• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Peugeot 206 GTI

Timo84

Detailing chief
25 mrt 2020
326
88
23
Boekel
Vorige week heb ik deze auto gekocht met het idee om er mee op vakantie te gaan en daarna weer te verkopen. Na een weekend in de auto te hebben gereden zijn deze plannen al veranderd. Na de vakantie blijf ik ook nog in de auto rijden. Iedere keer stap ik met een lach in de auto en hij is daarnaast ook goedkoop in de wegenbelasting en verzekering.
De auto is voor verlaagd door er kortere veren in te zetten en achter door de torsie as om te draaien. De vering is in vergelijking met een Opel Zafira kneiterhard maar over het algemeen op een goede weg is het niet vervelend.

Tijdens de aankoop was de auto erg vuil en de ramen waren bijna niet doorheen te kijken. Zodra ik thuis was heb ik de auto even vlug afgespoten in de wasbox omdat ik die dag geen tijd meer had voor een wasbeurt.

20210807_104646.jpg


De auto rijdt met 136 pk en 1025 kg erg leuk. Mede door de harde vering hangt hij in tegenstelling tot de Zafira niet over in de bochten. De voorkant van de auto zit onder de steenslag en over heel de auto laat op meerdere plekken de blanke lak los. De voorbanden zijn kaal en de achter banden zitten nog net niet op de slijtnokken dus die worden binnenkort vervangen.

Zondag had ik dan eindelijk tijd om het exterieur van de auto te wassen. De volgende stappen heb ik genomen.

- Gefoamd met Bilthamber auto foam
- Wielen gewassen met Alloy devil
- Kieren en naden schoongemaakt met PB APC+D
- Nog een keer gefoamd met Bilthamber auto foam
- Afgespoten
- Ingespoten met Bilthamber korrosol
- Afgespoten
- 2 emmer was met Meguiars Gold Class Car Wash
- Gekleid met Monello klei en Dodo Juice Born Slippy
- Nog een keer gewassen
- Afgedroogd

Op de terug reis van de aankoop regende het al en ergerde ik mijzelf al aan het feit dat er geen clearvue op de voorruit zat. Na het wassen heb ik de ruiten in de Turtle wax Clearvue gezet.

Omdat ik de volgende week vakantie heb en de auto dan wil gaan polijsten wilde ik eigenlijk geen wax aanbrengen. Na het drogen van de auto zonder bescherming heb ik toch maar even Sonax BSD aangebracht omdat dat het wassen en afdrogen toch een stuk gemakkelijker maakt.

De eerste keer foamen met de Bilthamber auto foam kreeg ik maar een erg dunne foam laag maar na de verhouding te hebben aangepast kwam er een goede foam laag uit.
20210808_123439.jpg



Van de velgen heb ik alleen voor foto's. :oops: De wielen zijn redelijk opgeknapt maar voor als er binnenkort nieuwe banden opkomen zal ik de binnenkant ook goed schoonmaken. Alle 4 de velgen hebben stoeprand schade en op 1 velg laat de blanke lak helemaal los.
20210808_114715.jpg


In de sponningen en onder de motorkap zat veel mos.
20210808_132009.jpg
20210810_192729.jpg
20210808_130848.jpg
20210808_131614.jpg



In de komende weken hoop ik wat meer updates te geven over de auto.
 
Lekker bezig!

Bilt-Hamber auto-foam is geen show-foam en ziet er (in de voorgeschreven verhouding) ook wat 'soppig' uit. Wanneer je hier een dik deken mee maakt dan is je verhouding hoogstwaarschijnlijk ver boven de aangegeven verhouding (1-4%). Toch iets om rekening mee te houden, zeker wanneer je een wax o.i.d. aangebracht hebt en wilt behouden.

Voor het groffe werk is het prima, maar als onderhouds pre-wash moet je er wel met zorg mee omspringen.

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen!
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Ik had nu in de fles 1:10 gemengd en daarmee vond ik hem erg waterig waardoor hij zo van de auto af liep.
De volgende keer zal ik de PIR berekenen om te zorgen dat hij niet te sterk op de lak komt.

De foto van het foamen was 1:10 in de fles en dit was na 1 minuut nadat ik de auto rond was gegaan.
 
