Eergisteren ben ik rond 14h00 begonnen met de nieuwe auto van mijn vrouw en gisteren heb ik de auto afgemaakt.
Het gaat hier om een Peugeot 208 Allure uit Mei 2012, echter door drukte en de weersomstandigheden kon ik dit klusje niet eerder doen.
Uiteraard hebben we de dealer tijdens het bestellen van de auto verteld dat we geen waxoil of andere narigheid op de auto wilden, dus de auto heeft een kleine twee maanden zonder enige bescherming of wat dan ook rond gereden.
Ik ben eerst begonnen met het grondig wassen van de auto met een behoorlijke overdosis Monello shampoo, de kunststof delen en banden met apc (1:4) behandeld, de onderkant van de zijkanten en dorpels met Valet pro tar-remover ingespoten en de bumpers met bugsquash ingespoten.
Daarna de auto afgespoeld, snel gedroogd en ingespoten met iron-x. De vervuiling die iron-x los weekte, viel in mijn optiek best mee. Er waren na +/- 3 minuten wat paarse spikkels te zien, maar niet in grote hoeveelheid en bij lange na niet op elk deel van de auto zoals op onderstaande foto's te zien is.
iron-x
Daarna heb ik de auto grondig afgespoeld, gedroogd en ben ik begonnen met kleien. Vaak word er gezegd dat na een iron-x behandeling het kleien van een nieuwe auto overbodig is, maar heb nadat ik mijn eigen auto voor het eerst met klei had behandeld ondertussen een andere menig. De auto was hagel nieuw maar na het kleien kwam er toch aardig wat vuil vanaf. Tevens heb ik op dit moment alle tijd van de wereld, dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen.
Met deze Peugeot viel de vervuiling reuze mee, er kwam nauwelijks vervuiling af. Alleen van de achterbumper kwam er lichte vervuiling af.
geen vervuiling op de motorkap
lichte vervuiling achter bumper
Zoals eerder gezegd heb ik op dit moment alle tijd dus heb ik daarna de auto gepolijst met Monello Finale en een zwarte pad, ondanks dat ik geen last van marring had en het residue afgenomen met Monello Spruzzo. Het lijkt mij dat je een klei-beurt, sowieso moet polijsten.
Als laatste heb ik de auto van een laag Dodo SN voorzien, 2 lagen Wolfgang Tire gel op de banden aangebracht, en de ramen en het interieur schoonmaakt. Na de eerst volgende wasbeurt gaat er een 2de laag SN overheen.
Tijd voor de afterpics:
Zoals op de foto's is te zien, zijn er in het interieur en extrieur hoogglans materialen gebruikt. Alleen al als je er naar kijkt, komen hier krassen in.
Waar kan ik dit het beste mee behandelen? Ik heb deze delen nu met mijn meest zachte doek en S&W behandeld, maar zijn er nog andere/betere opties?
Alvast bedankt.
Het gaat hier om een Peugeot 208 Allure uit Mei 2012, echter door drukte en de weersomstandigheden kon ik dit klusje niet eerder doen.
Uiteraard hebben we de dealer tijdens het bestellen van de auto verteld dat we geen waxoil of andere narigheid op de auto wilden, dus de auto heeft een kleine twee maanden zonder enige bescherming of wat dan ook rond gereden.
Ik ben eerst begonnen met het grondig wassen van de auto met een behoorlijke overdosis Monello shampoo, de kunststof delen en banden met apc (1:4) behandeld, de onderkant van de zijkanten en dorpels met Valet pro tar-remover ingespoten en de bumpers met bugsquash ingespoten.
Daarna de auto afgespoeld, snel gedroogd en ingespoten met iron-x. De vervuiling die iron-x los weekte, viel in mijn optiek best mee. Er waren na +/- 3 minuten wat paarse spikkels te zien, maar niet in grote hoeveelheid en bij lange na niet op elk deel van de auto zoals op onderstaande foto's te zien is.
iron-x
Daarna heb ik de auto grondig afgespoeld, gedroogd en ben ik begonnen met kleien. Vaak word er gezegd dat na een iron-x behandeling het kleien van een nieuwe auto overbodig is, maar heb nadat ik mijn eigen auto voor het eerst met klei had behandeld ondertussen een andere menig. De auto was hagel nieuw maar na het kleien kwam er toch aardig wat vuil vanaf. Tevens heb ik op dit moment alle tijd van de wereld, dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen.
Met deze Peugeot viel de vervuiling reuze mee, er kwam nauwelijks vervuiling af. Alleen van de achterbumper kwam er lichte vervuiling af.
geen vervuiling op de motorkap
lichte vervuiling achter bumper
Zoals eerder gezegd heb ik op dit moment alle tijd dus heb ik daarna de auto gepolijst met Monello Finale en een zwarte pad, ondanks dat ik geen last van marring had en het residue afgenomen met Monello Spruzzo. Het lijkt mij dat je een klei-beurt, sowieso moet polijsten.
Als laatste heb ik de auto van een laag Dodo SN voorzien, 2 lagen Wolfgang Tire gel op de banden aangebracht, en de ramen en het interieur schoonmaakt. Na de eerst volgende wasbeurt gaat er een 2de laag SN overheen.
Tijd voor de afterpics:
Zoals op de foto's is te zien, zijn er in het interieur en extrieur hoogglans materialen gebruikt. Alleen al als je er naar kijkt, komen hier krassen in.
Waar kan ik dit het beste mee behandelen? Ik heb deze delen nu met mijn meest zachte doek en S&W behandeld, maar zijn er nog andere/betere opties?
Alvast bedankt.