuigmond. Kleiner dan die van Numatic zo te zien.
Echt top!
Mooi resultaat!
Thanks!
Bij deze auto's zit er helemaal geen plastic aan de onderkant. Alles wat opspat zit letterlijk aan de binnenkant van de bumper geplakt. Door het trillen tijdens het polijsten kwam het tussen de stootstrip en het gelakte deel heen sijpelen haha.

Die Bissel is echt top. Heb hem gekocht op Bol voor 200 euro en die kleine zuigmond is inderdaad echt ideaal.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ziet er top uit, nice! Dat met dat zand dat uit de achterbumper loopt hebben wij met de Fiat 500 ook last van, komt inderdaad omdat er onder de auto geen plastic zit. Elke wasbeurt loopt er weer van alles uit de naden.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Prachtig! Die beading is echt geweldig. Je hebt je zus wel even laten voelen hoe glad ie is toch? :innocent: De auto heeft iig heel veel TLC gehad.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Prachtig! Die beading is echt geweldig. Je hebt je zus wel even laten voelen hoe glad ie is toch? :innocent: De auto heeft iig heel veel TLC gehad.
Zeker! Na 2 dagen buiten te hebben gestaan zit er al een dikke laag stof op de auto. Dus durf nu niet mijn vingers over de lak te halen haha.
Maar na de detail heeft ze inderdaad even haar hand over de motorkap gehaald.

Ik vind de reactie van de mensen die de lak voelen na een detail of een simpele wax altijd geweldig haha!
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo
Ziet er zeker lekker uit! Ik wil de 107 van mijn vrouw ook toch maar gaan coaten
Je bent redelijk snel klaar. Heerlijk om eens te kunnen werken met een kleine auto :) Alleen de sticker van Gyeon past niet horizontaal aan de binnenkant van de deur :joy:
 
  • Grappig
Reactions: Quincy