• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plasti Dip logo + strip

Een beetje plasti dip in de dop van de spuitbus spuiten. Dan kun je die paar kleine plekjes nog wel wat bijwerken met een klein penseeltje.

Edit: ik zie nu foto 2 en 3 pas goed. Die worden iets lastiger mooi te krijgen. Die misschien beter even opnieuw spuiten.
Plastidip afplakken werkt inderdaad niet zo goed, omdat het elastisch blijft. Demonteren is dan wel echt handiger. Anders blijven deze plekjes ook wel hele zwakke plekken als je er met de hogedrukreiniger in de buurt komt. (Sowieso uitkijken met HD en plastidip)
Ja precies. Alleen demonteren gaat me niet lukken ben ik bang. Ik durf die strips niet zomaar los te trekken en heel de bumper er daarvoor af, zie ik echt niet zitten.

Bedoel je met opnieuw spuiten: alles eraf en weer 4 a 5 lagen opnieuw, of hier overheen spuiten?
 
@mdlange ik zag dit filmpje.


Daar maakt hij het egaal met Thinner. Weet jij of dit veilig is op het chroom wat eronder zit? Dan kan ik het voorzichtig een beetje egaal maken en vervolgens over spuiten.
 
Ik denk niet dat het chroom is maar kunststof.
Onbehandeld kunststof slaat volgens mij wit uit als je er thinner op doet, maar volgens mij moet kunststof met zo’n chroom-look laagje er wel een beetje tegen kunnen eigenlijk. Maar misschien heeft iemand anders hier meer verstand van?
 
  • Leuk
Reactions: Monda
Grof maskeren (ruim om het daadwerkelijk te dippen gebied) en de overspray met een vochtige MF doek eraf wrijven nadat t allemaal goed ingedroogd is.
Aantal sets wielen zo gedaan, banden naderhand dus met een doek vrijgemaakt van dip. Ook wat trimlijstjes e.d. op eenzelfde manier aangepakt
 
  • Leuk
Reactions: Monda
Oké thnx! Ik ga dat zeker op deze manier proberen. Zit alleen nog even met het egaal maken van de gescheurde plekjes. Kan ik thinner veilig gebruiken met de chroom delen van de grill daaronder?
 
In de meeste gevallen, bij de meeste merken zitten zulke sierstrips vast geklikt d.m.v. weerhaakjes, schroefjes of geplakt.

Heb even wat research gedaan online om zeker geen verkeerd advies te geven en ben tot de conclusie gekomen dat bij jouw wagen, de sierstrips vast geklikt zitten d.m.v. weerhaakjes. ( zie foto hieronder), je ziet duidelijk de openingen zitten waar de sierstrip zat.
opel-corsa-f-gs-line-voorbumper-origineel-bumper-rduxytre.jpg
Je kan deze dus demonteren zonder de bumper te moeten afnemen. Wel moet je erg voorzichtig zijn omdat deze plastic strips wel eens durven barsten of kapot springen. ( zeker bij koudere temperaturen!)
Het makkelijkst is als je aan 1 uiteinde start met 1 van de 3 rechter tools op de foto hieronder.
Met deze tool duw je het haakje naar onder/boven zodat de houder aan de sierstrip loslaat en je deze zo naar buiten kan trekken.
39254.jpg
Je gaat geleidelijk aan iets verder en houdt de sierstrips lichtjes onder spanning door het wat weg te houden van de grill, zo schuif je verder op tot de strip helemaal los laat.

Mocht dit toch niet lukken of je durft er niet aan te starten, dan kan je de sierstrips ook opnieuw lakken/dippen.
Je moet natuurlijk eerst schuren, de chroom laag hecht erg slecht en je zal dus eerst een primer/hechting moeten spuiten voor je gaat dippen.

Bij voorkeur start je met een P320-400, goed ontvetten en stofvrij maken en dan kan je de primer of hechtinglaag erover spuiten. Heb je gekozen voor een primer, dan kan je deze best ook lichtjes schuren met een P600-800 en dan kan je gaan lakken/dippen. kies je voor een hechting die specifiek voor ''chroom''-plastic dient, dan mag je niet meer schuren over deze laag gezien je anders de hechting weer wegneemt.
Voor het afplakken wil ik je advieseren om de plakband zelfs een stukje over de sierstrips te laten hangen, snijd deze met een dun mesje voorzichtig weg zodat je een naadloos en mooi strak stuk krijgt. Na het spuiten direct de plakband voorzichtig verwijderen en de strips goed laten drogen, eventueel met behulp van een föhn.

Veel succes ermee!
 
Plasti dip is juist aanbevolen als je het tijdelijk of in elk geval niet permanent in een andere kleur wilt.
Dan ga dat chroom plastic dus niet van tevoren schuren, want dan kun je het net zo goed met lak spuiten.
Plasti dippen doe je volgens mij juist zodat je het er zo weer af kan trekken als je het zat bent.

Zo heb ik de chroom-look (kunststof) nieren van mijn bmw ook een poosje zwart gehad met plasti dip, maar nu alweer een poos origineel omdat ik dat toch mooier vind.
 
Plastidip blijft ook bij 250km/u en 5000km. gewoon zitten hoor.
zeker niet schuren, het is geen lak.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt mannen. Ik heb inmiddels wat hersteld, door met een plastic handschoen, iets van dip op m'n vinger te spuiten en dan zachtjes over de oneffenheden. Vervolgens heb ik in z'n geheel weer 3 lagen gespoten. Alles is nu gedekt. Helaas wel van dichtbij 2 uitlopers te zien. Voor nu prima, maar over een tijdje maar eens netjes opnieuw doen, nu ik meer ervaring heb opgedaan. Wil nu alleen het logo nog doen, maar dat wordt denk een nog grotere uitdaging. Misschien dat ik de methode van @AndyVR maar ga proberen en ga demonteren (niet schuren ;))

20221112_150704.jpg