• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plakkend stuurwiel na schoonmaken en beschermen

Dylan

Detailing addict
28 jan 2020
41
53
Heb eergisteren het interieur van de BMW weer eens grondig schoongemaakt. Ik heb daarbij ook het stuur (M-sport stuur) schoongemaakt met Dodo Juice Supernatural Leather Cleaner en vervolgens "beschermd" met Supernatural Leather Sealant. Het stuur krijgt hierdoor weer een matte uitstraling en voelt na het schoonmaken ook "stroef" aan. Na een wat langere rit (+1 uur) in het warme weer gaan het stuur irritant plakken, handig voor de grip natuurlijk maar niet zoals het hoort.

Wat doe ik verkeerd? En wat kan ik doen om het plakken te voorkomen?

Alvast bedankt!
 
Heb hetzelfde verschijnsel ooit gehad na het schoonmaken van een leren stoel (woonkamer). Bepaalde plekken werden ook plakkerig en die bleken achteraf te zijn bijgeverfd met lederverf. Uiteindelijk de stoel weggedaan.
 
Heb hetzelfde verschijnsel ooit gehad na het schoonmaken van een leren stoel (woonkamer). Bepaalde plekken werden ook plakkerig en die bleken achteraf te zijn bijgeverfd met lederverf. Uiteindelijk de stoel weggedaan.
Bij mij plakt heel het stuur, vooral als het warm weer is en vermoedelijk door zweterige handen.
 
Leren stuur uit mijn VW Golf van 30 jaar oud.. nergens last van.
Leren Victor sportstuur van mijn vorige auto.. ja, wat slijtage na 200.000km.
Leren stuur van mijn huidige C-HR van 2017 met 45k KM.. onlangs vervangen onder garantie vanwege slijtage/glimmende plekken en plakken.

Maak de sturen regelmatig schoon (heb ook zogenaamde ´roesthandjes´) en zet het in de oldskool Okéwax. Voor mijn C-HR nooit plakken of andere problemen gehad. Dus nu al een weekje aan het lezen overal wat de beste onderhoudsmethode is.. neig nu naar Gliptone pakketje.
 
Probeer altijd met het 3-doeken-systeem te werken bij het reinigen van leer. Je werkt met witte of licht kleurige doeken, 2 droge en 1 vochtige. Neem na het inwerken van de cleaner het residu eerst af met een droge doek, dan de vochtige en vervolgens de laatste droge doek. Die vochtige doek verwijdert de restjes cleaner en vervuiling/vet van je handen. Vooral als deze vochtig is met warm water. Sowieso leer in BMW's soms van mindere kwaliteit waarbij de toplaag zwak is, altijd op letten of de kleur van het leer niet eraf komt. Let op dat vervuiling ook grijs/zwart is, dat is soms lastig te zien. Altijd eerst testen op een onopvallende plaats. Dit geldt voor alle ledereinigers.
 
  • Leuk
Reactions: Dylan
Probeer altijd met het 3-doeken-systeem te werken bij het reinigen van leer. Je werkt met witte of licht kleurige doeken, 2 droge en 1 vochtige. Neem na het inwerken van de cleaner het residu eerst af met een droge doek, dan de vochtige en vervolgens de laatste droge doek. Die vochtige doek verwijdert de restjes cleaner en vervuiling/vet van je handen. Vooral als deze vochtig is met warm water. Sowieso leer in BMW's soms van mindere kwaliteit waarbij de toplaag zwak is, altijd op letten of de kleur van het leer niet eraf komt. Let op dat vervuiling ook grijs/zwart is, dat is soms lastig te zien. Altijd eerst testen op een onopvallende plaats. Dit geldt voor alle ledereinigers.
Dank! Ga het uitproberen
 
Zag in 1 van de detail grootheden op joetoep de plakkerige knopjes, zoals ze ook bv op de Mercedesen zitten, schoon maakte met stoom. Alle plakzooi was er vanaf, zonder aantasten van t stuur/de knopjes.

Screenshot_20200602-114920_YouTube.jpg



Va min 29:22 de tekst en uitleg + uitvoering...

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Mark1986
Ja, maar ik vermoed dat ik teveel Leather Sealant gebruikt heb op het stuur. Je hebt maar erg weinig nodig.
Heb jij de sealant ook nog een tijdje laten drogen voordat je weer gaat rijden? Heb vandaag weer mijn stuur schoongemaakt, mbv die 3 doeken techniek. En na schoonmaken plus sealen lijkt het stuur mooi schoon, licht stug en niet plakkerig. Maar na een tijdje rijden plakt weer het hele stuur...
 
Ik reinig en seal al het leer altijd op een tijdstip dat ik de auto niet meer nodig heb tot minimaal de volgende dag.

Minimaal 12 droogtijd, in de praktijk vaak meer.
In het begin is het stuur stroef, maar na 1à2 ritten is dat verdwenen.
 
  • Leuk
Reactions: Dylan
Ik reinig en seal al het leer altijd op een tijdstip dat ik de auto niet meer nodig heb tot minimaal de volgende dag.

Minimaal 12 droogtijd, in de praktijk vaak meer.
In het begin is het stuur stroef, maar na 1à2 ritten is dat verdwenen.
Ik heb het vanmorgen gedaan en ben 45min daarna gaan rijden. Zou ik het dan opnieuw moeten schoonmaken, sealen en dan min 12u laten "intrekken". Of zou dat niet nodig zijn?

En maak jij het met doeken of een borstel schoon?
 
Laatst bewerkt:
Probeer altijd met het 3-doeken-systeem te werken bij het reinigen van leer. Je werkt met witte of licht kleurige doeken, 2 droge en 1 vochtige. Neem na het inwerken van de cleaner het residu eerst af met een droge doek, dan de vochtige en vervolgens de laatste droge doek. Die vochtige doek verwijdert de restjes cleaner en vervuiling/vet van je handen. Vooral als deze vochtig is met warm water. Sowieso leer in BMW's soms van mindere kwaliteit waarbij de toplaag zwak is, altijd op letten of de kleur van het leer niet eraf komt. Let op dat vervuiling ook grijs/zwart is, dat is soms lastig te zien. Altijd eerst testen op een onopvallende plaats. Dit geldt voor alle ledereinigers.

In mijn bmw f11 heb ik dus blijkbaar die zwakke toplaag.
Ik heb hierdoor een klein stukje van een deurpaneel moeten herstellen met colourlock.
Ik heb nu de reiniger van gliptone (verdund) en dodo juice supernatural leather cleaner gebruikt. Deze halen beiden de kleur van het leer af. (Ook als ik zonder borstel werk)
Heb jij misschien een tip voor een product of werkwijze waarmee ik het leer wel kan schoonmaken?
 
  • Leuk
Reactions: Dylan
In mijn bmw f11 heb ik dus blijkbaar die zwakke toplaag.
Ik heb hierdoor een klein stukje van een deurpaneel moeten herstellen met colourlock.
Ik heb nu de reiniger van gliptone (verdund) en dodo juice supernatural leather cleaner gebruikt. Deze halen beiden de kleur van het leer af. (Ook als ik zonder borstel werk)
Heb jij misschien een tip voor een product of werkwijze waarmee ik het leer wel kan schoonmaken?
Ik heb inderdaad ook het idee dat mijn toplaag wat zwak is, heb een f21 1-serie. Heb in een filmpje van Pan the organizer gezien dat hij zijn toemalige f36 schoonmaakt met Gyeon Leather Cleaner en een borstel..

Foto geeft wel een heftiger beeld dan in het in het werkelijkheid is, maar lijkt inderdaad toch door het schoonmaken te komen. Denk vooral dat de borstel van dodo juice te heftig is?
 

Bijlagen

  • 20200603_105208.jpg
    20200603_105208.jpg
    208,1 KB · Weergaven: 0
In mijn bmw f11 heb ik dus blijkbaar die zwakke toplaag.
Ik heb hierdoor een klein stukje van een deurpaneel moeten herstellen met colourlock.
Ik heb nu de reiniger van gliptone (verdund) en dodo juice supernatural leather cleaner gebruikt. Deze halen beiden de kleur van het leer af. (Ook als ik zonder borstel werk)
Heb jij misschien een tip voor een product of werkwijze waarmee ik het leer wel kan schoonmaken?
Nee helaas, een vochtige doek alleen wellicht? Ik snap niet dat BMW kiest voor zulke dubieuze kwaliteit leer. Dat verwacht je niet bij zo'n kwaliteit auto :(
@Tim Jij nog tips?
 
De kwaliteit van het leer van BMW is al jaren problematisch en ondermaats. Onbegrijpelijk.

Ik heb helaas geen oplossing of tip voor dit probleem anders dan opnieuw laten verven.
 
Ok, helaas. Ik dacht er zelf aan om eens los te gaan met een borstel en leer reiniger op het stukje wat ik met colourlock verf en verzegeling heb bijgewerkt.
Mocht de kleur hier wel op blijven zitten, is het plan om het gehele interieur met de verzegeling te doen.
Zo niet, zal ik het gewoon voorzichtig blijven schoonmaken, misschien inderdaad met alleen een vochtige doek, maar dan gewoon goed bijhouden. Niet wachten tot het echt smerig is
 
Hier ga ik mijn splinternieuwe stuur wekelijks met een beetje Gliptone Gentle Cleaner en en vochtige MF doek schoonmaken.
Helpt dat niet genoeg en wordt hij weer glimmend, glad en plakkerig.. dan wordt het opnieuw bekleden met beter leer.
Kost iets van 250 euro maar dit nieuwe stuur (onder garantie) was bruto 1000...