Tipje voor je banden. Pak geen banden met een V vorm profiel. Ga je ‘last’ van krijgen tijdens het sturen. soort van knal/plop geluid en gevoel in je stuur.

Ga je nog veel plezier van hebben! Blijven leuke auto’s die 206 GTI’s.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Leuk projectje wordt dit! Wat betreft de velgen, ik heb hetzelfde met mijne (alleen dan op een 207): loslatende lak en stoeprandschade. Als ik later dit jaar over ga naar de winterset ga ik ze wegbrengen om opnieuw te spuiten/poedercoaten (nog steeds niet helemaal uit).
Wat betreft banden ben ik zelf erg tevreden met Michelin Primacy 4. Vooral omdat de auto veel rijdt kan ik een stillere band waarderen. Als je enigszins op comfort gericht banden zoekt zou ik die zeker aanraden. Anders heb je altijd de keuze om Pilot Sport of soortgelijke band eromheen te doen.
Daarvoor zaten er goedkope (30 eur) banden eronder, het was bij een beetje nattigheid op de weg gelijk glijden (vooral op rotondes). Levensgevaarlijk...
 
  • Leuk
Reactions: Timo84 en RoyR
Wat een leuk projectje zo. :) Jammer dat de lak op plekken loslaat. Ga je daar nog iets aan doen?
Dankjewel allemaal.
Ik ga er zeker wat aan proberen te doen alleen op sommige plekken weet ik nog niet zeker of ik het gewoon polijst en kijken of het kleur verschil dan niet te groot is.
 
Vorige week zijn er 4 nieuwe banden op de auto gekomen. De oude banden waren erg versleten en in de regen kon je bijna niet remmen of je gleed alweer rechtdoor.
Er lagen 2 verschillende chinese merken op. Deze zijn nu vervangen voor Dunlop Sport Maxx RT2 banden.
20210816_135226.jpg
20210817_190416.jpg


Het grote nadeel van deze auto is dat als je door de regen rijdt dat heel de zijkant van de auto vies wordt. Gelukkig is dit met een goede bescherming zo opgelost.
20210817_173432.jpg


Vorige week heb ik ook alle filters en vloeistoffen vervangen. Dit was al een tijdje niet gedaan.:D
20210817_181114.jpg
20210817_181532.jpg


De bougies zagen er nog redelijk nieuw uit maar deze heb ik toch maar vervangen. Ik ben niet voor iridium bougies gegaan omdat ik geen verschil ervaar in mijn crossmotor die veel zwaarder wordt belast als een auto motorblok.
20210817_182638.jpg
 
Het grote nadeel van deze auto is dat als je door de regen rijdt dat heel de zijkant van de auto vies wordt. Gelukkig is dit met een goede bescherming zo opgelost.
@Timo84, een setje spatlappen monteren scheelt echt veel vervuiling.
Ik heb ze ook op de Fab en is echt een verademing.

Volgens mij is het artikelnummer van Peugeot: PEU9603L4, al heb je ze voor 2 tientjes op ome Ali voor de complete set, voor en achter.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Gisteren ben ik met de auto op de Nürburgring geweest en heb ik zelf ook een aantal rondes gereden. Tijdens de eerste ronde had ik toch al wel spijt dat ik voor de Dunlops had gekozen i.p.v. de Michelin pilot sport 4 banden. Ik heb nog een winter set die ik toch niet ga gebruiken dus misschien komen daar wel betere banden op.
racetracker_14112592_210439.jpg


De auto heeft voor ook bijna geen camber waardoor de zijwangen van de banden redelijk wat te voorduren krijgen.
20210817_190357.jpg
20210821_161744.jpg


In het geheel was het een erg leuke dag. Ik heb alle rondes op de GoPro gefilmd en daar zit mijn snelste rondetijd op 10:07 dus dan hebben we weer een streven voor de volgende keer.

