• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PIR berekening voorbeeld

ydderf

Detailing trainee
12 feb 2024
36
30
In de webshop staat bij de BH Touch-Less een rekenvoorbeeld voor de PIR berekening:
https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-touch-less-snow-foam.html

Volgens de specs en het eerste deel van de uitleg, dient de PIR tussen de 0,5% en 2% te zijn.
1714564606609.png


Alleen bij het voorbeeld daarna, wordt gerekend met het getal 0,04, wat volgens mij met 4% overeenkomt.
Zou het niet duidelijker zijn om bij het rekenvoorbeeld, te werken met een PIR van bijv. 1,5% wat overeen komt met de product eigenschappen.
En om ook duidelijk in het voorbeeld te vermelden dat dit voorbeeld werkt met een bepaald PIR percentage. Voor mij komt nu de 0,04 een beetje uit de lucht vallen, zonder dat ik kan herleiden waar deze waarde vandaan komt.
1714564685218.png
 
Ik vermoed dat de PIR's per ongeluk door elkaar zijn gehaald omdat er een oude en nieuwe formule is van de Touchless.
De oude formule was 2-4% en de nieuwe blijkbaar 0.5-2%.

Er staan ook wat typo's in, zoals; ''13 x 0,04 = 520ml op en de rest met water''
* = 0,52. Om in ml's te blijven, is het 13.000 ml x 0.04 = 520ml.
* ... 520ml en de rest aanvullen met water)
* ''Het getal wat je overhoudt...'' (De uitkomst van de berekening)
* ''Foam de auto in en laat deze 1-5 minuten intrekken...'' (Je laat de auto niet intrekken, maar het product)
... Misschien nog wel meer.
 
@Ric325i - Een liter in een drukpomp o.i.d? Dan zou, als je een PIR aanhoudt van bijv. 2%, de berekening zijn; 1.000ml x 0,02 = 20ml product, aangevuld met water tot 1000ml totaal mengsel.

Of als je het op één-of-andere manier voor elkaar krijgt om je 500ml foamfles leeg te zuigen met een HD en er in je emmer maar 1.000ml totaal zit, dan zou je in je foamfles ook maar 20ml doen, aangevuld met water tot 500ml totaal mengsel. (Heb je ook 2% PIR)
 
foamen doe ik hoofdzakelijk met foamer icm HD. En ik kiep daar gewoon een laagje in en gaan…
Drukpomp gebruik ik voor Trf of Nanolex pre wash.
Handfoamer voor Bathe+

20ml in een foamlance klinkt als net te weinig voor mij maar goed.
 
@Ric325i in een foamlance is dit veel te weinig. daar ga je meer richting de 1:2 (in de mengbeker)

ik snap nooit waarom ik met een ik foamer met 20/40ml op 1 liter de hele auto kan foamen.
en als ik 100/200ml in mijn foamlance doe met ongeveer hetzelfde aan water ik maar net genoeg heb..:worried:
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Ik heb laatst mijn reservoir gevuld met alleen water en de toevoer helemaal open gedraaid, toen het reservoir leeg was had ik 12 liter in de emmer.
Als ik dat maal 0,02 doen zou ik dus 240 ml on mijn foamreservoir moeten doen.

Nu gebruik ik in mijn foamreservoir altijd 100 ml foam (Labo) aangevuld met water. De toevoer draai ik zo goed als naar minimaal, geeft voor mijn gevoel een goed schuim, welke voldoende afloopt, maar ook goed reinigt.

Eigenlijk zou ik nog eens moeten testen met de toevoer ingesteld zoals ik altijd foam en dan nog eens opnieuw kijken hoeveel water er in de emmer komt en aan de hand daarvan bepalen hoeveel BH Touchless erin zou moeten.
 
Mijn foamlans en HD zijn nog onderweg, dus heb nog geen praktijk ervaring.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat de invloed van het aanpassen van de toevoer is. Voor mijn gevoel pas je hiermee uiteindelijk de PIR aan.
Dus ik zou verwachten dat je de emmer test moet uitvoeren met dezelfde stand, waarmee je straks ook de auto gaat infoamen. Of dat dan de minimale of maximale stand is of er ergens tussenin, maakt niet veel uit. Want dat corrigeer je uiteindelijk weer met de mengverhouding foam/water in je reservoir.

En ben wel benieuwd hoe constant de flow van de HD zelf gaat zijn, vooral bij verandering van de waterleiding druk (partner aan het douchen of de halve buurt is de tuin aan het sproeien). En of dan de verhouding van water uit de foam reservoir en water vanaf de waterleiding, gelijk blijft (en dus een gelijke PIR).

Binnenkort wanneer alle bestellingen binnen zijn, met mooi weer maar eens met water gaan spelen ;)
 
De verhouding zal bij mij ongeveer 900ml water en +/- 100ml foam product ,ik kijk daar niet zo nauw op en gaat bij mij altijd goed.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover