De afgelopen dagen (toen het nog geen herfst was ]-0 ) heb ik me bezig gehouden met het detailen van de velgen van mijn Peugeot 207.
De buitenkant van de velgen heb ik vanaf het begin regelmatig bijgehouden met een laagje Poorboys World Wheel Sealant (en de laatste keer met Wheel Sealant én een laag Collinite's Insulator Wax) dus die zijn altijd gemakkelijk met een sopje schoon te krijgen, maar het velgbed en de achterkant van de spaken was tot nu toe altijd aan mijn liefdevolle aandacht ontsnapt.
De gevolgde werkwijze:
* Wiel van de auto gehaald.
* Band en de voorkant van de velg schoongemaakt met Meguiars APC (1:4) en diverse borstels en kwasten.
* Het velgbed en de achterkant van de spaken schoongemaakt met Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner (deze had ik nog staan, maar al zeker 2 jaar niet meer gebruikt, dankzij de Wheel Sealant).
* Velgen gekleid met Meguiars Consumenten klei en Poorboys World Spray & Wipe. Eigenlijk is deze klei te mild, zeker voor de teerspetters op het velgbed, maar voor de voorkant van de velgen was deze klei goed genoeg.
* Hierna de hele velg behandeld met Meguiars Chrystal Paint Cleaner (a.k.a. Step 1). Deze fles heb ik nog van vroeger (toen ik begon met detailen), maar heb ik eigenlijk maar één keer op de lak van een auto gebruikt. Voor dit soort klusjes werkt het echter ideaal. De roestbruine aanslag op het velgbed verdwijnt als sneeuw voor de zon en ook de laatste teerspetters verdwijnen (als kost dat iets meer moeite). Hierna voel je dat de lak goed schoon is.
Na het schoonmaken is het tijd voor de bescherming van de lak:
* Als eerste een laag Poorboys World Wheel Sealant. Heerlijk spul om mee te werken en het ruikt nog eens lekker ook. Na het curen (ongeveer een kwartiertje) uitgepoetst. Hierna was de velg al heel glad.
* Hierna 2 laagjes Collinite's 845 Liquid Insulator Wax (Met ongeveer een kwartiertje cure-tijd). Ik heb deze combinatie al een keer eerder uitgeprobeerd op één velg, en het viel me op dat deze velg veel langer glad aanvoelde dan de overige velgen.
Werktijd per wiel: ongeveer 2 uur.
Het is misschien nog een beetje te vroeg, als ik voor de winter nog een laagje Insulator Wax aanbreng, dan zouden deze velgen redelijk de winter door moeten komen.
Helaas geen voor foto's:
Ondanks het gebrek aan zon, toch een behoorlijke glans (De banden worden trouwens nog behandeld als alle velgen klaar zijn)
De achterkant is, op een paar zeer hardnekkige teerspetters, weer als nieuw.
De tijdelijke drie-wieler kijkt tevreden toe.
Hartelijk dank voor het lezen.
De buitenkant van de velgen heb ik vanaf het begin regelmatig bijgehouden met een laagje Poorboys World Wheel Sealant (en de laatste keer met Wheel Sealant én een laag Collinite's Insulator Wax) dus die zijn altijd gemakkelijk met een sopje schoon te krijgen, maar het velgbed en de achterkant van de spaken was tot nu toe altijd aan mijn liefdevolle aandacht ontsnapt.
De gevolgde werkwijze:
* Wiel van de auto gehaald.
* Band en de voorkant van de velg schoongemaakt met Meguiars APC (1:4) en diverse borstels en kwasten.
* Het velgbed en de achterkant van de spaken schoongemaakt met Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner (deze had ik nog staan, maar al zeker 2 jaar niet meer gebruikt, dankzij de Wheel Sealant).
* Velgen gekleid met Meguiars Consumenten klei en Poorboys World Spray & Wipe. Eigenlijk is deze klei te mild, zeker voor de teerspetters op het velgbed, maar voor de voorkant van de velgen was deze klei goed genoeg.
* Hierna de hele velg behandeld met Meguiars Chrystal Paint Cleaner (a.k.a. Step 1). Deze fles heb ik nog van vroeger (toen ik begon met detailen), maar heb ik eigenlijk maar één keer op de lak van een auto gebruikt. Voor dit soort klusjes werkt het echter ideaal. De roestbruine aanslag op het velgbed verdwijnt als sneeuw voor de zon en ook de laatste teerspetters verdwijnen (als kost dat iets meer moeite). Hierna voel je dat de lak goed schoon is.
Na het schoonmaken is het tijd voor de bescherming van de lak:
* Als eerste een laag Poorboys World Wheel Sealant. Heerlijk spul om mee te werken en het ruikt nog eens lekker ook. Na het curen (ongeveer een kwartiertje) uitgepoetst. Hierna was de velg al heel glad.
* Hierna 2 laagjes Collinite's 845 Liquid Insulator Wax (Met ongeveer een kwartiertje cure-tijd). Ik heb deze combinatie al een keer eerder uitgeprobeerd op één velg, en het viel me op dat deze velg veel langer glad aanvoelde dan de overige velgen.
Werktijd per wiel: ongeveer 2 uur.
Het is misschien nog een beetje te vroeg, als ik voor de winter nog een laagje Insulator Wax aanbreng, dan zouden deze velgen redelijk de winter door moeten komen.
Helaas geen voor foto's:
Ondanks het gebrek aan zon, toch een behoorlijke glans (De banden worden trouwens nog behandeld als alle velgen klaar zijn)
De achterkant is, op een paar zeer hardnekkige teerspetters, weer als nieuw.
De tijdelijke drie-wieler kijkt tevreden toe.
Hartelijk dank voor het lezen.