Na 1 ronde op de Nürburgring moesten de remmen, banden en olie afkoelen. Maar de olie werd toch wel een beetje te warm tijdens het rijden. Hier zal ik een oliekoeler voor gaan monteren.
20210821_153402.jpg
 
Leuk om te lezen! Met de Peug op Nürburgring staat bij mij ook op het verlanglijstje.
Dat van dat de zijkanten erg vies worden herken ik zelf niet (dan wel op een 207), heb jij spoorverbreders erop of vallen deze velgen zo veel naar buiten op de 206?
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
@Zrobb de voorwielen staan gelijk met de buitenkant van de wielkast aan de bovenkant. Aan de achterkant staan de voorwielen dus een stuk naar buiten t.o.v. het zijscherm.
Ik wilde er ook al een tijdje naartoe en nu heb ik mijn eerste eigen auto en ik heb er zeker geen spijt van. Het is elke cent waard.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Na een aantal rondjes op de Nürburgring en een reis van 250km enkel zijn de wielen erg vies geworden. Ook ziet de voorkant na een stuk autobaan er niet meer fris uit.

20210822_130646.jpg

20210822_131653.jpg


De voorkant heb ik eerst ingesprayed met Dope Fibers fast bug remover en daarna de auto ingefoamed bij de wasbox. Hierna heb ik de velgen gewassen schoongemaakt met Alloy Devil wielreiniger. De lak heb ik daarna gewassen met Meguiars gold class shampoo. Daarna heb ik de auto afgedroogd en naar huis gereden. (de wasbox zit 100m verderop.)

20210822_132058.jpg

20210822_135229.jpg


Toen de auto op de oprit stond heb ik de wielen in de Poorboys wheel sealant gezet en de banden ingesmeerd met Meguiars endurance tire gel. (let niet op de blanke lak die loslaat.:pensive:)

20210822_142255.jpg


De lak heb ik nog ontvet met een rondje Gyeon prep waarna ik een laag Collinite 476s heb aangebracht. Bij het eerste paneel was ik bang dat het uitwrijven lastig zou gaan aangezien dit mijn eerste vaste wax was.(alleen nog maar 845 of BSD gebruikt) Maar dit was super makkelijk. Het laatste paneel heb ik geen swipe test kunnen doen voordat ik het uit moest wrijven want het begon te regenen. Gelukkig wel meteen mooie beading foto's. Te bekijken in het Beading topic.

20210822_155036.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik een short shifter gemonteerd omdat ik de standaard slag van de schakelpook wel erg groot vond. De pook zit redelijk hoog wat fijn rijdt maar als je dan een lange slag maakt is het net alsof je in een bus rijdt.:laughing:
Eerst de auto op as steunen gezet maar omdat de auto verlaagd is moet ik eerst bakstenen op rijden voordat de krik eronder kan.
20210823_135938.jpg


Daarna heb ik de short shifter geïnstalleerd. Hiervoor moet alleen 1 M10 bout en een schakelstang los. Doordat de arm naar de schakelstang langer is en de arm naar de bal korter is de schakelslag verkort van 90mm naar 50mm.

20210823_135948.jpg


Door de kortere slag schakelt de auto veel fijner en doordat er weer een 19 jaar oud onderdeel is vervangen heeft de schakelpook nu ook minder speling.

Binnenkort meer upgrades zodat we nog sneller rond kunnen op de Nürburgring.

racetracker_14124391_210441.jpg
 
Gisteren ben ik met de auto op de Nürburgring geweest en heb ik zelf ook een aantal rondes gereden. Tijdens de eerste ronde had ik toch al wel spijt dat ik voor de Dunlops had gekozen i.p.v. de Michelin pilot sport 4 banden. Ik heb nog een winter set die ik toch niet ga gebruiken dus misschien komen daar wel betere banden op.
Bekijk bijlage 146298

De auto heeft voor ook bijna geen camber waardoor de zijwangen van de banden redelijk wat te voorduren krijgen.
Bekijk bijlage 146299Bekijk bijlage 146300

In het geheel was het een erg leuke dag. Ik heb alle rondes op de GoPro gefilmd en daar zit mijn snelste rondetijd op 10:07 dus dan hebben we weer een streven voor de volgende keer.

Na 1 ronde op de Nürburgring moesten de remmen, banden en olie afkoelen. Maar de olie werd toch wel een beetje te warm tijdens het rijden. Hier zal ik een oliekoeler voor gaan monteren.
Bekijk bijlage 146301
Misschien ook een 5W50 olie gebruiken, als je regelmatig dit soort ritjes maakt.
Olie is bij die temperaturen dunner dan water...